Valtteri Bottaksen ongelmille löytyy muovipussia parempi selitys – raastaako Mercedes taas Ferrarin kyydistään pitkäjänteisellä työllä?

F1-kauden kolmas osakilpailu Kiinassa antaa kahden vaihtelevan viikonlopun jälkeen mielenkiintoista osviittaa siitä, mihin suuntaan Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin kärkitaistelu sekä toisaalta Mercedeksen ja Ferrarin välinen kehityskilpailu jatkavat kulkuaan.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kiinan GP suorana 12.-14.4.
Pe: 1. harjoitukset klo 04.55,
2. harjoitukset klo 08.55
La: 3. harjoitukset klo 05.55, aika-ajot klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 08.00
Su: Kiinan GP klo 09.10, ennakkotunnelmat klo 08.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!

Bottas lähtee Shanghain kisaan niukassa yhden pisteen MM-johdossa ennen Hamiltonia. Bahrainissa britti vei tallikaverinsa nenän edestä voiton, kun Ferrarin Charles Leclercin taistelu katkesi moottorivikaan.

Mercedes-kaksikon välinen ero heitti kahdessa viikossa häränpyllyä, mikä luo C Moren F1-selostajalle Niki Juuselalle kutkuttavan tunteen Shanghain asetelmista.

– On ollut käsittämätöntä, millä tavalla voimasuhteet ovat heilahdelleet kahden osakilpailun aikana, kun puhutaan Mercedeksestä, Hamiltonista ja Bottaksesta, Juusela sanoi MTV Uutiset Liven lähetyksessä Kiinan kisaviikon aluksi.

– Australiassa nähtiin Valtterin ylivoimainen voitto, yli 20 sekunnin erolla hän oli kilpailuvauhdissa selkeästi nopeampi kuin Hamilton, mutta viime osakilpailu Bahrainissa käänsikin kelkan taas ihan toisinpäin.

Bottaksen vauhti kärsi etusiipeen juuttuneen roskan takia, mutta tämä ei ole koko selitys Mercedes-kuskien välisiin muutoksiin.

– Mercedeksen sisällä on kuumeisesti etsitty syitä reilun viikon aikana, että mihin katosi Bottaksen vauhti kisaolosuhteissa, ja yksiselitteistä vastausta sieltä ei ole löydetty, Juusela kertoi.

– Etusiivessä oli muovipussi, joka osaltaan häiritsi aerodynamiikkaa, mutta enemmän nostaisin Mercedeksellä sen seikan esiin, että tämänvuotinen auto on aika vaikeasti säädettävä. Eli silloin, kun ne säädöt eivät ole kohdallaan, se näkyy heti radalla vauhdissa. Minusta tuntui, että nimenomaan säädöissä ja setupissa oli Valtterilla ongelmia Bahrainin kisaviikonlopun aikana.

Kääntääkö Binotto Ferrarin kurssin vai taasko Mercedes jyrää yli?

Vielä Australiassa pahasti Mercedeksen vauhdista perässä ollut Ferrari näytti Bahrainissa heränneen henkiin vietyään kaikki harjoitukset ja aika-ajot nimiinsä. Ensimmäisen paalupaikan jälkeen Charles Leclerc jäi kuitenkin ilman avausvoittoa, kun yksi moottorin sylintereistä putosi pelistä.

Viime kaudella Ferrari oli vielä kesän jälkeen täysillä mukana mestaruustaistelussa, kunnes Mercedes jyräsi vastustamattomasti jo viidenteen peräkkäiseen kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruuteensa. Bahrainissa nähtyihin luotettavuusongelmiin Ferrarilla ei ole yksinkertaisesti varaa.

– Koko turbohybridiaikakaudella Mercedes on ollut se luotettavin organisaatio, luotettavin auto, ja se on varmistanut heille nämä mestaruudet ja tarjonnut kuljettajille mahdollisuuden, Juusela muistutti.

– Alkukaudesta, kuinka ollakaan, jo toisessa kilpailussa Ferrarilla isoja ongelmia Charles Leclercilla, niin tässä tullaankin siihen, että se työ, jota Mercedeksen tehtaalla tehdään luotettavuuden eteen, saattaa maksaa todella paljon loppukaudesta Ferrarin suuntaan.

Ferrarin uusi tallipäällikkö Mattia Binotto on vienyt organisaatiota keskustelevampaan ja avoimempaan suuntaan, joten Juusela odottaa nyt, miten Maranellossa reagoidaan sveitsiläisitalialaisen pomon johdon alla.

– On mielenkiintoista nähdä, millä aikajänteellä tämä laivan kurssi tulee muuttumaan. Ollaan haluttu saada sitä rennompaa ilmapiiriä, keskustelevampaa työyhteisöä, ja olen aivan varma, että tulevaisuudessa Ferrarilla saadaan nauttia näistä hedelmistä, joita muutokset tuovat, mutta onko tämä se kausi vai vieläkö maksetaan vähän hintaa siitä, että on ollut aika hierarkkinen ja despoottinenkin johtamiskulttuuri, Juusela arvaili.

Lue myös:

    Uusimmat