Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on törmännyt kahteen kyseenalaiseen käytäntöön, kun puhutaan Black Fridaysta tai vastaavista alennuskampanjoista.
– Nostetaan hinta hetkellisesti korkealle, jotta voidaan sitten myydä tuotetta alennettuun hintaan. Luodaan ikään kuin keinotekoinen mielikuva alennuksesta, KKV:n johtava asiantuntija Mika Hakamäki sanoo.
– Toinen tapa on, että tuote on säännöllisesti – sanotaan että viikon – tarjouksessa, sitten kaksi päivää niin kutsuttuun normaalihintaan, joka on tuplankin isompi (tarjoushintaan verrattuna), sitten taas viikon tarjouksessa, Hakamäki mainitsee toisen esimerkin.
Jälkimmäisessä tapauksessa alennushinta on itse asiassa tuotteen aito hinta. Kumpikin tavoista on lailla kielletty, sillä kyse on kuluttajaa harhaanjohtavasta alennusmyyntimarkkinoinnista.
– Sen kieltää kuluttajasuojalaki. Tarvittaessa kuluttaja-asiamies hakee ratkaisuja markkinaoikeudesta, Hakamäki sanoo.
Markkinoissa veteen piirretty raja
Hänen mukaansa KKV:n kuluttaja-asiamiehelle ei ole tullut tähän mennessä ilmoituksia Black Fridayn harjaanjohtavista hinnanalennuksista, mutta muutoin lainvastaisesta alennusmyyntimarkkinoinnista kylläkin.
– Sesonkien vaihtumiseen liittyvä alennus- ja loppuunmyyntimarkkinointi on sallittua, mutta kyse on siitä, missä vaiheessa markkinointi muodostuu virheellisen hintamielikuvan luomiseksi, Hakamäki toteaa.
Black Friday -ostospäivään liittyvä kyseenalainen markkinointi on huomattu myös Hintaopas.fi-nimisessä hintavertailupalvelussa.
– Viime vuonna Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti oli 4,5. Tuolloin lähes joka kymmenennen tuotteen hintaa nostettiin Black Fridayn alla ja laskettiin sitten isompien alennusprosenttien saavuttamiseksi, kertoo palvelun maajohtaja .
