Myös F1-sarjan autonvalmistajat ovat kriisissä. Koronaviruspandemian vaikutukset ovat jo romahduttaneet autojen myyntimääriä, mutta terveyskriisiä seuraavan taloudellisen ahdingon odotetaan syöksevän autonvalmistajat sekasortoiseen tilaan jopa kuukausiksi eteenpäin.
Renault on jopa muita valmistajia pahemmassa tilanteessa. Yhtiön vanha hallitus maksoi jo hintaa entisen toimitusjohtajan Carlos Ghosnin aiheuttamista skandaaleista. Tämän lisäksi yhteistyötä Nissanin kanssa varjostaa epävarmuus.
LUE: Syntilista pitenee: Renault teki sopimuksen, johon kuului Carlos Ghosnin häiden järjestäminen Versailles'n palatsissa
Ranskalaisen sanomalehden La Canard enchainen mukaan Renault tarvitsee nopeasti kahden miljardin euron säästöt. Myös huhut F1-tallin myymisestä ovat lähteneet liikkeelle.
Valmistelussa oleva leikkaussuunnitelma käsittäisi yhtiön neljän Ranskan tehtaan sulkemisen. Yksi näistä olisi myös vasta hiljattain Pohjois-Ranskan Dieppessä avattu yksikkö. Toimenpiteet pitäisivät myös sisällään yhtiön useiden mallien - kuten Scenicin, Meganen ja Espacen - hylkäämisen.
Renault’n tulisi selviytyäkseen saada myös useiden miljardien eurojen suuruinen laina Ranskan valtiolta, joka omistaa yrityksen osakkeista 15 prosenttia. Renault’n kohtalo on valtiolle tärkeä työpaikkojen näkökulmasta, ja pääministeri onkin jo puhunut autonvalmistajan tulevaisuuden turvaamisesta.

