Vaihtuvatko 007:n ravistetut martinit Jägermeistereihin? Peribrittiläiset urheiluautot pumpataan täyteen saksalaista tekniikkaa

Aston Martin julkaisee rajoitetun erän James Bondin klassikosta 1:21
Aston Martin julkaisee 25 auton erän vuoden 1964 DB5-mallista. Autossa on Bond-elokuvista tuttuja lisävarusteita.

Mersu on ostanut brittiläisestä urheiluautovalmistajasta viidenneksen. Kaupan myötä myös maailman salaisimman agentin työsuhdeautoissa saatetaan käyttää jatkossa paljon saksalaista tekniikkaa.

Saksalainen Mercedes-Benz ja brittien ylpeys Aston Martin lyövät hynttyyt entistä lujemmin yhteen. Mersusta tuli tiistaina Aston Martinin toiseksi suurin omistaja, kun se hankki ylellisiä urheiluautoja valmistavasta brittimerkistä 20 prosentin osuuden.

Liittosopimuksen vastapainoksi Aston Martin lunastaa itselleen pääsyn Mercedeksen tekniikan salaisimpiin kammareihin. Brittimerkki saa esimerkiksi käyttää voimalinjoissaan Mercedeksen kehittämää hybridi- ja sähkötekniikkaa.

Kahden autonvalmistajan liitossa voi nähdä jopa jonkinlaista korkeampaa johdatusta: Aston Martinin siipilogo hohtaa Mersun johtotähden loisteessa, kenties entistäkin kirkkaammin.

Ainakin yhtiön uusi toimitusjohtaja Tobias Moers ilmaisi tyytyväisyytensä Mersun kanssa tehtyyn sopimukseen.

– Mercedes-Benzin tekniset valmiudet varmistavat kilpailukykymme jatkossakin. Samalla voimme investoida asioihin, jotka erottavat tuotteemme edukseen, saksalaissyntyinen Moers lateli.

Toisin sanoen, kun tekniikka hiotaan huippuunsa saksalaisen insinööritaidon turvin, voivat Astonin pojat panna rahansa siihen, mikä tekee autosta Martinin.

Moersin mukaan yhtiön tuotannosta 20–30 prosenttia tulee vuoteen 2024 mennessä olemaan hybridiautoja. Mukaan hän lukee DBX-katumaasturin ladattavan hybridiversion sekä keskimoottoristen superautojen sarjan Vanquishin, Valhallan ja Valkyrien.

Täyssähköisen Aston Martinin vuoro on hänen mukaansa jossakin vuoden 2025 paikkeilla. Ihan kaikkea Mercedeksen tallista ei silti raahata:

– Mercedeksen pohjalevyä ei siinä käytetä, Moers sanoo.

Konkurssin partaalla

Ensimmäinen vinkki Aston Martinin täyssähköisistä puuhista saatiin keväällä 2019, jolloin yhtiö esitteli täyssähköisen Lagonda All-Terrain -konseptiautonsa. Hanke jäi taloudellisesta ahdingosta kärsineen yhtiön pelastusoperaation jalkoihin.

Mercedeksen turvasatamaan purjehtinut Aston Martin on kokenut kuluvan vuoden aikana kovia. Yhtiö hoippui keväällä konkurssin partaalla, oljenkorreksi tarkoitettuun DBX-katumaasturiin uhratut kehityskustannukset uhkasivat valua tyhjiin.

Vararikolta yhtiön pelasti vain hätiin rientänyt kanadalainen miljardööri Lawrence Stroll. Hän osti kavereidensa kanssa luksusmerkin enemmistöosakkuuden itselleen ja ryhtyi samalla firman uudeksi pääjohtajaksi.

Nyt tilanne on vakiinnutettu ja DBX:n tuotanto- ja tilausmäärät rullaavat taas omalla painollaan.

Mersulla käteistakaus

Joillakin tahoilla Aston Martinin tuore peliliike tulkitaan kuitenkin epätoivon merkiksi. Kun käteisvarat eivät riitä uuden teknologian hankkimiseen, täytyy se lunastaa osakkeita vastaan.

Astonin kannalta tilanteen tekee hankalaksi pienellä präntillä sopimuksen reunaan kyhätty lisäys. Sen mukaan Mercedes saa korvaukseksi silkkaa käteistä, mikäli Aston Martinin osakkeen arvo sattuu syystä tai toisesta putoamaan vuoden 2022 aikana, brittiläinen Top Gear-julkaisu kertoo.

Tässä kohdassa pääjohtaja Stroll on kuitenkin vakuuttanut, että syventyvän teknologisen yhteistyön valossa osakekannan jakaminen on vain luonnollista. Pääjohtaja pitää myös osakkeiden arvon putoamista hyvin epätodennäköisenä vaihtoehtona.

– Olemme hankkineet alan parhaan toimitusjohtajan, saattaneet kysynnän ja tarjonnan tasapainoon sekä menestyksellisesti julkistaneet DBX:n. Lisäksi pitkäaikainen kumppanuutemme Mercedeksen kanssa tekee heistä toiseksi suurimman omistajan, heti minun jälkeeni, Stroll luettelee vailla turhaa vaatimattomuutta.

Lue myös:

    Uusimmat