Valion meijerikaupoille ehtoja Kilpailuvirastolta

Kilpailuvirasto asetti pitkän listan ehtoja hyväksyessään Valion meijerikaupat. Valio sopi vuoden alussa Maito-Pirkan ja Kainuun Osuusmeijerin kanssa, että näiden maidonjalostus ja myynti siirtyvät Valiolle.

Meijeri

Valiossa voitiin olla tyytyväisiä, kun ratkaisu lopulta syntyi. Valiolaiset ovat tehneet tiivistä yhteistyötä kilpailuviranomaisten kanssa, joten mitään yllätyksiä viraston päätöksessä ei ollut. Kilpailuviraston ehdoissa edellytetään mm., että Valio myy vuosittain tietyn määrän raakamaitoa kilpailijoille ja että Valio myy kilpailijalle Aito ja Into -tuotemerkit, jotka yrityskaupassa siirtyivät Valiolle. Äkkiseltään kilpailijoita ei Aito ja Into -tuotemerkkien osto innostanut.

Pitkään Valion meijerikauppoja tutkinutta kilpailuvirastoa on askarruttanut eniten, miten Valion kilpailijoiden maitoraaka-aineen hankinta sekä nestemaitotuotteiden valmistus meijerikaupan jälkeen hoituu. Nouseehan Valio-ryhmän osuus raakamaidon hankinnassa noin 80 prosenttiin ja Valion markkinaosuus nestemaitotuotteissa kasvaa 60 prosentista yli 70 prosenttiin. Tämän takia virasto edellyttää, että Valion kilpailijat voivat vuosittain ostaa Valiolta enintään 150 miljoonaa litraa raakamaitoa. Kilpailijat, Hämeenlinnan Osuusmeijerin toimitusjohtaja Jorma Ijäs ja Ingmanin toimitusjohtaja Robert Ingman, ovat ratkaisuun tyytyväisiä.
-Nyt ei tarvitse pelätä raaka-ainepulaa, Ingman toteaa.

Ylikapasiteetti mietityttää alaa

Kilpailuvirasto edellyttää, että Valio tarjoutuu myymään mahdollisesti suljettavat tuotantolaitoksensa ilman käyttörajoituksia. Viraston mukaan velvoite helpottaa tulevaisuudessa Valion kilpailijoiden lisäkapasiteetin hankintaa. Hämeenlinnan Osuusmeijerin toimitusjohtajaa ajatus ei innosta. Kuka olisi kiinnostunut ostamaan meijerikapasiteettia, jota nytkin on aivan liikaa. Tänään Valiossa oltiin visusti vaiti siitä, aikooko yhtiö sulkea joitakin tuotantolaitoksia meijerikauppojen takia.

Valion, Kainuun Osuusmeijerin ja Maito-Pirkan hallitukset käsittelevät nyt hyväksytyn kaupan yksityiskohtia ensi maanantain kokouksissaan. Kilpailuviraston ehtojen mukaan Valio sitoutuu tarjoamaan raakamaidon meijerikäsittely- ja pakkauspalveluja samoin kuin logistiikkapalveluja kilpailijoille. Valio ja kilpailuvirasto katsovat, että tämä mahdollistaa uusien yritysten markkinoille tulon ilman raakamaidon hankintaa ja tuotantokapasiteettia.

Valion asema vahvistuu

Kilpailuviraston hyväksymässä kaupassa Valio vuokraa Maito-Pirkalta ja Kainuun Osuusmeijeriltä kaikki niiden jalostukseen ja markkinointiin liittyvät kiinteistöt, koneet ja laitteet. Vuokrakauden päätyttyä vuokrakohteet siirtyvät Valion omistukseen. Kaupassa myös Maito-Pirkan ja Kainuun Osuusmeijerin markkinointiyhtiö Aito Maito siirtyy Valio-ryhmään. Kaikki Maito-Pirkan ja Kainuun Osuusmeijerin jalostustoiminnan sekä Aito Markkinoinnin työntekijät siirtyvät Valion palvelukseen.

Kilpailuvirasto toteaa yrityskaupan johtavan Valion määräävän markkina-aseman vahvistumiseen, mutta samaan hengen vetoon toteaa, että yrityskaupan keskeiset kilpailuongelmat kuitenkin liittyvät raakamaidon hankintaan, nestemaitotuotteiden kauppaan seka kotimaisen maitojauheen valmistukseen. Asettamillaan ehdoilla virasto uskoo löytäneensä ratkaisun kilpailuongelmiin.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat