Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Elisa on markkinoinnissaan käyttänyt hinnanalennusilmaisuja ilman, että se on samalla ilmoittanut, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet edeltävien 30 päivän aikana.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Elisa on markkinoinnissaan käyttänyt hinnanalennusilmaisuja ilman, että se on samalla ilmoittanut, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet edeltävien 30 päivän aikana.All Over Press
Julkaistu 16.06.2025 16:21(Päivitetty 16.06.2025 16:52)

MTV UUTISET – STT

Elisan kampanjamenettelylle haetaan kieltoa 100 000 euron sakon uhalla.

Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen mahdollisesta hintamanipuloinnista sen Haukatut hinnat- ja Black Friday -kampanjoiden aikana, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Elisa on markkinoinnissaan käyttänyt hinnanalennusilmaisuja ilman, että se on samalla ilmoittanut, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet edeltävien 30 päivän aikana.

Elisan menettelylle haetaan kieltoa 100 000 euron sakon uhalla.

Kun tavaraa markkinoidaan alennuksella tai alennettuun hintaan, elinkeinoharjoittajan täytyy kertoa myös alin hinta, jolla sitä on myyty edellisten 30 päivän aikana.

Loivat mielikuvan alennuksista

Kuluttaja-asiamiehen mukaan molemmat kampanjat ovat luoneet kuluttajille vaikutelman siitä, että hintoja on alennettu. Black Friday -kampanjassa käytettiin esimerkiksi erilaisia Black Friday -ilmaisuja sekä viitattiin ”kampanjahintoihin” ja ”tarjouksiin”.

–  Pidämme tarpeellisena saada markkinaoikeuden näkemys siitä, luovatko tietyt ilmaisut kuluttajalle vaikutelman hinnanalennuksesta. Päätös tekee yrityksille entistä selvemmäksi sen, milloin 30 päivän sääntöä pitää noudattaa, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa.

Sääntö 30 päivän alimmasta hinnasta on ollut voimassa yli kaksi vuotta. Sen tarkoitus on kuluttaja-asiamiehen mukaan lisätä hintojen avoimuutta ja parantaa kuluttajien mahdollisuutta arvioida tarjousten edullisuutta.

–  Säännöllä estetään hintamanipulointia ja epäaitoja alennuksia, joissa yritykset esimerkiksi korottavat hintoja lyhyeksi ajaksi, jotta voivat myöhemmin alentaa niitä houkuttelevan tarjouksen aikaansaamiseksi, Väänänen sanoo.

Juttua päivitetty 16.6. klo 16.53: Lisätty toinen kappale.

Lisää aiheesta:

"Ei voi enää vedota tietämättömyyteen" – Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihinKuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyäKuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"Ärsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoaKuluttaja-asiamies piti Silmäaseman markkinointia sopimattomana – "Edellytetään yleensä asiallisuutta ja tavallista suurempaa luotettavuutta"Lähes puolet suomalaisista aikoo käyttää keskimäärin 635 euroa Black Fridayna – "tarjous" ei aina ole tarjous
Black FridayElisaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa

  • 29.11.202410:55
    Verkkohuijaukset

    Traficomilta varoitus Black Fridayn verkkoshoppailijoille

  • 29.11.202409:23
    Shoppailu

    Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"

  • 28.11.202419:45
    Kuluttajatuotteet

    Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätä houkuttelevien Black Friday -tarjousten lomassa