Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lähes puolet suomalaisista aikoo käyttää keskimäärin 635 euroa Black Fridayna – "tarjous" ei aina ole tarjous

Kuvituskuva / All Over Press
Julkaistu 27.11.2020 02:00

MTV UUTISET – STT

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on törmännyt kahteen kyseenalaiseen käytäntöön, kun puhutaan Black Fridaysta tai vastaavista alennuskampanjoista.

– Nostetaan hinta hetkellisesti korkealle, jotta voidaan sitten myydä tuotetta alennettuun hintaan. Luodaan ikään kuin keinotekoinen mielikuva alennuksesta, KKV:n johtava asiantuntija Mika Hakamäki sanoo.

– Toinen tapa on, että tuote on säännöllisesti – sanotaan että viikon – tarjouksessa, sitten kaksi päivää niin kutsuttuun normaalihintaan, joka on tuplankin isompi (tarjoushintaan verrattuna), sitten taas viikon tarjouksessa, Hakamäki mainitsee toisen esimerkin.

Jälkimmäisessä tapauksessa alennushinta on itse asiassa tuotteen aito hinta. Kumpikin tavoista on lailla kielletty, sillä kyse on kuluttajaa harhaanjohtavasta alennusmyyntimarkkinoinnista.

– Sen kieltää kuluttajasuojalaki. Tarvittaessa kuluttaja-asiamies hakee ratkaisuja markkinaoikeudesta, Hakamäki sanoo.

Markkinoissa veteen piirretty raja

Hänen mukaansa KKV:n kuluttaja-asiamiehelle ei ole tullut tähän mennessä ilmoituksia Black Fridayn harjaanjohtavista hinnanalennuksista, mutta muutoin lainvastaisesta alennusmyyntimarkkinoinnista kylläkin.

– Sesonkien vaihtumiseen liittyvä alennus- ja loppuunmyyntimarkkinointi on sallittua, mutta kyse on siitä, missä vaiheessa markkinointi muodostuu virheellisen hintamielikuvan luomiseksi, Hakamäki toteaa.

Black Friday -ostospäivään liittyvä kyseenalainen markkinointi on huomattu myös Hintaopas.fi-nimisessä hintavertailupalvelussa.

– Viime vuonna Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti oli 4,5. Tuolloin lähes joka kymmenennen tuotteen hintaa nostettiin Black Fridayn alla ja laskettiin sitten isompien alennusprosenttien saavuttamiseksi, kertoo palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

"Tärkeää nähdä tuotteen hintahistoria"

Hintaopas tarkasteli Matinvesi-Bassettin mukaan viime vuoden loka-marraskuussa 400 000 tuotteen hintatietoja.

Tuotteista yhteensä 8,5 prosentilla hinnat nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana, minkä jälkeen niitä alennettiin Black Fridayksi 29. marraskuuta.

– Black Weekin aikana kaupat voivat vaihdella hintoja useita kertoja päivässä, mikä vaikeuttaa ehkä oikean hinnan tietämistä kuluttajalle. Kuluttajan kannalta on tärkeää nähdä tuotteen hintahistoria ja verrata (alennettua hintaa) euromääräiseen alimpaan hintaan, koska alennusprosentit voivat antaa väärän kuvan, Matinvesi-Bassett sanoo.

Vuoden halvin ostopäivä

Tänä vuonna Hintaopas teki kuluttajatutkimuksen siitä, mitä kuluttajat odottavat Black Fridayn alennusprosentin olevan: 35 prosenttia.

Vaikka todellinen alennusprosentti jäisi kauas odotuksista, kyseessä on silti Matinvesi-Bassettin mukaan vuoden halvin ostopäivä. Hintaoppaan mukaan esimerkiksi tapaninpäivänä keskimääräinen alennusprosentti on kaksi.

Tämänvuotinen Hintaoppaan kuluttajatutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimissa kahdessa verkkokyselyssä loka-marraskuussa 2020.

Kumpaankin kyselyyn vastasi tuhat 18–75-vuotiasta, ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Kyselyn mukaan tänä vuonna 44 prosenttia suomalaisista aikoo tehdä Black Friday -ostoksia ja kuluttaa keskimäärin jopa 635 euroa.

Yli puolet (57 prosenttia) kyselyyn osallistujista ei silti luottanut juurikaan tai lainkaan Black Fridayn tarjouksiin ja alennuksiin.

Lisää aiheesta:

Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"Hintavertailupalvelu selvitti, nostetaanko tuotteiden hintaa ennen Black Fridayta – "Kuluttajien harhaanjohtamista"Hintaopas selvitti: Näin paljon keinotekoisia Black Friday -alennuksia lopulta oli – "Kuluttajan kannalta erinomainen asia"MTV selvitti: Näin suuret verkkokaupat nostavat ja laskevat hintoja ennen alennusmyyntejä – 30 prosentin alennus olikin oikeasti vajaat 7 prosenttiaVältä ovela alennusansa: Vaara piilee etenkin näissä tuotteissaNousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"
Black FridayKauppaVerkkokauppaTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa

  • 29.11.202410:55
    Verkkohuijaukset

    Traficomilta varoitus Black Fridayn verkkoshoppailijoille

  • 29.11.202409:23
    Shoppailu

    Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"