Osalle autovalmistajista pandemia on ollut kuin lottovoitto: "Kyse ei ole lama-aikojen käyttäytymisestä, pikemminkin sodan jälkeisestä nousukaudesta"

Luksusautojen kysyntä on rikkonut ennätyksiä maailmanlaajuisesta poikkeustilasta huolimatta – tai ehkäpä juuri sen ansiosta.

Koronapandemia on kohdellut autoalaa kovalla kädellä, mutta ainakin yksi segmentti kukoistaa suorastaan ennen näkemättömällä tavalla: automaailman luksusluokka näyttää antavan koronalle pitkät.

– Vuoden 2020 alussa tilauskantamme oli vahvin sitten vuoden 2003 – ja kuluvan vuoden alussa se oli silti kohentunut 50 prosentilla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark totesi maaliskuussa.

Perinteikäs luksusmerkki toimitti viime vuoden aikana asiakkailleen kaikkiaan 11 200 ajoneuvoa, lähes kaksi prosenttia enemmän kuin pandemiaa edeltäneenä vuotena. Samalla Bentley ylsi koko 101-vuotisen historiansa parhaaseen tulokseen – keskellä pahinta kulkutautiepidemiaa sataan vuoteen.

– Tällä hetkellä myyntimme on kohentunut noin 30 prosentilla viime vuoteen verrattuna – ja täytyy muistaa että se oli meidän ennätysvuotemme. Meidän tyrmäämiseemme vaaditaan nyt koronaa isompi taivaankappale, Hallmark jatkoi.

Himppu kultapölyä

Samankaltaiset tunnelmat tuntuvat vallitsevan myös monen muun luksusmerkin päämajassa. Autoalan kadotettu vuosi loi luksustaloille loistavat lähtökohdat uudelle vuosikymmenelle.

Niinpä tarkan markan kansana tunnetut saksalaisetkin soivat itselleen himpun kultapölyä. Tuskin Porschen pomo Oliver Blume syyttä kutsui brändinsä tulosta ”fantastiseksi saavutukseksi täysin poikkeuksellisena vuotena”.

Stuttgartissa majaa pitävän 90-vuotiaan sporttibrändin liikevaihto ylsi viime vuonna lähes 29 miljardiin euroon. Vuoden 2019 liikevaihtoon kirjattiin noin 100 miljoonan euron parannus.

Samaan aikaan italialaisen Lamborghinin päämajassa lasketaan maailmanlaajuisesta myynnistä kertyneitä voittoja, jotka vuonna 2020 olivat ennätykselliset.

Ja vaikka loistoautojen absoluuttinen myynti putosi viime vuonna jonkin verran – Lamborghinilla 11 prosenttia, Porschella 3 ja Ferrarilla 10 prosenttia – se johtui viikkoja kestäneistä, koronan aiheuttamista tuotantoseisokeista ja myymälöiden sulkemisista.

Poikkeuksen teki juuri Bentley, joka joutui sulkemaan tuotantolaitoksensa peräti seitsemäksi viikoksi – jokaisen viikon jauhaessa tappiota 8,5 miljoonan euron edestä. Silti yhtiön onnistui valmistaa enemmän autoja kuin koskaan aiemmin.

– Kyse ei ole lama-aikojen käyttäytymisestä, pikemminkin sodan jälkeisestä nousukaudesta, Hallmark hehkutti maaliskuussa.

”Kysyntä säilyy vahvana”

Korona on iskenyt yksityisiin talouksiin hyvin eri tavoin. Miljoonat ovat menettäneet toimeentulonsa tiukkojen rajoitustoimien seurauksena, mutta kalliiden luksusautojen ystävillä näyttää pyyhkivän paremmin. Monen yltiövarakkaan taseet suorastaan pursuavat koronapandemian jäljiltä.

Tämä on kiihdyttänyt luksustavaroiden – ja myös loistoautojen – kysyntää. Jo keskellä koronavuotta 2020 eräät analyytikot ennustivat loistoautojen kysynnän kasvavan esimerkiksi Yhdysvalloissa 6,7 miljoonalla kappaleella vuosien 2020 ja 2024 aikana.

Pelkästään kuluvan vuoden aikana segmentin liikevaihdon ennustetaan kasvavan lähes kuudella miljardilla eurolla. Lisäksi korona on tehostanut myyntiketjujen toimintaa ja pakottanut autonvalmistajat pohtimaan entistä joustavampia käytäntöjä.

– Historian valossa näyttää siltä, että luksusluokan urheilullisten superautojen kysyntä säilyy vahvana, koronan aiheuttamasta maailmanlaajuisesta taantumasta huolimatta, Bloombergin autoalaa analysoivan yksikön johtaja Michael Dean arvioi.

Deanin sanomaa tukee esimerkiksi Ferrarin viime vuonna kirjaama 27 prosentin osakekurssin nousu. Lamborghini on puolestaan ilmoittanut, että sen tilauskirjat ovat jo täyttyneet vuoden 2021 yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta.

Härkäbrändin omaksuma rajoitettujen tuotantoerien strategia on osoittautunut erittäin kannattavaksi liikkeeksi. Idea miljoonien eurojen hintalapulla varustetuista eksklusiivisista autopainoksista napattiin juuri Ferrarilta.

Lamborghini on suoriutunut niin vahvasti, että joidenkin mielestä emoyhtiö Volkswagenin olisi syytä nostaa härkämerkki samaan kategoriaan suosikkipoika Porschen kanssa.

Jopa Aston Martin nousi siivilleen

Jopa viime vuonna tuhon partaalla käynyt brittiylpeys Aston Martin näyttää nousseen uudelleen siivilleen.

Joulukuussa saatu miljardiluokan pääomaruiske, liittoutuminen Mercedeksen kanssa sekä hiljattain julkistetun katumaasturi DBX:n menestys ovat nostaneet kriisimerkin kuiville.

– Aston Martin ei enää ole kriisilistalla, Bloombergin analyytikko Dean vahvistaa.

Nousua ryydittävät Valkyrie- ja Valhalla-superautojen eksklusiiviset painokset.

– Yhdestä Valkyrie-superautosta saadut 2,7 miljoonaa euroa vastaavat yhdeksäntoista Vantage V8-mallin myyntiä. Vantagen myyntiluvut tuottivat pettymyksen vuonna 2019 ja vaikuttivat osaltaan myyntivolyymien painumiseen, Dean sanoo.

– Vain harvat ja valitut brändit kykenevät myymään reilun miljoonan maksavia rajoitetun erän urheiluautoja, tämän kerhon jäseniä ovat Aston Martin, Ferrari, Lamborghini ja Porsche, hän jatkaa.

"Mikä ettei?"

Osaltaan myynnin pelättyä alamäkeä on loiventanut Kiinan villiksi riehaantunut automarkkina. Esimerkiksi Bentleyn myynti Hallmarkin mukaan kaksinkertaistui Kiinassa vuonna 2020.

Lamborghinin leirissä uumoillaan, että Kiina kohoaa kuluvan vuoden aikana brändin toiseksi tärkeimmäksi markkinaksi.

– Luksusautojen maailmanlaajuisen tarjonnan lisääntyminen, kulutusmieltymysten siirtyminen sedaneista katumaastureihin sekä käytettävissä olevien tulojen kasvu ovat kaikki kasvattaneet luksusmerkkien kysyntää, Mordor Intelligence -analytiikkayhtiö tiivistää.

Lamborghinin toimitusjohtaja Stephan Winkelman puolestaan kertoo omakohtaisen esimerkin ostajien tulikuumista tunteista.

– Kysyessäni asiakkailtani, miksi juuri nyt, he vastaavat: ”Meillä on nyt enemmän aikaa miettiä tulevaisuuttamme ja sitä, mihin rahamme sijoittaa – joten mikä ettei?”

Lue myös:

    Uusimmat