Uuden rautatieviraston sijaintipaikasta eripuraa

Rautatieturvallisuudesta vastaavan noin 35 hengen viraston on tarkoitus aloittaa toimintansa syksyllä 2006.

Uuden rautatieviraston sijaintipaikasta käydään valtionhallinnossa kovaa kädenvääntöä. Liikenne- ja viestintäministeriö esittää ensi vuonna aloittavaa virastoa Helsinkiin, mutta aluekehitystä valvova työryhmä haluaisi viraston pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Vahvimpana ehdokkaana se pitää Kouvolaa.

Kouvolan ratapihalla on helppo huomata, että kaupunki on tavarankuljetuksessa merkittävä rautatiekeskus. Kontteja saapuu huomattavia määriä sekä idästä että lännestä.

- Tämä logistiikkakeskus on kehittynyt tässä kolmen, neljän vuoden aikana nykyiselle tasolleen ja näyttää siltä, että kehittyy edelleen kovaa vauhtia, sanoo Kouvolan kaupunginjohtaja Aimo Ahti.

- Siellä on osaamiskeskus kehitteillä rautatieasioita varten ja muutoinkin siellä on tämän alan tietämystä ja on keskeinen paikka tässä mielessä, toteaa puolestaan alueellistamisen koordinaatioryhmän sihteeri Ilpo Takanen.

Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä Helsinki olisi uudelle rautatievirastolle selkeästi paras sijoituspaikka. Helsinkiä puoltavat ministeriön mukaan niin toiminnalliset kuin taloudelliset seikatkin. Alueellistamistyöryhmälle tämä ei riitä.

- Mikäli on uudesta laitoksesta kysymys, niin ensisijaisesti niitä valtion keskushallinnon osalta sijoitetaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, toteaa Takanen.

Aiemmista alueellistamishankkeista on päästy nopeasti yksimielisyyteen. Eniten työpaikkoja on tähän asti siirretty Mikkeliin. Rautatievirasto on merenkulkuviraston ohella ensimmäinen kohde, joka siirretään nyt hallituksen päätettäväksi. Siellä punnitaan lopullisesti, kumpi painaa vaa'assa enemmän, aluepolitiikka vai ministeriön näkemys.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 06.03.2005)

Lue myös:

    Uusimmat