Viisi tapaa lisätä liikunnan iloa – vinkit motivaation löytämiseen

Tauon jälkeen treenaamaan: Toimiiko syke terveysmittarina? 11:20
KATSO MYÖS VIDEO: Tauon jälkeen treenaamaan: Toimiiko syke terveysmittarina?

Psykologi kertoo viisi yksinkertaista vinkkiä, joiden avulla liikunta voi tuntua mielekkäämmältä.

Liikunta tekee hyvää niin keholle kuin mielellekin. 

Asiaa käsiteltiin uutiskanava CNN:n terveysasiantuntija, lääkäri Sanjay Guptan podcastissa, jossa vieraana oli psykologi Kelly McGonigal.

– Sanon aina, että liikunta on kuin suonensisäinen annos toivoa, hän sanoi.

Tällaiseksi piristykseksi riittää hänen mukaansa mikä vain liikunnan muoto.

Liikunta vaikuttaa mielialaan

McGonigal kertoo, että liikunta ja treenaaminen ovat auttaneet häntä käsittelemään ahdistustaan ja masennustaan.  

Hän sanoo, että treenaaminen ikään kuin tuottaa ja vapauttaa niin sanottuja "toivomolekyylejä". Käytännössä kyse on myokiineista, joita syntyy ja vapautuu lihassupistusten aikana – esimerkiksi silloin, kun treenaamme tai vain liikumme ympäriinsä. 

Hänen mukaansa joillakin myokiineilla voi olla antidepressiivisiä eli masennusta ehkäiseviä vaikutuksia.

– Lihakset tekevät muutakin kuin vain liikuttavat luita tai stabiloivat luustoa, McGonigal sanoo.

– Lihaksemme ovat melkein kuin endokriinisiä elimiä. Ne valmistavat näitä molekyylejä, joita ne voivat vapauttaa verenkiertoon ja jotka sitten kulkeutuvat ja vaikuttavat kaikkiin elimiin. Jotkut niistä voivat välillisesti vaikuttaa aivoihin, mukaan lukien mielialaan ja mielenterveyteen ja aivojen terveyteen.

Keho on ystäväsi, ei vihollinen

McGonigal kertoo, että liikunta voi auttaa sinua pitämään kehoasi liittolaisenasi. 

– Mielestäni tämä on yksi hienoimpia puolia liikunnan ja treenaamisen tieteessä, etenkin sen vuoksi miten se antaa meidän tuntea, että keho on ystävämme.

– Se on kumppanimme, ei jotain mitä yritämme korjata tai kontrolloida liikkeen kautta.

McGonigalin mukaan liikunnan aikana vapautuu monia muitakin aivokemikaaleja, jotka voivat vaikuttaa ihmisen mielentilaan ja aiheuttaa esimerkiksi niin sanottuna juoksijan huumana tunnetun flow-tilan ja jopa euforian.

– Liikkuessamme voimme itse asiassa kokea monia erilaisia aivotiloja. Kyseessä ei  siis ole vain mikään yksi asia.

McGonigal antaa viisi vinkkiä siihen, miten voit nauttia liikunnasta enemmän. Liikkumisen riemu saattaa joskus unohtua ja urheilu voi alkaa tuntua pakkopullalta arjen kiireiden keskellä.

Mene ulos liikkumaan

Yksi keino löytää liikkumisen ilo on suunnata liikkumaan luonnon helmaan. 

– Tiedämme, että tietoisen liikkumisen muodoilla ja samoin luonnossa liikkumisella on taipumus saada aivot tiedostamaan nykyhetki korostuneen hyvin niin, että ihminen tuntee olonsa elinvoimaiseksi ja kokee yhteyttä elämään.

– Ihmiset saavat usein helpotusta pään sisäiseen höpinään, stressiin ja huoleen. Se muuttaa sitä, mitkä systeemit aivoissa toimivat kaikkein aktiivisimmin ja saavat sinut meditaation kaltaiseen tilaan.

Muiden seura voi tehdä liikunnasta mieluisampaa.

Laita lisää volyymiä!

Musiikki voi tuoda liikuntaan lisää iloa. Laita siis päälle suosikkisoittolistasi ja lähde liikkeelle.

– Jos kuuntelet rakastamaasi energistä musiikkia treenatessasi ja liikut musiikin tahtiin ja teet samalla jotain, joka todella nostaa sykettäsi, on kyseessä usein euforian kaltainen tila.

– Olosi on mahtava, saat endorfiineja ja aivokemiasi myös auttaa sinua olemaan yhteydessä muiden ihmisten kanssa.

Liiku yhdessä muiden kanssa

McGonigal ehdottaakin, että kenties voisit urheilla yhdessä muiden kanssa. Sosiaalisuus voi lisätä liikunnan iloa.

– Tiedämme, että ihmiset luovat ystävyyssuhteita ja tukiyhteisöjä liikkumisen kautta, oli kyse voimaharjoittelusta tai juoksemisesta.

Liikunta myös auttaa sinua olemaan sosiaalisempi.

– Liikuntaa harrastavat ihmiset raportoivat olevansa vähemmän yksinäisiä ja että heillä on paremmat suhteet muihin ja että he pystyvät paremmin olemaan yhteydessä muihin ihmisiin.

McGonigal kertoo, että tämän ilmiön taustalla on monenlaisia syitä. Taustalla vaikuttavat biokemialliset syyt ja se, miten liikunnan aivokemia pohjustaa sinua olemaan sosiaalisempi.  

– Jos olet sosiaalisesti ahdistunut ja lähdet treenaamaan, olet treenin päätteeksi melkein kuin ekstrovertimpi versio itsestäsi, hän sanoo.

Palaa perusasioiden äärelle

Kannattaa liikkua tavalla, josta oikeasti pidät. 

– Muistele myönteisiä kokemuksia, joita sinulle on liikuntaan liittyen kertynyt. Palaa ehkä jonkin sellaisen lajin pariin, jota sinulla on ikävä tai keksi uusia tapoja urheilla, McGonigal ehdottaa.

Muista arvostaa kehoasi!

Yritä liikkuessasi löytää tapoja arvostaa kehoasi siitä, että se pystyy liikkeeseen. Keskity tähän sen sijaan, että tarkkailisit kehoasi jatkuvasti.

– Muuta ajattelutapaasi kohti sellaista ajatusta, että kiitos keho, että sinulla on energiaa antaa minun tehdä tämä ja mahtavaa, että pystyit siihen!

Katso myös video: Kaipaatko treeni-inspiraatiota? Kokeile nyrkkeilijän naruhyppyä!

Näin opit boxer-tyylin eli nyrkkeilijän naruhypyn 2:54
Näin opit boxer-tyylin eli nyrkkeilijän naruhypyn.

Lähde: CNN

Lue myös:

    Uusimmat