Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt tutkimaan tarkemmin kahden suuren autoliikkeen Sakan ja Kamuxin toimintatapoja.
Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt selvittämään kahden suuren autoliikkeen Sakan ja Kamuxin toimintatapoja, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).
Viraston mukaan lukuisat kuluttajien yhteydenotot osoittavat, että käytettyjä autoja myydään puutteellisin ja virheellisin tiedoin. Huolletuksi ja kuntotarkastetuksi väitetty auto saattaa alkaa hajoilla jo pian kaupanteon jälkeen.
Sakaa ja Kamuxia tutkitaan tarkemmin, koska niistä on tullut eniten yhteydenottoja kuluttajilta.
Yrityksille on lähetetty selvityspyynnöt, joissa niitä pyydetään kertomaan, miten ne noudattavat velvollisuuksiaan. Kuluttaja-asiamies haluaa muun muassa tietää, minkälaista tietoa ajoneuvojen kunnosta annetaan kuluttajille.
Lisäksi yrityksiä pyydetään kertomaan tietoja esimerkiksi lisäturvan myymisestä sekä peruutusehdoista etämyynnissä. Yrityksiltä kysytään, miten maksullinen lisäturva eroaa myyjän lakisääteisestä virhevastuusta. Etämyynnin osalta kuluttaja-asiamies haluaa tietää, palautetaanko kuluttajalle koko kauppahinta kaupan peruuntuessa.
Ongelmallisia toimintatapoja
KKV:n mukaan ongelmallisia toimintatapoja esiintyy autoalan toimijoilla laajemminkin. Tyypillisiä ongelmia ovat esimerkiksi pitkään jatkuvat korjauskierteet ja hankaluudet saada kauppa purettua, vaikka sille olisi perusteet.
