Valvira: Alkoholijuomia esittävät kuvat poistettava nettipalveluista

Mietojen alkoholijuomien mainostaminen sosiaalisen median palveluissa on vuodenvaihteen jälkeen edelleen sallittua, mutta mainostajan on poistettava nettipalveluistaan kuluttajien alkoholijuomia ylistävät kommentit, ohjeistaa lupa- ja valvontavirasto Valvira.  

Myös kuluttajien nettipalveluihin laittamat alkoholijuomia esittävät kuvat on viraston mukaan poistettava.  

Niin sanotut tykkäystoiminnot ovat Valviran mukaan kuitenkin edelleen sallittuja.  

Mainostajan on myös estettävä kaikilla käytettävissään olevilla keinoilla alkoholimainonnan jakaminen tietoverkossa. Mainostaja ei kuitenkaan ole vastuussa, jos kuluttaja lähettää esimerkiksi nettilinkin toiselle kuluttajalle.  

Valvira julkisti uudet, päivitetyt ohjeensa tänään. Ne vastaavat vuodenvaihteessa voimaan tulevaa alkoholilain mainontasäännösten uudistusta.  

Alkoholijuomia koskevasta nettikirjoittelusta syntyi lokakuussa vilkas kansalaiskeskustelu, kun Etelä-Suomen aluehallintoviraston tulkittiin puuttuneen yksityisten blogikirjoittajien kirjoituksiin Helsingissä järjestetystä olut- ja viskitapahtumasta.  

Valvira korostaa, että uudet mainontasäännökset eivät rajoita kansalaisten sananvapautta tai ole muuten ristiriidassa perusoikeuksien kanssa.  

Valviran ryhmäpäällikön Kari Kunnaksen mukaan mainontaa koskevia ohjeita päivitetään tarvittaessa myöhemmin uudelleen.  

- Uusien säännösten valvonta tulee olemaan valvontaviranomaisten kannalta haasteellista, Kunnas arvioi Valviran tiedotteessa.  


Lue myös:

    Uusimmat