Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Turkin GP:n kärkikaksikko ratkaisi viikonlopun suurimman mysteerin: loivat renkaan, jota ei normaalisti ole edes olemassa – "Tämä on hyvin outoa"

FIA Pool Image for Editorial Use
Julkaistu 16.11.2020 09:53
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Turkin GP ajettiin erittäin vaikeissa olosuhteissa, ja täten ei varsinaisesti ollut yllättävää, että palkintokorokkeelle nousi lopulta kolme sarjan neljästä kokeneimmasta kuljettajasta.

LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä hulvaton paljastus – Robin-pojalla säälimätön lempinimi isälleen

LUE MYÖS: Pilkkakirveitä sateli – Valtteri Bottaksen esitys Turkin GP:ssä sai täystyrmäyksen

Suomalaisittain on sääli, että palkitsemisjuhlallisuuksista puuttui juuri se kaikkein kokenein kuljettaja, mutta selvää on, ettei Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon vauhti riitä sarjan kärkitalleja vastaan – edes poikkeusolosuhteissa.

Turkin GP:n voittanut Mercedeksen Lewis Hamilton ja toiseksi sijoittunut Racing Pointin Sergio Pérez kävivät sunnuntaina varikolla vain kerran, kolmanneksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel kaksi kertaa.

Hamilton ajoi 58 kierroksen mittaisessa kilpailussa peräti 50 kierroksen mittaisen stintin jo alkujaankin käytetyillä välikelin renkailla. Pérezin uusilla välikelin renkailla ajamalle stintille kertyi mittaa kaksi kierrosta vähemmän.

Kun kaksikko pysäköi autonsa kilpailun jälkeen palkintokorokkeen eteen, kaikki näkivät, miten kuluneet heidän renkaansa olivat. 

– Sanoin radiossa, että yksikin lisäkierros olisi saanut renkaat räjähtämään. Tärinä oli loppua kohden erittäin voimakasta, Pérez kertasi lehdistötilaisuudessa.

Mercedes ehdotti Hamiltonille varikkokäyntiä kilpailun lopussa, kun ero Péreziin oli jo riittävän suuri, mutta Hamilton ei suostunut ehdotukseen. Hän muistutti lehdistötilaisuudessa kaikkia siitä, mitä vuoden 2007 Kiinan GP:ssä tapahtui.

Hamilton oli tuolloin kilpailussa toisena Räikkösen jälkeen ja olisi varmistanut mestaruuden ajamalla samalla sijalla maaliin. Kun Hamilton sitten tuli 30. kierroksella varikolle erittäin kuluneilla renkailla, pito katosi, auto liukui hiekalle ja Hamilton joutui keskeyttämään. Kaksi viikkoa myöhemmin Räikkönen kruunattiin mestariksi pisteen erolla.

–Otin siitä opikseni. Koin nyt, että kaikki oli hallinnassani ja pito oli hyvä, Hamilton sanoi.

Miksi pito sitten oli hyvä, vaikka renkaat olivat niin kuluneet?

Tähän tarjosi vastauksen McLarenin Lando Norris, joka sijoittui sunnuntaina kahdeksanneksi. 

– Oli mielenkiintoista, että Hamilton, Pérez ja muutama muu ajoivat melkein koko kisan läpi samoilla välikelin renkailla. Me pysähdyimme kaksi kertaa, mutta oli asioita, joita olisimme voineet tehdä toisin. Kyse oli siitä, miten rengasta pystyi säästämään, Norris kertaa F1:n Youtube-kanavalla julkaistulla videolla.

– Mielestäni kuivan kelin renkaat eivät olleet missään vaiheessa vaihtoehto. Tällaisella asfaltilla sileäksi kulunut välikelin rengas on melkeinpä parempi kuin kuivan kelin rengas, koska optimaalinen toimintalämpötila on alhaisempi. Se on myös hyvin pehmeä rengas.

Istanbul Parkin rata pinnoitettiin uudelleen kaksi viikkoa sitten, ja kuljettajat liukastelivat uudella asfaltilla läpi viikonlopun. Ongelma oli se, ettei renkaita saatu riittävän lämpimiksi – kunnes muun muassa Hamilton ja Pérez ratkaisivat pitkillä stinteillään viikonlopun suurimman mysteerin ja loivat renkaan, jollaista Pirellin valikoimasta ei edes löydy: sileän välikelin renkaan.

Myös Norris huomasi, että mitä kuluneempi välikelin rengas on, sitä paremmin se toimii.

– Se pito, joka meillä oli lopussa… Vaikka jotkut mutkat olivat märkiä, tein ajan 1:36. Viimeinen mutka oli täysin märkä, ja menetimme siinä ainakin 3–4 sekuntia. Joissakin mutkissa olimme nyt välikelin renkaalla nopeampia kuin koko viikonloppuna kuivan kelin renkaalla, ja tämä on hyvin outoa. Tämä vain kuvaa sitä, miten erikoinen tämä asfaltti oli, Norris sanoi.

F1:n lähetystä juontanut Will Buxton tiivisti voittoisan rengasreseptin niin, että välikelin rengasta piti ensin yliajaa, jotta sen pinta saatiin kulutettua pois. Näin sileäksi kuluneeseen renkaaseen saatiin lopulta tarvittava lämpötila, joka taas tarjosi kuljettajalle maksimaalisen pidon.

Tuoreen välikelin renkaan ongelmat kävivät hyvin ilmi pitkään kilpailua johtaneen Racing Pointin Lance Strollin kohdalla. Kun Stroll tuli 36. kierroksella toisen kerran varikolle ja otti alle uudet renkaat, hänen vauhtinsa romahti. Tästä johtuen Strollin takana ajanut tallikaveri Pérez sai jatkaa radalla loppuun asti.

Myös Hamilton ja Vettel kertoivat olleensa ongelmissa pian varikkokäyntiensä jälkeen.

– Kun Vettel pysähtyi toisen kerran (33. kierroksella), tiesin, ettei se ole oikea tapa toimia. Pysyin radalla, ja rengas muuttui yhä sileämmäksi. Se oli juuri se, mitä tarvitsin. Onneksi välikelin rengas pitää lämpöä melko hyvin. Jos taas olisin siinä tilanteessa vaihtanut kuivan kelin renkaille, en olisi päässyt läpi kierrostakaan, Hamilton sanoi.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamilton oli menettää hermonsa – tuhahti tallilleen kuin Kimi Räikkönen konsanaanLewis Hamilton lyttäsi surkean Mercedeksen: aiemmin loistanut taktiikkaosasto sortui alokasmaiseen virheeseen – "Minulla ei ole mitään sanottavaa"Tässäkö Lewis Hamiltonin lyömätön valtti? Mercedes-kuskin taidokas toiminta pisti brittitoimittajan silmään – "En voi sanoa kovin paljon"Valtteri Bottas lytättiin maanrakoon – asiantuntija nosti nyt esiin todellisen syyn toistuvien pyörähdysten taustallaValtteri Bottas tarrautui ainoaan vaihtoehtoonsa: Lewis Hamilton ei saanut hetken rauhaa, Mercedes varoitti kuljettajiaan – "Se oli heidän päätöksensä"Tätä et nähnyt tv:ssä: Sebastian Vettel pelasti Ferrarin emämunaukselta – F1:n julkaisema video asettaa tallin lausunnon erikoiseen valoon
F1Lewis HamiltonMercedesRacing PointSebastian VettelFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"