Virasto: Työvoimatoimistot tehottomia

Valtion tarkastusviraston mukaan työvoimahallinto kärsii liiasta byrokratiasta. Se patistaa työvoimatoimistoja muun muassa toiminnan yksinkertaistamiseen ja tehokkaampaan asiakkaiden työnhaun valvontaan.

Työvoimatoimistojen toiminnassa on havaittu edelleen puutteita. Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan byrokratia ja hallinnollisten töiden päällekkäisyys vievät resursseja itse työnvälitykseltä.

Ongelmana on muun muassa työttömyysetuuksien myöntämiseen liittyvien tehtävien kaksijakoisuus: Samalla kun työvoimatoimistot vastaavat asiakaspalvelusta ja työnvälityksestä, etuuksien maksatuksen hoitavat Kela ja työttömyyskassat.

Asiakkaiden neuvonta ja erikseen tehtävä valvonta ovat tarkastusviraston mielestä ns. "yhden luukun periaatteen" vastaista.

Parannusehdotuksia toiminnan yksinkertaistaminen ja valvonta

Tarkastusvirasto katsoo, että työn tarjoamiseen liittyviä käytäntöjä tulisi arvioida uudelleen ja resursseja tulisi kohdentaa varsinaisiin työvoimapalveluihin liiallisen asiakaspalvelusuuntautuneisuuden sijasta. Lisäksi virasto kyseenalaistaa tavallisesti työnhaun alkuvaiheessa tehtävien työvoimapoliittisten lausuntojen tarkoituksen.

Kaiken kaikkiaan työttömyysetuuksiin liittyviä tehtäviä tulisi viraston mukaan yksinkertaistaa. Toisaalta työttömien työnhakijoiden informointivelvollisuuksiin pitäisi sen mukaan kiinnittää erityistä huomiota.

Virasto korostaa myös työvoimatoimistojen valvontaroolia aktiivisessa työnhaussa. Työnhaun seurantaa voitaisiin Valtion tarkastusviraston mukaan parantaa jäntevöittämällä työnhakusuunnitelmien käyttöä ja seurantaa.

Tarkastusvirasto haluaa muistuttaa, että työttömyysetuudet, eli peruspäiväraha, työmarkkinatuki ja ansiopäiväraha, ovat valtiontalouden kannalta merkittävä menoerä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat