Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Unelma saksalaisen luksusauton paluusta on muuttumassa painajaiseksi

21:18Mikä nostalgia-autoissa kiehtoo?Mikä klassikkoautoissa kiehtoo? Autoharrastaja Lauri Rinta-Kanto Helsingin seudun Automobiiliklubilta kertoi Maikkarin Studio55:n lähetyksessä vuonna 2016 omasta helmestään, vuoden 1952 Borgward Hansa 1500:sta. Autoa valmistettiin vain noin 200 kappaletta.
Julkaistu 27.08.2020 11:07

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Kiinalaisen pääoman turvin uudesta noususta haaveilleen Borgwardin lento on jäämässä lyhyeksi.

Saksalainen autovalmistaja Borgward tunnettiin kuvankauniista Isabelle-malleistaan, jotka 1950- ja 1960-luvuilla hivelivät monen tienkäyttäjän silmää.

Vuonna 2014 merkille alettiin rakentaa uutta nousua, kun kiinalainen Foton osti Borgwardin talliinsa. Hyötyautoihin keskittynyt Foton halusi Borgwardista pääsylipun kiinalaiseen henkilöautomarkkinaan.

Saksalaiset automerkit ovat myös Kiinassa kovaa valuuttaa, ja tarkoituksena oli haastaa Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin kaltaiset tekijät.

Lue myös: Pakko kai se on uskoa: Borgward on täällä taas – ensimmäisen Euroopan-liikkeen sijainti paljastettiin

Tavoitteena 800 000 auton vuosimyynti

Borgwardin paluuaikeet tuotiin virallisesti julki Geneven autonäyttelyssä vuonna 2015. Paikalla oli myös yhtiön perustajan Carl F. W. Borgwardin pojanpoika , joka tunteikkaassa puheenvuorossaan kertoi lapsuudenunelmansa olevan toteutumassa.

Christian Borgward

Samana vuonna merkin tuotanto käynnistyi Pekingissä kunnostetussa tehdaskiinteistössä. Suunnitelmat olivat suuria.

borgward bxi7 (1)Borgward BXi7 -täyssähköauton konsepti.Newspress

Tavoitteena oli vuoteen 2020 mennessä myydä vuosittain 800 000 Borgwardia. Valikoimaa oli tarkoitus täydentää kolmella uutuudella mallilla joka vuosi.

Peli avattiin lupaavasti, sillä vuonna 2017 Kiinassa kaupattiin jo 30 000 Borgwardin BX7-katumaasturia.

Arki ei antanut armoa

Vuonna 2018 Borgward tunkeutui Eurooppaan samaisella BX7:lla, joka mitoiltaan on suurin piirtein Audi Q5:n kokoluokkaa.

Samaan hengenvetoon julkistettiin suunnitelmat Bremeniin vuonna 2019 avattavasta tuotantolaitoksesta, jonka oli määrä tuottaa vuosittain 10 000 ajoneuvoa.

Lue myös: Esittelyssä Borgward vuodelta 1952 – mikä klassikkoautoissa kiehtoo?

Aie jäi kuitenkin toteuttamatta. Suuria suunnitelmia seurasi muutenkin harmaa ja armoton arki.

Kiinassa ankarasti kilpaillut markkinat täyttyivät valtion tukemista, Borgwardin tuotteita edullisemmista katumaasturimalleista.

Tämän vuoden myynnit vain murusia

Tappioiden kasaantuessa Foton myi omistamastaan osakekannasta kaksi kolmasosaa kiinalaiselle kutsupalvelu- ja vuokra-autoyhtiö Ucarille vuonna 2019.

Aluksi Ucarin käyttöön valjastetut autot kohensivat yhtiön taseita, mutta jo varhain järjestelyn mielekkyys herätti monia epäilyksiä.

– En ymmärrä, miksi Ucarin kaltaisen kutsupalveluiden tuottajan pitäisi rakentaa autonsa itse, JSC Automotiven analyytikko Jochen Siebert kummastelee.

Borgwardin piristynyt myynti jäikin varsin lyhytaikaiseksi. Koronapandemian myötä kehitys kääntyi suorastaan rumaksi ja kuluvan vuoden ensipuoliskon aikana kaupaksi on käynyt vain 5 000 autoa.

Borgwardin pojanpojan unelma näyttää muuttuvan pikemminkin painajaiseksi.

Lue myös: Muistatko legendaarisen Borgwardin? Tekee paluun sähköautona

Lisää aiheesta:

Valta on vaihtunut 90 vuoden jälkeen: Yhdysvalloissa on uusi kuningasauto, eikä se edes tule AmerikastaOsalle autovalmistajista pandemia on ollut kuin lottovoitto: "Kyse ei ole lama-aikojen käyttäytymisestä, pikemminkin sodan jälkeisestä nousukaudesta"Tyylin ja tuhannen hevosen ylväs yhdistelmä lipuu Eurooppaan – voi panna puntit tutisemaanVaihtuvatko 007:n ravistetut martinit Jägermeistereihin? Peribrittiläiset urheiluautot pumpataan täyteen saksalaista tekniikkaaKansa tahtoo katumaastureita: Valmistaja heittämässä hyvästit usealle vanhalle suosikilleLepää rauhassa, kaunotar – Audi vahvisti suru-uutisen
AutotAutoteollisuusBorgwardKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?