Eikö mikään ole enää pyhää? Ikoninen Corvette-nimi halutaan lätkäistä trendiauton takalistoon

Tässä on alle 60 000 dollarin Corvette C8 4:02
Tältä näyttää ensimmäinen keskimoottorinen Corvette.

Chevrolet ja Corvette ovat lähdössä eri teille. General Motors aikoo tehdä muskeli-ikonista oman itsenäisen brändinsä ja laajentaa mallivalikoimaa. GM haluaa myös Corvetten saavan osansa katumaastureiden kasvavasta suosiosta.

Muskeliautojen aateliin lukeutuva Chevrolet Corvette on isojen muutosten edessä. Periamerikkalaiselle automerkille puuhataan täysin uutta identiteettiä.

GM:n kruununjalokiveksi nimetty Corvette lukeutuu automaailman kadehdituimpiin brändeihin. Toistaiseksi ristikkäislippujen koristamasta logosta on ulosmitattu vain murto-osa sen tarjoamasta potentiaalista.

Mutta ajat muuttuvat. Emoyhtiö General Motors haluaa purkaa Chevroletin ja Corvetten pyhän liiton. Tulevaisuudessa Corvette saattaa niellä kilometrejä itsenäisenä automerkkinä.

Täyssähköinen premium-brändi

Eikä tässä kaikki. Väkivahvoilla polttomoottoreilla varustettujen Corvette-polvien aika saattaa pian olla ohi.

Merkistä kaavaillaan täyssähköistä premium-brändiä, jolla olisi myös täysin oma mallivalikoimansa. Suuri käänne on tarkoitus toteuttaa vuoteen 2025 mennessä.

Tuohon mennessä Corvette olisi luonut nahkansa premium-luokan täyssähköiseksi brändiksi. Sen mallivalikoima voisi sisältää perinteisen urheilumallin ohella myös esimerkiksi coupe- ja katumaasturiversiot.

Jo aikaa asemansa vakiinnuttaneen Corvetten luulisi vetoavan ilman Chevroletin painolastiakin. Etenkin kuin Ferrarin, Maseratin ja Porschen kaltaiset ovat yksi toisensa jälkeen lähteneet laajentamaan mallivalikoimiaan.

Huipputehokkaat akut

GM ei virallisesti ole vahvistanut asiaa puoleen eikä toiseen. Car and Driver -julkaisun mukaan suunnitelmaa kuitenkin hiotaan parhaillaan yhtiön kammioissa.

Julkaisun siteeraamat lähteet valottivat suunnitelmaan sisältyviä teknisiä tietoja. Heidän mukaansa autojen akkupaketit olisivat energiatiheydeltään erittäin korkeata luokkaa, voimansiirto olisi kaksipykäläinen ja lataustehoa 350 kW:n edestä.

Joissakin malleissa voisi lisäksi olla nelipyöräohjaus, erilaisilla ajo-ohjelmilla ja vaihtelevilla vääntömomenteilla höystettynä. Car and Driverin mukaan Corvetten mallivalikoima on herättänyt vuotajissa vilpitöntä innostusta.

Heidän mukaansa autot eivät vertaudu sen enempää amerikkalaisiin kuin eurooppalaisiinkaan kilpailijoihin. Pikemminkin kyse on ”kolmesta amerikkalaisista autolegendasta, joiden avulla skaalataan Corvetten syvin olemus.”

Korulauseet kuulostavat erehdyttävästi PR-jargonilta, minkä perusteella Corvettea koskevaa uutisvuotoa voisi pitää jopa harkittuna rikoksena.

Luvassa Corvetten SUV

Tosiasia on, että General Motors on jo aiemmin kertonut Corvetteen liittyvistä sähköistämissuunnitelmistaan. GM:n Mark Reuss avautui aiheesta viimeksi marraskuussa.

Tuolloin hän vihjasi Corvetten C8-mallin täyssähköisestä versiosta. ”Uskomattomilla voimilla” varustettu auto julkistetaan hänen mukaansa näillä näkymin – aivan oikein – vuonna 2025.

Huhumylly on jauhanut myös SUV-mallisesta Corvettesta. Joidenkin arvioiden mukaan mallin prototyyppiä vilauteltiin jo vuonna 2021 Las Vegasin kulutuslektroniikkamessuille pystytetyllä GM:n ständillä.

Tuolloin bongarit kiinnittivät huomiota anonyymiin katumaasturiin, jonka keulavalojen yhdennäköisyys C8-mallin vastaaviin oli täysin ilmeinen. Myös ajokin etugrillissä oli huomattavan paljon yhtymäkohtia keskimoottorilla varustetun C8-mallin vastaavaan.

Akkuteknologian osalta tulevaisuus on silti vielä hämärän peitossa. Nykyisen litiumioni-teknologian tarjoaman energiatiheyden nostaminen on todennäköisesti vaikea ellei mahdoton tehtävä.

Joidenkin veikkausten mukaan GM saattaisi siirtyä hyödyntämään kiinteäelektrolyytistä akkutekniikkaa hyödyntäviin solid state -akkuihin. Toinen asia on, riittävätkö GM:n rahkeet tavoitteen saavuttamiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat