Ruoanvälityspalvelujen käyttö on lisännyt ravintoloiden asiakaskuntaa, kertovat helsinkiläisravintolat MTV Uutisille. Varjopuolena on palvelujen veloittama komissio, joka leikkaa ravintolalle jäävästä rahasummasta usein muhkeat 30 prosenttia.
Ruoanvälityspalvelut Pizza-online ja Foodora ilmoittivat maanantaina yhdistyvänsä Foodoraksi. Ravintola-alan yrityksille alustapalvelut voivat olla parhaimmillaan merkittävä lisämyyntikanava, mutta siitä pitää olla valmis myös maksamaan.
Pizza-online ja Foodora ovat kuuluneet samaan Delivery Hero -konserniin jo vuodesta 2012 alkaen. Toinen Suomen markkinoilla samalla alalla kilpaileva yritys on Wolt.
Yle kirjoitti kesällä 2019, miten yrittäjät syyttivät Pizza-onlinea hintojen nostamisesta ja markkina-asemansa hyväksikäytöstä.
Yleinen välityspalkkio noin 30 prosenttia
MTV Uutiset otti yhteyttä sekä Foodoraan että Woltiin selvittääkseen, mitä heidän palvelunsa käyttäminen yrittäjälle maksaa.
– Meillä on käytössä 30 prosentin komissio, joka on muodostunut globaaliksi alan standardiksi. Luku on yleinen, koska se on tuonut yrityksille kannattavaa liiketoimintaa ja pitänyt huolta, että ravintoloille jää lisämyynnistä selkeää hyötyä, Woltin Suomen maajohtaja vastaa MTV Uutisille sähköpostitse.
