Aston Martin keikkuu jo konkurssin partaalla – näin vähän rahaa sillä on jäljellä

Tällaisia ökytalleja Aston Martin ryhtyy rakentamaan asiakkailleen 1:09
Aston Martin ryhtyy rakentamaan asiakkailleen uskomattomia autotalleja, joista James Bond -pahiksetkin olisivat kateellisia.

Historiansa aikana useista konkursseista selvinnyt brittiläinen urheiluautovalmistaja Aston Martin tarvitsee epätoivoisesti uusia sijoittajia. Sen käytettävissä olevat varat ovat käymässä vähiin.

Taloudellisissa vaikeuksissa pitkään rimpuillut brittiläinen autovalmistaja Aston Martin hakee nyt epätoivoisesti uusia rahoittajia.

Agentti 007:n hovihankkijan tila on jo kriittinen. Yhtiön viime viikolla antama tulosvaroitus kielii välittömästä uusien rahoittajien tarpeesta.

F1-kuskin isästä pelastaja?

Ehkä suurimmat toiveet on kiinnitetty kanadalaiseen miljardööriin Lawrence Strolliin, joka on F1-kuski Lance Strollin isä, ja yksi Racing Point -tallin omistajista. Toiveissa on, että Stroll hankkisi itselleen osuuden Aston Martinista.

Formulatallin lisäksi muun muassa mittavan Ferrari-kokoelman omistava Stroll käy parhaillaan keskusteluja Aston Martinin kanssa. Pitkälle edenneiden neuvotteluiden aiheena on ollut 200 miljoonan punnan eli noin 230 miljoonan euron sijoittaminen yhtiöön sen pääomien kasvattamiseksi, eräs asiaa lähellä oleva lähde kertoi uutistoimisto Bloombergille.

Samaan aikaan Aston Martin on neuvotellut myös kiinalaisen Geely Groupin kanssa. Ruotsalaisen Volvon ja brittiläisen Lotuksen siipiensä suojiin hankkinut Geely on erityisen kiinnostunut teknisestä osaamisesta, jota voisi hyödyntää esimerkiksi omistamansa Lotuksen tarpeisiin.

Aston Martinin leirissä olisi rahalle käyttöä. Erääntyvät lainat huutavat maksajaansa, ja DBX-katumaasturin tuotantoonkin pitää panostaa pitkä penni.

Juuri DBX-katumaasturi kuuluu Aston Martinin selviytymisstrategian kivijalkoihin. Britanniassa 158 000 puntaa (183 000 euroa) maksavan ajoneuvon vuosituotantoa on muutamassa vuodessa tarkoitus enemmän kuin kaksinkertaistaa 14 000 autoon.

Yhtiö on saanut ajoneuvosta jo 1 800 ennakkotilausta.

– Pysymme keskusteluyhteydessä potentiaalisten strategisten sijoittajien kanssa. Niissä voidaan käsitellä pidempiaikaista yhteistyötä ja pääomaomistuksia, tai sitten ei, Aston Martin totesi lausunnossaan viikonloppuna.

Muut osapuolet kieltäytyivät kommentoimasta tässä vaiheessa asiaa.

Pieniä toivonpilkahduksia

Aston Martinin osake on syöksynyt 60 prosentilla viimeisen vuoden kuluessa. Viime viikon perjantaina yhtiön osakekurssi kuitenkin elpyi, kun Financial Times -lehti raportoi Geelyn mahdollisista investoinneista yhtiöön.

Viikonloppuna brittiläinen tv-kanava Sky News kertoi kiinalaisen akkuvalmistajan Contemporary Amperex Technologyn osoittaneen mielenkiintoa Aston Martinia kohtaan.

Kiinalaisyhtiön edustaja kieltäytyi kommentoimasta uutista.

Stroll puolestaan keräsi miljardiomaisuutensa investoimalla tunnettuihin muotibrändeihin. Hänen omistamansa Global Brands Acquisition Corp sijoitti sellaisiin muotitaloihin kuin Pierre Cardin, Ralph Lauren ja Tommy Hilfiger.

On mahdollista, että suurliikemies hakeutuisi investointiensa myötä myös Aston Martinin hallitusjäseneksi.

Rahat pian loppu

Aston Martin on tehnyt enemmän kuin selväksi, kuinka vakaviin talousvaikeuksiin se on ajautunut. Yhtiön voittomarginaalit ovat kutistuneet huolestuttavalla vauhdilla pörssilistautumisen jälkeen.

Kehno operatiivinen menestys on entisestään kaventanut yhtiön rahoituspohjaa. Vuoden lopuilla yhtiön käytettävissä oleva rahasumma oli vaivaiset 107 miljoonaa puntaa eli 124 miljoonaa euroa.

Lue myös:

    Uusimmat