Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Tuulilasi mahdollinen formuloihin"

Felipe Massa, kuva: EPA/VALDRIN XHEMAJ
Felipe Massa, kuva: EPA/VALDRIN XHEMAJ
Julkaistu 27.07.2009 15:55(Päivitetty 27.07.2009 15:55)

Suomalainen F2-kuljettaja Henri Karjalainen pitää mahdollisena, että formula-autoihin tulisi tulevaisuudessa tuulilasi suojaamaan kuljettajaa.

- Kyllä sellainen voisi olla joskus tulevaisuudessa mahdollista, muttei nyt ehkä kovin pian kuitenkaan. Onhan hävittäjissäkin laseja, joista näkee läpi ja ne ovat aika kestäviä, Karjalainen kommentoi tuulilasikysymystä MTV3:lle.

- Täysin umpinainen suoja on vaikea toteuttaa, mutta sellainen tuulilasi on periaatteessa mahdollista tehdä, että se suojaa edestä päin tulevilta osilta.

Karjalaisen ajamassa formula ykkösten pikkuveliluokan F2:n autossa on kaksi senttimetriä korkea tuulilasi, joka ei kuitenkaan varsinaisesti suojaa kuljettajaa. F1-autoissa ei ole nykyään minkäänlaista lasia kuljettajan edessä.

- Isoimmat haasteet ovat siinä, että autosta pitää päästä tarvittaessa nopeasti pois ja toisaalta pitäisi löytää tarpeeksi kestävä suoja. Jos 800 gramman jousi rikkoo kypärän, niin miten se kestäisi sitten 15-20 kiloa painavan pyörän osuman, Karjalainen pohtii.

- Siinä pitäisi olla sellainen mekanismi, että jos auto syttyy tulee ja sieltä pitäisi päästä saman tien pois, niin lasin pitäisi jotenkin automaattisesti lähteä siitä irti, Karjalainen maalailee.

Ohjaamo suojaa kuljettajaa jo nykyään niin hyvin kuin mahdollista.

- Kuljettajaa ei pysty laskemaan enää yhtään alemmaksi, koska sitten sieltä ei enää näe. Se on nyt jo siinä rajoilla, että sieltä juuri ja juuri näkee. Silmät ovat nokan tasolla.

Formulakuskin ammattiin liittyviä vaaroja ei kuitenkaan pystytä täysin poistamaan.

- Pään suojaaminen saattaa olla sellainen, ettei siihen missään vaiheessa pystytä keksimään ratkaisua, Karjalainen myöntää.

Lisää aiheesta:

Ferrari piti Webberin voittotaktiikkaa mahdottomanaLauda lyttää Schumin ja Vettelin käytöksen"Viipurin raketti" iloitsi Kubican päihittämisestäRed Bull häkellyttävän ylivoimainen harjoituksissaTyttöystävä Buttonin tukena: "Tästä tulee todella hyvä viikonloppu"Massa kauhistui omista onnettomuuskuvistaan
Unkari 2009

Tuoreimmat aiheesta

Unkari 2009
  • 02.08.201016:51
    Unkari 2009

    Ferrari piti Webberin voittotaktiikkaa mahdottomana

  • 02.08.201011:39
    Unkari 2009

    Lauda lyttää Schumin ja Vettelin käytöksen

  • 31.07.201018:42
    Unkari 2009

    "Viipurin raketti" iloitsi Kubican päihittämisestä

  • 31.07.201013:24
    Unkari 2009

    Red Bull häkellyttävän ylivoimainen harjoituksissa

  • 30.07.201011:41
    Unkari 2009

    Tyttöystävä Buttonin tukena: "Tästä tulee todella hyvä viikonloppu"