Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

TV-ohjelman kulisseissa: Teknavin kiukuttelevat kakarat

Julkaistu 08.03.2015 14:00
Toimittajan kuva

Marko Terva-aho

Neljässä vuodessa oppii paljon. Meidän tapauksessa minä autoista ja Alénin Markku tv-ohjelmien tekemisestä. Mutta edelleenkin joitain asioita emme ikinä opi.

Seuraavat lauseet toistuvat meillä kuvausreissusta toiseen:
– Nämä kuvauspäivät ovat aivan liian pitkiä. Onko meillä varmasti hyvä hotelli? Tulee taas kiire päivä. Onko meidän pakko lähteä niin aikaisin? Sano sille tuottajalle, että tämä päivä oli nyt tässä.
Joskus nämä lauseet turhauttavat koko kuvausporukan, mutta jälkikäteen ne naurattavat.
– Te olette välillä kuin kiukuttelevat kakarat, kuulen tuottajamme Jussi Rannan välillä huomauttavan.
Mutta tässä sitä ollaan. Viides vuosi ja yhdeksäs tuotantokausi on alkanut. Ja vielä naurattaa.

Syksyllä 2010 Teknavin (Teknarin) sen aikainen tuottaja Pekka Kaidesoja kyseli minua Markun aisapariksi uuteen tv-ohjelmaan.
– Tehän tunnette niin hyvin toisenne, ja teidän kemianne pelaa hyvin yhteen. Tehtäisiin sellainen viihteellinen autotestaus-osio, myi Pekka minulle tv-ideaa.
Minun ei tarvinnut kauaa asiaa miettiä. Koska tunsin Markun jo Ruutulipun tv-ohjelman ajoilta, oli asia minun puoleltani harvinaisen selvä. Nopeasti pääsimmekin Markun kanssa kiinni tekotapaan, mutta parhaimmillaanhan homma toimii silloin, kun tarinamme ovat värikkäitä – masiinassa on tarpeeksi vauhtia ja aurinko paistaa. Aika paljon vaadittu, mutta olemme onnistuneet luomaan nämä olosuhteet kokemuksella, sydämellä ja hitonmoisella tuurilla.

Yhdeksäs tuotantokausi rikkoo taas ennätyksiä. Ensinnäkin Teknavi on ohjelmagenressään maamme pitkäaikäisin tv-sarja. Toiseksi, alkavalla kaudella rikomme taas vauhtiennätyksen. Ja millä pelillä! Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Roadsterilla. Siis maailman nopeimmalla sarjavalmisteisella avoautolla. Tuo matka Saksan ja Ranskan rajamaille olikin nautintoa hetkestä toiseen. Testiajojemme lisäksi tutustuimme Bugattin kokoonpanotehtaaseen sekä automerkin historiaan kirjailija Julius Krutan opastuksella. Kaiken lisäksi Bugattin innokas testikuski Andy Wallace oli valmis opastamaan meitä Veyronin saloihin vaikka keskellä yötä. Bugattin taustatiimi pääsikin nopeasti perille minun ja Markun ajatuksenjuoksusta kommentoidessaan tekemisiämme:
– Olette kuin pikkulapsia.

Sitten onkin vuorossa San Marino ja hämmästyttävä Rally Legends. Kolmen päivän ajan silmieni edessä oli upeita klassikkoautoja vuosien varrelta. Markku luotti kilpailutilanteessa luottokartturiinsa Ilkka Kivimäkeen ja jätti minut toimittamaan kisatapahtumia. Mutta mikä oli toimittaessa. Markun lisäksi suomalaisväriä kisassa edustivat Juha Kankkunen, Harri Toivonen, Harri Rovanperä sekä yllättäen Jari-Matti Latvala. Seuraamme Teknavissa Legends-rallin jännittäviä kisavaiheita kolmessa jaksossa.

Islanti oli sitten oma lukunsa. Kiireinen ja haastava aikataulu kiristivät ajoittain tunnelmaa myös auton sisällä, mutta ei huolta, olemme edelleen Markun kanssa hyviä ystäviä. Ensimmäisenä kuvauspäivänä Land Rover Discovery Sport loisti karuissa mutta kauniissa maisemissa, mutta seuraavana päivänä Toyota Hiluxit saivat kokea Islannin luonnon hurjimman puolen. Olosuhteet olivat varsin vaativat myös Dr. Alénille ja jouduimme yllättävään tilanteeseen. Mutta jätettäköön ne tarinat tuleviin Teknavin keskiviikkoiltoihin.

Kotimaan moottorikentiltä mainittakoon jo vuosien varrella tutuksi tullut Parolannummen harjoituskenttä Hattulassa. Varuskunnan ystävällinen henkilökunta järjesti jälleen täydelliset olosuhteet. Pelit ja vehkeet järjesti taas suuri suomalainen Sisu Auto. Kerrankin Markku istahti minun viereen, kun sain järjestää hänelle klassikkokyytiä vuoden 1963 Kontio-Sisulla. Markun vakaassa käsittelyssä oli taas Sisun maastokuorma-auto 8x8. Kura ja rapa lensivät juuri toivomallamme tavalla. Eihän tuollaista järkälettä voi muissa olosuhteissa täydellisesti testatakaan.

Ei voi kuin sanoa, että olemme onnistuneet autovalinnoissamme tälläkin tuotantokaudella. Markun sanoja lainatakseni, ”tämä ajopeli meni kyllä Teknavin testiautojemme topkolmoseen”. Nämä sanat tulivat Markun suusta miltei jokaisella kuvauskerralla. Katsotaan yllätyttekö tulevasta kahdentoista jakson kaudestamme. Nauttikaa ja pitäkää turvavyöt tiukasti kiinni.

---

VIIKON ALÉN:
Hiljainen hetki testiautossa. Odottelimme Markun kanssa kuvaajamme merkkiä seuraavaa testivetoa varten.
– Osaatsä Tervis tehdä ruokaa? uteli hiukan nälkänen testikuskimme.
– Kyllä sitä tulee tehtyä, vastasin kokkikolmosen varmuudella.
– Osaatsä keittää perunatkin? Markku jatkoi.
– No, kyllä joo, vastasin jo hiukan huvittuneena.
Markku puri kynsiään ja jatkoi:
– Mä osaan keittää viiden minuutin kananmunia.
– Miten niin vaan viiden minuutin? kysyin jo enemmän ihmetellen.
Markku kääntyi puoleeni ja vuodatti vuosikymmenen erikoisemman keittiöalan lausahduksen.
– Ai, saako munia keittää sitten pidempäänkin?

---

Teknavin tv-ohjelman yhdeksäs tuotantokausi alkaa MTV3:lla keskiviikkona 11.3. klo 22.40. Lisää tuotantokaudesta voi lukea tuosta. Ja alkavan kauden trailerin voi katsoa tuosta alta.

Lisää aiheesta:

Tässä ovat Suomen surkein kuski -kilpailijatKaikkien aikojen kausi! Suomen surkein kuski palaa – kisaamassa ovat aiempien kausien tutut surkeat suharitMissä he ovat nyt: ”Because sull on rumimmat kuteet ja pisin naama” – The Joulukalenterin Näsä ei unohdu!Joannan blogi: Joululahjatoiveena oma autokuskiJoannan blogi: Haaste Markku AlénilleJoannan blogi: Tamin kyydit ja tulipunainen autorakastuminen
BugattiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Bugatti
  • 05.03.202310:56
    Autot

    Autovalmistaja palkkasi pilkunviilauksen ammattilaisen – mihin Bugatti tarvitsee metrologia?

  • 14.09.202206:32
    Autot

    Etkö pahemmin välitä sähköautoista? Yli satavuotias valmistaja lupaa, ettei ole tekemässä sellaista ainakaan 10 vuoteen

  • 04.09.202214:03
    Autot

    Yleisellä tiellä 417 km/h kaahannutta miljonääriä ei rangaistu, mutta saksalaisille seuraukset voivat olla suuret

  • 01.05.202210:54
    Autot

    Muistatko autobahnilla 417 km/h kaahanneen tsekkimiljonäärin? Näin hänelle lopulta kävi

  • 08.04.202211:53
    Autot

    Jos tämä yhtä ainoaa Bugattia koskeva takaisinkutsu on sinusta vaikuttava, valmistaudu keräämään leukasi lattialta, kun kuulet syyn