Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toroidion-auton isä: Tavoitteena prosentti koko maailman markkinoista ja Linnan juhlat 2017

Toroidion tavoittelee 800 000 auton vuosimyyntiä.
Toroidion tavoittelee 800 000 auton vuosimyyntiä.Toroidion
Julkaistu 30.11.2015 09:28

Vilma Vuorio

vilma.vuorio(at)mtv.fi

Pasi Pennanen haluaa auttaa nostamaan Suomen jaloilleen sähköauto Toroidionin myötä.

Suomalainen sähköauto Toroidion on tarkoitus saada tuotantoon ensi vuoden aikana. Hyperauton takana on suomalainen tiimi ja vaikka brändi onkin kansainvälinen, on auton tuotanto tarkoitus pitää Suomessa.

– Suomalaisuus on kansainvälisesti korkealle arvostettua. Siihen liittyy sellaisia arvoja kuten puhtaus, laatu ja teknologinen osaaminen, toteaa Toroidionin kehittäjä Pasi Pennanen.

– Tahtotila on pysyä Suomessa ja se koskee ihan kaikkea. Täällä on sellaista osaajakuntaa ja alihankintaverkostoa olemassa, joka palvelee sataprosenttisesti meitä.

Pennanen toteaa, että kun rahoitusjärjestelyt on saatu järjestettyä, voidaan keskittyä tuotantoon ja sen vaatimaan tuoteviimeistelykehitykseen. Rahoituksessakin ensimmäisellä kierroksella Toroidion tekee yhteistyötä kotimaisen toimijan kanssa, sillä rahoituksen järjestelijäksi on lupautunut Nordea.

106
Pennanen pitää auton suomalaisuutta suuressa arvossa.Toroidion

Kun tuoteviimeistelykehitys saadaan maaliin, voidaan komponenttien valmistus aloittaa. Komponentit pitävät sisällään esimerkiksi uudenlaisia sähkömoottoreita ja niiden vaatimaa elektroniikkaa, akkuratkaisuita ja muita sähkölaitteita.

– Meidän superauton tekninen prototyyppikonsepti tullaan tuotteistamaan ja sinne nämä tekniset palikat menevät ensimmäisenä. On myös mahdollista, että ne menevät isoille ajoneuvovalmistajille aika nopealla vauhdilla, Pennanen maalailee mahdollisuuksia.

Sen lisäksi, että Toroidionin kehitys ja tuotanto keskitetään kotimaahan, on Suomella myös jotain annettavaa Pennaselle.

– Oma henkilökohtainen tavoitteeni on, että ainakin vuonna 2017 joulukuun kuudentena päivänä auto olisi Helsingissä ja hyvin lähellä presidentinlinnaa. Se voisi olla tuotantomallin virallinen julkistaminenkin.

104Nähdäänkö tämä auto Presidentinlinnan edessä parin vuoden päästä?Toroidion

Tavoitteena vallata yksi prosentti markkinoista

Pennanen toivoo, että Toroidion tulee valloittamaan yhden prosentin koko maailman henkilöautomyynnistä. Autoja myydään vuosittain noin 80 miljoonaa ja näin ollen tarkoitus olisi myydä Toroidioneja vuosittain 800 000.

– Se on pääomakysymys, ei se sen ihmeellisempää ole. Tarvitaan iso volyymi ja isoon volyymiin vaadittavat investoinnit.

Pennasella on automarkkinoiden valloittamiseen kova luotto ja hän seisoo tuotteensa takana.

– Meidän voimalinjatekniikkamme on ratkaistu teknisesti tavalla, joka poikkeaa merkittävästi nykyisistä sähköautotekniikoista. Siinä on paneuduttu ongelmakohtiin ja heikkouksiin, joita yleensä on ja ne on ratkaistu. Näin ollen se on ylivertainen soveltuvuuksiltaan.

Lisää aiheesta:

Suomeen laskeutunut Polestar pyllistää vanhanaikaiselle autokaupalle ja välikäsille: "Täällä ei enää tarvita kravatteja tai lasipalatseja autojen myymiseen"Vieläkö joku muistaa suomalaisen Toroidion-supersähköauton? Tuotanto alkaa vielä tänä vuonna – hinta pudonnut neljäsosaanVirolainen Nobe 100 on hurmaava yhdistelmä Ford Angliaa ja Mummo Ankan hyrysysyä – se kuuluisa kahvinkeitinkin löytyyVain MTV.fissä: Suomen ensimmäinen Tesla-maasturi luovutettiin Jaakolle – hankinnan taustalla syviä syitäYle: Ensimmäiset kotimaiset Toroidion-sähköautot asiakkaille jo 2018?Suomalaisen sähköauton isälle muotoilupalkinto – "Täälläkin vielä osataan, kunhan uskalletaan"
ToroidionAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toroidion
  • 05.04.202218:02
    Superautot

    Toroidion konkurssiin – joku maksoi suomalaisesta superautosta yli 60 000 euroa

  • 09.01.201916:33
    Superautot

    Vieläkö joku muistaa suomalaisen Toroidion-supersähköauton? Tuotanto alkaa vielä tänä vuonna – hinta pudonnut neljäsosaan

  • 13.09.201616:16
    Sähköautot

    Suomalaisen sähköauton salaisuudet paljastuvat: Näin toimii Toroidionin moottori

  • 07.09.201610:01
    Sähköautot

    Mika Salo suomalaisen sähköautoprojektin osakkaaksi

  • 13.06.201610:36
    Sähköautot

    Suomalainen hypersähköauto houkutteli 200 sijoittajaa – ensikierroksella tavoitteena 14 miljoonaa