Nousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"

9:13
Nostavatko kaupat hintoja vain laskeakseen niitä, kun Black Friday koittaa? Tästä ja Black Friday -odotuksista keskustelemassa Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto sekä Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

MTV Uutiset kysyi KKV:n asiantuntijalta ja Hintaoppaan maajohtajalta, kuinka yleistä hintakikkailu on Black Fridayn aikaan.

Tällä viikolla vietetään niin sanottua Black Weekiä, jonka tunnetuin alepäivä on perjantaina vietettävä Black Friday. Vuonna 2021 Black Friday on siis 26. marraskuuta. Black Friday -tarjouksia juhlitaan aina marraskuun neljäntenä perjantaina, vuonna 2022 Black Friday onkin siis perjantaina 25.11. Black Fridayn jälkeisenä maanantaina juhlitaan vielä yhtä tarjouspäivää, Cyber Mondayta.

Tarjouskampanjoiden, kuten Black Fridayn, aikaan kuluttaja voi törmätä hintakikkailuihin. MTV Uutiset kysyi Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassetilta ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäeltä, tapahtuuko sellaista, että kaupat nostavat hintoja ennen alennusmyyntejä ja myyvätkin sitten alessa normaalilla hinnalla.

Hintojen nousua havaittu

Viime vuoden Hintaoppaan Black Friday -hintadatasta käy Matinvesi-Bassettin mukaan ilmi, että lähes joka kymmenennen tuotteen hinta ensin nousi aikavälillä 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta eli päivää ennen Black Weekin alkua. Sitten hintoja alennettiin Black Fridayksi, joka vuonna 2020 oli perjantaina 27. marraskuuta.

– Toki jos kaupat nostavat hintoja ennen suuria alennuspäiviä, ei siinä ole välttämättä mitään väärää, vaan ne voivat olla myyntitaktiikkaa, Matinvesi-Bassett huomauttaa. 

Hintamuuttelu ei ole aina kyseenalaista 

Matinvesi-Bassettin mukaan on vaikea sanoa, mikä osa hinnanmuutteluista on keinottelua ja mikä kaupan taktiikkaa.  

– Hintojen vaihtelu on kyllä sallittua. Mutta alennuksissa ja alennusprosenttien ilmoittamisessa sillä on merkitystä, mihin hintaan uutta alennettua hintaa verrataan, Matinvesi-Bassett kertoo.

– Mutta on iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti saadakseen alennusprosentin näyttämään mahdollisimman suurelta ja houkuttelemaan kuluttajia ostamaan. 

Matinvesi-Bassettin mukaan erityisesti verkkokaupat voivat vaihdella hintoja nopeatempoisesti, jopa useita kertoja päivässä. Tällöin kuluttajan voi olla vaikea tietää, mikä on oikeasti hyvä alennus. 

– Näinä suurina alennuspäivinä hintavertailun tärkeys korostuu ja sen vuoksi olisikin kuluttajan kannalta tärkeä vertailla niitäkin tuotteita, joiden on ilmoitettu olevan alennuksessa.

KKV:n Kivimäki kertoo, että myyjä saa päättää hinnoittelusta, mutta alennusilmaisut eivät saa olla harhaanjohtavia. Harhaanjohtavaa on menettely, jossa yritys nostaa tavaran hinnan aivan lyhyeksi ajaksi voidakseen sen jälkeen ilmoittaa hinnanalennuksesta. Arvio siitä, milloin tällaisesta menettelystä on kyse, ei ole yksinkertaista – ainakaan dynaamista hinnoittelua käyttävillä aloilla.

Hyödynnä hintaseurantaa

Parhaiden tarjousten löytämiseksi Matinvesi-Bassett suosittelee käyttämään puolueetonta hintavertailupalvelua. Hintaoppaan lisäksi tuotteiden hintojen vertailua varten netistä löytyy monenlaisia sivustoja. Näitä ovat esimerkiksi Hintaseuranta.fi ja Hinta.fi. Myös Vertaa.fi-sivustolla voi vertailla tuotteiden hintoja, tutkia tuotetietoja ja seurata hintakehitystä.

Tuotteiden hintahistorian avulla voi selvittää, onko tuote ollut kalliimpi, onko sen hintaa nostettu ennen aleja tai onko se ollut kenties edullisempi jonakin muuna ajankohtana.  

– Aseta hintavahteja, jotta saat tiedon automaattisesti puhelimeen tai sähköpostiin. 

Komponentti- ja konttipula vaikuttavat

Matinvesi-Bassett arvelee, että tänä vuonna erityisesti globaali komponenttipula ja konttipula vaikuttavat elektroniikkatuotteiden saatavuuteen. Yleensä suurimmissa alennuksissa Black Fridayn aikaan ovat olleet pelit, konsolit, kuulokkeet ja kaiuttimet. 

– Erityisesti pelikonsoleiden ja näytönohjaimien saatavuuteen tämä komponenttipula on vaikuttanut jo useamman kuukauden, hän kertoo. 

Pulatilanne saattaa näkyä siten, että tuotteiden saatavuus voi olla hyvinkin rajallista. Tietyistä tuotteista yksi tuote-erä saattaa olla alennuksessa.

– Näissä kuluttajan kannattaa hereillä, jos haluaa tietyn mallin. Myynnissä saattaa olla vanhoja malleja. 

– Mutta jos tarkoituksella on ostamassa vanhempaa mallia, voi niistä löytyä hyviäkin tarjouksia. 

Edelleen vuoden edullisin shoppailupäivä 

Matinvesi-Bassett muistuttaa, että Black Friday on kokonaisuudessaan edelleen vuoden edullisin ostospäivä, kun tarkastellaan kaikkia tuotteita ja koko vuoden keskimääräistä alennusprosenttia. 

Hintaoppaan tuoreen Black Friday -raportin mukaan hinnat laskivat Black Fridayna keskimäärin neljä prosenttia. Raportin mukaan hinnat ovat merkittävästi alempia kuin esimerkiksi joulun alennusmyynneissä. 

– Hyviäkin alennuksia on, mutta kuluttajan on tärkeä vertailla hintoja ja seurailla, mitkä ovat tuotteet ja tuotekategoriat, joista saa edullisia tarjouksia. 

KKV:n havaitsemia Black Friday -markkinointikikkailuja 

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki kertoo, että KKV sai viime vuonna kuluttajilta jonkin verran ilmoituksia siitä, että suurin piirtein muutamaa päivää ennen tarjouskampanjan alkua tuotteen hintaa on nostettu korkeammaksi. Näin saadaan laitettua esille näkyvät ja tuntuvat alennusprosentit.

– Kuluttaja-asiamies on havainnut saman ilmiön, Kivimäki kertoo. 

– Kuluttajailmoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että erityisesti elektroniikka-alalla tällaista tapahtuu. 

Näin hinnalla voidaan kikkailla

Kivimäen mukaan keinotekoisen hinnannoston ohella toinen tyypillinen kikkailukeino on se, että tuote on säännöllisesti tarjouksessa, esimerkiksi viikon ajan. Sen jälkeen hinta saattaa palautua hetkellisesti niin sanotuksi normaalihinnaksi, jonka jälkeen taas alkaa uusi tarjouskampanja. 

– Vaikuttaa siltä, että kampanjanimet muuttuvat, ja nämä tarjoukset jatkuvat hyvinkin peräkkäisinä, elleivät peräti ketjutettuina.

Muutamia kymmeniä ilmoituksia vuodessa 

Kivimäki ei osaa sanoa, kuinka yleistä tällainen keinottelu on. Kuluttaja-asiamies ei ole tehnyt aiheesta markkinatutkimusta.  

– Kuluttajien tekemät ilmoitukset tämän tyyppisistä tapauksista viime vuosina ovat runsaan parinkymmenen ilmoitusmäärän luokkaa.

Kivimäki muistuttaa, että kuluttajat eivät suinkaan aina tee tällaisista havainnoista ilmoitusta. Moni ei välttämättä ehkä edes tunnista tämäntyyppistä ilmiötä. 

– Tällainen niin kutsuttu dynaaminen hinnoittelu on tyypillistä elektroniikka-alalle: kun hinta vaihtelee hyvinkin voimakkaasti, on kuluttajienkin aika vaikea pysyä kärryillä tuotteen niin sanotusta kulloinkin olevasta normaalihinnasta. 

Lue kaikki Black Friday -uutiset täältä!

Juttua korjattu 24.11.2021 klo 11.05: Hintavahdin tilalle korjattu Hintaopas.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja