Yllättävä Suomi-ruoka on Japanissa hitti – "on se kumma, kun raha ei kiinnosta suomalaisia"

Pohjoismaisille mauille olisi nyt runsaasti kysyntää maailmalla, mutta ruoka-asiantuntijan mukaan suomalaiset eivät osaa hyödyntää tilaisuutta.

Ruoka-alan monitoimimies ja Eat&Joy Maatilatori -yrityksen perustajaosakas Eeropekka Rislakin mukaan Suomella olisi vielä runsaasti petrattavaa elintarvikeviennissä. Rislakin mukaan Suomi on jäänyt runsaasti jälkeen esimerkiksi naapurimaa Ruotsia, jossa on ymmärretty Pohjoismaisen ruoan vientimahdollisuudet.

– Pariinkymmeneen vuoteen Suomen vienti ei ole kasvanut juuri mihinkään. Naapurimaa Ruotsi on sen sijaan nelinkertaistanut vientinsä samassa ajassa. Nyt he aikovat vielä viisinkertaistaa vientinsä nykytasolta vuoteen 2020 mennessä, Rislakki sanoo.

Suomen ongelma on Rislakin mukaan se, että elintarviketeollisuus hakee edelleen voimaansa suuruudesta ja bulkista. Suomessa kauhistellaan ruoan hintaa ja yritetään tehdä kaikki mahdollisimman edullisesti.

– Kun mennään siihen suuruuden logiikkaan, niin hävitetään sen tuotteen alkuperäinen erinomaisuus raskaissa teollisissa prosesseissa. Lopputuloksena on bulkki, jota pystytään tuottamaan Keski-Euroopan maissa paljon halvemmalla. Ei ole mitään järkeä maksaa bulkista enempää.

Poron sydämet Japanissa hittituote

Tämä toimintatapa ja logiikka on Rislakin mukaan nyt nähty: se ei johda viennin näkökulmasta mihinkään. Sen sijaan vaadittaisiin nyt erikoistumista ja erikoistuotteiden tehokasta markkinointia maailmalle. Rislakki nostaa esimerkiksi poron sydämet, joille olisi Japanissa kysyntää loputtomiin.

– Olimme joitakin vuosia sitten lähdössä Berliiniin Suomi-viikoille ruokapuolta esittelemään. Meille selvisi poroisäntien kanssa keskusteltaessa, mikä on se osa porosta, jota he eivät pysty hyödyntämään. Se oli poron sydän. Ajattelimme, että kyllähän nyt jossain päin maailmaa täytyy olla tilausta niillekin. Heräsi ajatus, että kyllähän nuo japanilaiset varmaan saattaisivat tällaisesta tykätä. Pari puhelua Berliinissä parhaisiin japanilaisravintoloihin, niin vastaus oli, että "maksoi mitä maksoi, tuokaa niitä sydämiä heti tänne".

Rislakki muistuttaa, että poron sydämet olivat tähän asti olleet joko biojätettä, tai sitten ne oltiin syötetty koirille. Suomessa ei osata ajatella, että tällaisillekin tuotteille voisi olla maailmalla rahanarvoiset markkinat.

– Saksassa japanilaisravintoloissa tehtiin sitten poron sydämistä sashimia ja saksalaiset ruokakriitikot olivat haltioissaan. Tällä hetkellä poron sydämiä menisi kaikkiin japanilaisiin ravintoloihin ympäri maailman.

"On se kumma, kun ei raha kiinnosta"

Eat&Joy Maatilatori -yritystä pyörittävä Eeropekka Rislakki kertoo saavansa säännöllisin väliajoin puheluita maailmalta, joissa jotain tiettyä erikoistuotetta haluttaisiin tilata iso erä.

– Esimerkiksi Etelä-Afrikasta, Brasiliasta, Saksasta, Italiasta, Espanjansa, Yhdysvalloista, Hong Kongista ja monista muista paikoista on oltu yhteydessä, että Suomessa on sellaisia tuotteita, joita maailmalle haluttaisiin. Sitten joutuu vaan nostamaan kädet pystyyn, että "sori, ei pysty". Tuotteet ovat pienistä firmoista, jotka eivät pysty vastaamaan huutoihin. Tilausta on olemassa, mutta investoinnit puuttuvat.

Poron sydämien lisäksi maailmalle menisi nyt runsain määrin suomalaisia marjoja, sieniä, kalaa ja mätiä.

– Meillä olisi myös valtava määrä kiinnostavia villiyrttejä ja villivihanneksia. Puhtaita Pohjoisia makuja kohtaan on ollut jo vuosia valtavaa kiinnostusta, mutta raaka-aineita ei saa. Voisikin sanoa, että on se kumma, kun ei raha kiinnosta suomalaisia. Mieluummin liimaudutaan johonkin vanhoihin rakenteisiin, että näin se nyt on ja näin se tulee olemaan.

Kokeile kotona hieman erikoisempia pororuokia:

Petra Kiiski, petra.kiiski@mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat