Voiko laihtua, jos istumisen korvaa seisomisella? Lääkärit vastaavat

1:24
Onko töissä seisominen oikeasti terveellistä? Katso videolta lääkärin vastaus.

Ihmistä ei ole luotu istumaan pitkiä aikoja putkeen. Seisominen auttaa pienentämään istumisen terveysriskejä, mutta onko siitä apua laihtumisessa? Vastaus on kyllä – mutta tuloksia saa odottaa.

Runsas istuminen lisää lihavuuden ja ylipainon, metabolisen oireyhtymän, kakkostyypin diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien sekä eräiden syöpämuotojen vaaraa, listaa Terveyskirjasto. Mitä enemmän ihminen istuu, sitä suuremmaksi kasvaa myös ennenaikaisen kuoleman riski. Pitkät liikkumattomuusjaksot aiheuttavat terveysongelmia niillekin, jotka harrastavat suositusten mukaista liikuntaa.

Istuminen on selvästi haitallisempaa kuin seisominen, vaikka myös seisomisessa on riskinsä. Pitkäaikainen seisominen voi esimerkiksi pusertaa selkärankaa kasaan ja saada jalat sekä nilkat turpoamaan.

Takapuolen nostaminen penkistä on joka tapauksessa ensimmäinen askel aktiivisempaan ja terveempään elämään. Mutta auttaako pelkkä seisominen laihtumaan? Prevention-sivuston haastattelemien lääkäreiden vastaus on lyhyesti kyllä. Kilojen karistaminen vain seisomisen avulla voi viedä kuitenkin pidemmän aikaa.

Seisominen polttaa enemmän kaloreita kuin istuminen

Vuonna 2018 julkaistun meta-analyysin mukaan seisoessa ihminen polttaa minuutissa 0,1–0,15 kilokaloria enemmän kuin istuessa. Jos siis 65-kiloinen henkilö korvaisi kuusi istuttua tuntia seisomisella, hän kuluttaisi päivässä 54 kilokaloria enemmän. Vuodessa vajaan työpäivän mittainen seisominen auttaisi karistamaan suunnilleen 2,5 kiloa rasvaa kehosta.

Toisessa yhdysvaltalaistutkimuksessa vuodelta 2016 laskettiin, että seisominen poltti keskimäärin yhdeksän kaloria enemmän tunnissa kuin istuminen.

Seisominen tehostaa muita tapoja laihtua

Seisominen ei ole siis tehokkain tapa kiihdyttää laihtumista. Preventionin haastattelema lihavuuteen erikoistunut lääkäri Fatima Cody Stanford arvioi, että seisomalla laihduttava näkee todennäköisesti tuloksia vasta puolen vuoden tai jopa vuoden kuluttua. Samaa mieltä on gastroenterologi Carolyn Newberry.

– Seisotun ajan lisääminen yksinään ei todennäköisesti johda suuriin muutoksiin painossa, Newberry sanoo Preventionin mukaan.

Hän kuitenkin lisää, että seisominen voi tehostaa muita tapoja laihtua, kuten säännöllistä liikuntaa sekä terveellistä ruokavaliota.

Lisäksi seisominen voi kohottaa mielialaa ja parantaa unta, joilla molemmilla on merkitystä myös painonhallinnan kannalta.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.