Kuluttaja-asiamies selvittää kahden suuren autoliikkeen toimintaa

kamux autokauppa autoliike vaihtoautot
Kuluttaja-asiamiehen mukaan autoalalle on pesiytynyt kuluttajan kannalta kohtuuttomia käytäntöjä.Kamux
Julkaistu 09.06.2025 10:00(Päivitetty 09.06.2025 11:02)

MTV UUTISET – STT

Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt tutkimaan tarkemmin kahden suuren autoliikkeen Sakan ja Kamuxin toimintatapoja. 

Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt selvittämään kahden suuren autoliikkeen Sakan ja Kamuxin toimintatapoja, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).

Viraston mukaan lukuisat kuluttajien yhteydenotot osoittavat, että käytettyjä autoja myydään puutteellisin ja virheellisin tiedoin. Huolletuksi ja kuntotarkastetuksi väitetty auto saattaa alkaa hajoilla jo pian kaupanteon jälkeen.

Sakaa ja Kamuxia tutkitaan tarkemmin, koska niistä on tullut eniten yhteydenottoja kuluttajilta.

Yrityksille on lähetetty selvityspyynnöt, joissa niitä pyydetään kertomaan, miten ne noudattavat velvollisuuksiaan. Kuluttaja-asiamies haluaa muun muassa tietää, minkälaista tietoa ajoneuvojen kunnosta annetaan kuluttajille.

Lisäksi yrityksiä pyydetään kertomaan tietoja esimerkiksi lisäturvan myymisestä sekä peruutusehdoista etämyynnissä. Yrityksiltä kysytään, miten maksullinen lisäturva eroaa myyjän lakisääteisestä virhevastuusta. Etämyynnin osalta kuluttaja-asiamies haluaa tietää, palautetaanko kuluttajalle koko kauppahinta kaupan peruuntuessa.

Ongelmallisia toimintatapoja

KKV:n mukaan ongelmallisia toimintatapoja esiintyy autoalan toimijoilla laajemminkin. Tyypillisiä ongelmia ovat esimerkiksi pitkään jatkuvat korjauskierteet ja hankaluudet saada kauppa purettua, vaikka sille olisi perusteet.

– Käytettyjä autoja myydään paljon, ja yllätyksiä auton kunnossa voi tulla. Näemme kuitenkin selvästi, että autoalalle on pesiytynyt kuluttajan kannalta kohtuuttomia käytäntöjä, joista aiheutuu taloudellisten haittojen lisäksi paljon harmia ja stressiä, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

KKV:n kuluttajaneuvonnassa ajoneuvoihin liittyvät ongelmat ovat selkeästi yleisin yhteydenoton syy. Näiden yhteydenottojen osuus on kasvanut lähes kolmannekseen kaikista yhteydenotoista. Ajoneuvoihin liittyviä tapauksia käsitellään vuosittain yli 10 000, ja lähes kaksi kolmesta koskee käytettyjen autojen kauppaa.

Ajoneuvojen myynnissä pätevät samat tiedonantovelvollisuudet ja virhevastuut kuin muidenkin tavaroiden myynnissä, KKV toteaa.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan autonmyynnissä ei ole mitään poikkeuksia, jotka sallisivat sen, että käytetty auto jätetään tarkistamatta ja asioita kertomatta.

– Yritysten kannattaa pitää mielessä, että kuluttajien luottamus on heikoilla, ellei autokaupassa huolehdita kuluttajansuojan perusperiaatteista, Väänänen sanoo.

Juttu päivitetty kauttaaltaan kello 11.02.

Tuoreimmat aiheesta

Autot