Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hintaopas selvitti: Näin paljon keinotekoisia Black Friday -alennuksia lopulta oli – "Kuluttajan kannalta erinomainen asia"

Shutterstock & MTV
Julkaistu 28.11.2022 18:55
Toimittajan kuva
Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Vuoden suurimmaksi ostospäiväksi kutsutun Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna hieman pienempi kuin vuotta aiemmin, kertoo hintavertailupalvelu Hintaopas.fi tiedotteessaan.

Hintaopas.fi kertoo tiedotteessaan, että heidän keräämänsä datan perusteella Black Friday -alennusten määrä ja suuruus kääntyivät tänä vuonna hienoiseen laskuun viime vuodesta.

Tänä vuonna tarjoustuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 4,72 prosenttia, kun viime vuonna vastaava luku oli 5,08 prosenttia.

Palvelun mukaan hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 40 prosentilla tuotteista Black Fridayna, kun viime vuonna vastaava luku oli 42 prosenttia. 

Tiedotteessa kerrotaan, että 21 prosentilla tuotteista hinta nousi Black Fridayna marraskuun alkuun verrattuna. Palvelun mukaan hinta nousi harvemmalla tuotteella kuin viime vuonna.

Lue myös: Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksen

Maajohtajan kommentit

Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa, että lukujen perusteella alennukset jäivät yksittäisen päivän osalta hieman viime vuodesta. Tosin tarjoukset alkoivat aiemmin ja jakautuivat pidemmälle ajalle.

– 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna kalliimpi kuin marraskuun alussa, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 prosenttia. Tämä noudattelee viime vuosina nähtyjä lukuja, Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.  

Huomionarvoista on se, että jopa 87 prosenttia tuotteista on ollut mahdollista saada tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna. 13 prosenttia tuotteista oli perjantaina halvimmillaan koko vuoden tasoon nähden.

pelaaminenElektroniikka on perinteisesti kiinnostanut Black Fridayna.Shutterstock

Keinotekoisten alennusten määrä väheni

Lisäksi palvelun mukaan näyttäisi siltä, että keinotekoisten alennusten määrä väheni. Vuonna 2021 niitä oli 12,3 prosenttia kaikista tarjouksista, kun nyt luku oli 7,9 prosenttia. Tiedotteen mukaan tämä määriteltiin niin, että hintoja oli nostettu 1. lokakuuta jälkeen ja laskettu Black Fridayksi 25. marraskuuta.

Keinotekoisten alennusten määrä näyttäisi laskeneen viime vuodesta yli neljä prosenttiyksikköä. 

– Näyttäisi siltä, että 1. tammikuuta voimaan astuva, alennusten markkinointia koskeva lakimuutos vaikuttaa jo kauppojen hinnoitteluun. Tämä on tietysti kuluttajien kannalta erinomainen asia, Matinvesi-Bassett sanoo.

Lue myös: Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"

Loppu alennuskikkailulle?

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että ensi vuoden alusta tavaroiden alemarkkinoinnissa tulee jatkossa ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Mikäli taas yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita aiemman alimman myyntihinnan ilmoittamisvelvollisuus ei KKV:n mukaan koske.

KATSO MYÖS: Näin löydät oikeasti hyviä alennuksia tarjoushulinoissa! 

2:49Black Friday ja keinotekoiset alennukset – näin tunnistat oikeasti hyvän tarjouksenBlack Friday-vinkkejä voi hyödyntää muidenkin tarjoushulinoiden aikaan.

Lue myös: Mikä ihmeen Cyber Monday? Alennushulinat eivät päättyneet Black Fridayn tarjouksiin

Lue myös: Black Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Hintavertailupalvelu Hintaopas.fin tiedote, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"Hintavertailupalvelu selvitti, nostetaanko tuotteiden hintaa ennen Black Fridayta – "Kuluttajien harhaanjohtamista"Onko Singles' Day oikeasti edullinen shoppailupäivä? Hintavertailupalvelu selvittiKelju Black Friday -ilmiö on jälleen täällä – Hintaopas: Näin moni alennus on oikeasti valetarjousOnko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksenNousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"
Black FridayKuluttaminenTalousRahaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa

  • 29.11.202410:55
    Verkkohuijaukset

    Traficomilta varoitus Black Fridayn verkkoshoppailijoille

  • 29.11.202409:23
    Shoppailu

    Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"