Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus: Ekologisuus ja eettisyys arvot entistä tärkeämpiä nuorille

Colourbox
ColourboxCopyright MTV Oyj 2010 / Colourbox
Julkaistu 06.05.2011 11:49(Päivitetty 15.05.2011 04:55)

Nuoret arvostavat entistä enemmän vihreitä arvoja ja eettistä yritystoimintaa.

Kansallisen nuorisotutkimuksen mukaan nuoret peräänkuuluttavat yritystoimintaan muitakin kuin taloudellisia tavoitteita.

- Tässä on nähtävissä luottamuksen puute nuorten ja yritysmaailman välillä. Johtuu varmaankin siitä, miten eri yrityksiä on läpivalaistu, paljastettu niiden epäeettisiä toimintatapoja, toteaa tutkija Pauli Komonen kyselyn tehneestä 15/30 Researchistä.

Neljä viidestä vastaajasta kertoo epäilevänsä, etteivät yritykset todellisuudessa toimi niin ekologisesti ja eettisesti kuin antavat ymmärtää.

- Yritykset ovat havahtuneet, että vihreitä arvoja pitäisi noudattaa, mutta se on nuorista vaikuttanut epäaidolta toiminnalta.

Asenteisiin pysyvää muutosta

Nuorilla on kuitenkin uskoa siihen, että yritykset voivat toimia maailmassa muutosagentteina ja muuttaa maailmaa parempaan suuntaan.

- Näiden nuorten aikuistuessa on tapahtumassa aatemuutos, joka tuo eettisemmän ajattelun kiinteäksi osaksi yritysmaailmaa.

Eettiset arvot ovat nousseet jonkin verran viime vuoden vastaavasta kyselystä, ja kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna muutos on Komosen mukaan ollut huikea.

- Esimerkiksi Reilun Kaupan edustajien mukaan eettinen kuluttaminen oli tuolloin vain marginaali-ilmiö nuorten keskuudessa.

Komosen mukaan kulutustottumukset ovat täysin erilaiset, mikäli viime vuosien asennekehitys jatkuu samanlaisena.

- Tämä on pysyvä, globaali ilmiö, joka heijastuu nuorten lisäksi muihinkin ikäryhmiin.

Kansalliseen nuorisotutkimukseen 2011 vastasi noin 870 15-30-vuotiasta nuorta ja nuorta aikuista.

(MTV3)

Lisää aiheesta:

MTV:n tiedot: Suden metsästyksen rajoituksia kevennetäänEU:n ympäristöministerien venähtänyt kokous päätyi kompromissiinSuomalaiset hurahtivat second handiin eniten maailmassa – yksi ilmiö uhkaaKommentti: Sota ei tietenkään lopu, vaikka Suomi tunnustaisi PalestiinanSuomalainen Klubi äänestää taas naisten jäsenyydestäValtiovalta katsoi kristallipalloon: Pahin skenaario uhkaisi Suomen itsenäisyyttä – mahdollisuus myös globaaliin onneen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:09
    Sudet

    MTV:n tiedot: Suden metsästyksen rajoituksia kevennetään

  • Eilen21:24
    EU

    EU:n ympäristöministerien venähtänyt kokous päätyi kompromissiin

  • Eilen20:42
    Kierrätys

    Suomalaiset hurahtivat second handiin eniten maailmassa – yksi ilmiö uhkaa

  • Eilen19:15
    Israelin ja Hamasin sota

    Kommentti: Sota ei tietenkään lopu, vaikka Suomi tunnustaisi Palestiinan

  • Eilen19:05
    Tasa-arvo

    Suomalainen Klubi äänestää taas naisten jäsenyydestä