Perjantaina 29.11. vietetään niin Black Fridayta kuin täysin vastakkaista Älä osta mitään -päivää.
Tänään perjantaina vietetään kulutusjuhlaa, kun Black Friday -tarjouksia tulvii sähköposteihin. Kaikki tarjoukset eivät kuitenkaan ole oikeasti hyviä.
– Kyllähän se on aika villi viidakko. Black Fridayta hyvin kuvaa se, että siellä on keinotekoisia alennuksia, mikä tarkoittaa sitä, että näitä hintoja on nostettu jo lokakuussa ylös ja laskettu Black Fridayksi, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett Huomenta Suomessa.
Tarjousten joukossa on myös tuotteita, jotka ovat kalliimpia kuin vaikkapa marraskuun ensimmäisenä päivänä, mutta toki joukossa on aidosti hyviäkin alennuksia.
– Eli kuluttajan kannattaa kyllä olla tarkkana, että löytää ne aidosti hyvät alennukset Black Fridayna.
Mistä kuluttaja voi siis tietää, onko tarjouksessa mukana hintakikkailua? Matinvesi-Bassett suosittelee hyödyntämään netin erilaisia hintavertailupalveluita, joista tuotteen hintahistorian voi tarkistaa.
– Eli sieltä pystyy katsomaan pidemmällekin kuin tämän 30 päivän tarkastelujakson*, mikä on nykyisin ihan lain velvoittama.
*Nykyään tavaroiden alemarkkinoinnissa tulee ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Jos puolestaan yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
