Vuoden suurimmaksi ostospäiväksi kutsutun Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna hieman pienempi kuin vuotta aiemmin, kertoo hintavertailupalvelu Hintaopas.fi tiedotteessaan.
Hintaopas.fi kertoo tiedotteessaan, että heidän keräämänsä datan perusteella Black Friday -alennusten määrä ja suuruus kääntyivät tänä vuonna hienoiseen laskuun viime vuodesta.
Tänä vuonna tarjoustuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 4,72 prosenttia, kun viime vuonna vastaava luku oli 5,08 prosenttia.
Palvelun mukaan hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 40 prosentilla tuotteista Black Fridayna, kun viime vuonna vastaava luku oli 42 prosenttia.
Tiedotteessa kerrotaan, että 21 prosentilla tuotteista hinta nousi Black Fridayna marraskuun alkuun verrattuna. Palvelun mukaan hinta nousi harvemmalla tuotteella kuin viime vuonna.
Lue myös: Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksen
Maajohtajan kommentit
Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa, että lukujen perusteella alennukset jäivät yksittäisen päivän osalta hieman viime vuodesta. Tosin tarjoukset alkoivat aiemmin ja jakautuivat pidemmälle ajalle.
– 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna kalliimpi kuin marraskuun alussa, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 prosenttia. Tämä noudattelee viime vuosina nähtyjä lukuja, Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.


