Tutkimus: Ekologisuus ja eettisyys arvot entistä tärkeämpiä nuorille

Nuoret arvostavat entistä enemmän vihreitä arvoja ja eettistä yritystoimintaa.

Kansallisen nuorisotutkimuksen mukaan nuoret peräänkuuluttavat yritystoimintaan muitakin kuin taloudellisia tavoitteita.

- Tässä on nähtävissä luottamuksen puute nuorten ja yritysmaailman välillä. Johtuu varmaankin siitä, miten eri yrityksiä on läpivalaistu, paljastettu niiden epäeettisiä toimintatapoja, toteaa tutkija Pauli Komonen kyselyn tehneestä 15/30 Researchistä.

Neljä viidestä vastaajasta kertoo epäilevänsä, etteivät yritykset todellisuudessa toimi niin ekologisesti ja eettisesti kuin antavat ymmärtää.

- Yritykset ovat havahtuneet, että vihreitä arvoja pitäisi noudattaa, mutta se on nuorista vaikuttanut epäaidolta toiminnalta.

Asenteisiin pysyvää muutosta

Nuorilla on kuitenkin uskoa siihen, että yritykset voivat toimia maailmassa muutosagentteina ja muuttaa maailmaa parempaan suuntaan.

- Näiden nuorten aikuistuessa on tapahtumassa aatemuutos, joka tuo eettisemmän ajattelun kiinteäksi osaksi yritysmaailmaa.

Eettiset arvot ovat nousseet jonkin verran viime vuoden vastaavasta kyselystä, ja kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna muutos on Komosen mukaan ollut huikea.

- Esimerkiksi Reilun Kaupan edustajien mukaan eettinen kuluttaminen oli tuolloin vain marginaali-ilmiö nuorten keskuudessa.

Komosen mukaan kulutustottumukset ovat täysin erilaiset, mikäli viime vuosien asennekehitys jatkuu samanlaisena.

- Tämä on pysyvä, globaali ilmiö, joka heijastuu nuorten lisäksi muihinkin ikäryhmiin.

Kansalliseen nuorisotutkimukseen 2011 vastasi noin 870 15-30-vuotiasta nuorta ja nuorta aikuista.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat