Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Venäläinen lumensyöjä hyökkää Suomen rautateille – tämä erikoinen juna ahmii tiensä läpi nietosten

0:41Venäläinen lumensyöjä hyökkää Suomen rautateille – lumensyöjäjuna ahmii tiensä läpi nietostenKatso videolta, millainen kokeilussa oleva juna on.
Julkaistu 18.02.2020 17:21
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Vaikka talvi on ollut eteläisessä Suomessa vähäluminen, ovat nietokset olleet pohjoisessa huomattavat. Nyt Suomi aikoo selvittää, voisiko venäläinen lumensyöjäjuna olla apukeino junaliikenteen turvaamiseksi runsaslumisilla alueilla.

Venäjän rautateiden raskaaseen talvikunnossapitokalustoon kuuluva SM-7-juna on Suomessa kokeilussa huomisesta lähtien. Kokeilualueena on ensisijaisesti Kainuu, koska siellä lunta on riittävästi testejä varten.

Alunperin juna oli tarkoitus ottaa kokeiluun Kaakkois-Suomen alueella, mutta suunnitelmasta luovuttiin ilmeisestä syystä: alueella ei ole juurikaan lunta.

Kerää lumen vaunuihin

Juna kerää etuosassaan lunta ja muut sen vaunut ovat lumen säilyttämistä ja purkamista varten. Se soveltuu käytettävästi erityisesti ratapihoilla.

Nyt junan toimivuutta koetellaan Suomessa, ja tarkoituksena on kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen ja kaluston soveltuvuuteen Suomen rataverkoilla.

– Varsinkin poikkeuksellisen lumisina talvina rautateiden lumitöihin voidaan tarvita lisäkapasiteettia. Esimerkiksi viime talvi oli erittäin luminen, muun muassa rautateiden kehittämisestä ja ylläpidosta vastaava Väylä-virasto kertoo tiedotteessaan.

Lisää aiheesta:

Lumivuoret kohoavat pääkaupunkiseudulla taivaisiin – ilman kaivinkoneiden apua pulkkamäkeä voisi laskea vielä heinäkuussa
Huima ero! Junien myöhästely väheni rajusti viime vuodesta – järkälemäinen lumensyöjäjuna voisi ratkaista raiteiden lumiongelmia tulevina talvina
Käsittämättömän talven vaikutus: Junaliikenteessä tehtiin tammikuussa täsmällisyysennätys!
Asukkaita häiritsevän mystisten tärinän syy selvisi – ulkomaisissa junavaunuissa merkittävä ero
Talvi on Suomessa katastrofaalista aikaa junille, mutta miksi? Tässä neljä pääsyytä kaaokseen!
VR taistelee aikaa vastaan läpi vuoden – MTV selvitti tilastolliset syyt junien myöhästymiseen
JunatLumiKainuuVenäjäKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 10.12.13:56
    Politiikka

    Kohtalon hetkiä elävää Länsirataa uhkaa typistys – ensi viikolla kovia ratkaisuja

  • 9.12.13:41
    Kotimaa

    Ministerit tukkanuottasilla – Grahn-Laasonen: Ranteen puheet "eivät edusta hallituksen kantaa"

  • 1.12.21:40
    Vihti

    Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi Länsiradan osakassopimuksen

  • 28.11.10:02
    Tasoristeysonnettomuudet

    Elokuun tragediasta täyskäännös: Ennätyspitkä tauko tasoristeysturmissa

  • 26.11.19:21
    Pelastusoperaatiot

    Loukkaantunut joutsen pelastettiin junaraiteilta Helsingin keskustassa