Elisan kampanjamenettelylle haetaan kieltoa 100 000 euron sakon uhalla.
Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen mahdollisesta hintamanipuloinnista sen Haukatut hinnat- ja Black Friday -kampanjoiden aikana, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Elisa on markkinoinnissaan käyttänyt hinnanalennusilmaisuja ilman, että se on samalla ilmoittanut, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet edeltävien 30 päivän aikana.
Elisan menettelylle haetaan kieltoa 100 000 euron sakon uhalla.
Kun tavaraa markkinoidaan alennuksella tai alennettuun hintaan, elinkeinoharjoittajan täytyy kertoa myös alin hinta, jolla sitä on myyty edellisten 30 päivän aikana.
Loivat mielikuvan alennuksista
Kuluttaja-asiamiehen mukaan molemmat kampanjat ovat luoneet kuluttajille vaikutelman siitä, että hintoja on alennettu. Black Friday -kampanjassa käytettiin esimerkiksi erilaisia Black Friday -ilmaisuja sekä viitattiin ”kampanjahintoihin” ja ”tarjouksiin”.
– Pidämme tarpeellisena saada markkinaoikeuden näkemys siitä, luovatko tietyt ilmaisut kuluttajalle vaikutelman hinnanalennuksesta. Päätös tekee yrityksille entistä selvemmäksi sen, milloin 30 päivän sääntöä pitää noudattaa, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa.
Sääntö 30 päivän alimmasta hinnasta on ollut voimassa yli kaksi vuotta. Sen tarkoitus on kuluttaja-asiamiehen mukaan lisätä hintojen avoimuutta ja parantaa kuluttajien mahdollisuutta arvioida tarjousten edullisuutta.
– Säännöllä estetään hintamanipulointia ja epäaitoja alennuksia, joissa yritykset esimerkiksi korottavat hintoja lyhyeksi ajaksi, jotta voivat myöhemmin alentaa niitä houkuttelevan tarjouksen aikaansaamiseksi, Väänänen sanoo.
Juttua päivitetty 16.6. klo 16.53: Lisätty toinen kappale.