Toimitko sinäkin näin töissä? Kuusi merkkiä, jotka voivat kieliä ahdistuksesta

Tunnista korkean toimintakyvyn masentuneisuus – tarkkaile näitä oireita 0:40
KATSO MYÖS: Tunnista korkean toimintakyvyn masentuneisuus – tarkkaile näitä oireita.

Ahdistus ei aina näy päälle päin. 

"High functioning anxiety" – suomeksi vapaasti kääntäen "korkean toimintakyvyn ahdistus" – tarkoittaa, että ahdistusoireiden kanssa kamppaileva henkilö onnistuu peittämään tuntemuksensa muilta niin, että hän näyttää muiden mielestä voivan hyvin. HuffPost kertoo, millaiset merkit voivat kieliä tästä ilmiöstä.

– Kyse ei ole diagnoosista vaan ennemminkin siitä, että ahdistuneisuutta kokeva selviytyy sen kanssa jokapäiväisestä elämästään, sanoo psykologi Scott Lyons HuffPostin haastattelussa.

Ihminen, jolla on korkean toimintakyvyn ahdistuneisuutta, voi vaikuttaa ulkoisesti siltä, että kaikki on kunnossa. Tosiasiassa hänen sisäinen maailmansa ja kenties mielenterveytensäkään eivät välttämättä ole parhaimmalla mahdollisella tolalla.

Heillä on jatkuvasti päällä "jos en saa tätä tehtyä, tapahtuu jotain pahaa" -mentaliteetti. Sellaisen tunteen kanssa voi olla vaikeaa olla päivästä toiseen.

Ehkä liikaa asioita tehtävälistalla

Ahdistus voi kummuta erilaisista asioista, esimerkiksi työtehtävien määräajoista tai vaikeista ihmissuhteista työpaikalla.

Lyonsin mukaan korkean toimintakyvyn ahdistus on merkki myös siitä, että on liikaa asioita, joihin pitäisi keskittyä. Resursseja saati hallinnan tunnetta sen sijaan ei ole riittävästi.

Mielenterveysalan ammattilaiset kertovat kuusi seikkaa, jotka kielivät korkean toimintakyvyn ahdistuneisuudesta.

1. Perfektionismi ja tarve olla paras kaikessa

Perfektionisti yrittää olla paras kaikessa, mikä on mahdotonta. Näin toteaa amerikkalainen terapeutti Erin L. Moran.

Perfektionisti usein syyllistää itseään tai muita, jos jokin ei hänen mielestään ole täydellistä.

Hän saattaa ajatella pomon tai työkaverien pettyvän häneen, vaikka tällaisesta ei olisi mitään konkreettisia todisteita.

– Korkean toimintakyvyn ahdistuneisuutta poteva voi olla perfektionisti työssään, koska hän on huolissaan siitä, miten muut häneen suhtautuvat, sanoo Lyons.

2. Keskittyminen herpaantuu stressin tai murehtimisen vuoksi

Ihmisen, jolla on korkean toimintakyvyn ahdistuneisuutta, voi olla vaikea keskittyä työtehtäviinsä tai hänen huomionsa herpaantuu herkästi. 

Keskittymiskyvyn puute johtuu stressistä, huolesta ja ahdistuksesta. Moranin mukana tästä seuraa lopulta se, että henkilöllä on enemmän vaikeuksia olla henkisesti läsnä tehtävissään.

Jos henkilö on ylityöllistetty, ylirasittunut ja kohdistaa itseensä suuret paineet, on todennäköisempää, että hänen aivonsa jättävät jotain asioita pois.

3. Asioiden varmistelu ja validoinnin hakeminen

Korkean toimintakyvyn ahdistusta poteva saattaa kaivata muilta jatkuvasti vakuuttelua työstään lievittääkseen omaa ahdistustaan.

Vahvistuksen hakeminen määrittää sen, miten he suoriutuvat, mitä ajattelevat ja mitä tuntevat.

– Validointi on erittäin tärkeää ja hyödyllistä, mutta jos tarvitset sitä usein pomoltasi tai työkaveriltasi ilman, että pystyt itse arvioimaan omaa onnistumistasi, voi sinulle syntyä tunne siitä, että et ole tarpeeksi hyvä. Todennäköisesti tosiasiassa kyse on kuitenkin siitä, että muut ihmiset ovat kiireisiä omassa työssään ja unohtavat kehua tai antaa tunnustusta.

Vahvistuksen hakeminen muilta voi ilmetä myös niin, että olet säännöllisesti tekemisissä vain tiettyjen työkavereidesi kanssa. 

– Näin ajatteleva kokee toiset ihmiset turvallisemmiksi ja rauhoittavammiksi kuin toiset, eivätkä he ole tekemisissä muiden kuin näiden ihmisten kanssa, sanoo psykologi Michele Leno

– He saattavat jopa vältellä muiden yrityksiä tehdä tuttavuutta.

4. Ylireagointi pieniin muutoksiin rutiineissa

Pieni muutos voi kuitenkin sekoittaa korkean toimintakyvyn ahdistusta potevan ihmisen päiväjärjestyksen. Hän ei kestä muutoksia rutiineissaan.

5. Vertaat itseäsi työkavereihisi

Perfektionismin ja arvostuksen hakemisen ohella vertailu on yleistä ihmiselle, jolla on korkean toimintakyvyn ahdistus. 

Tähän liittyy usein hylkäämisen pelko, tarve tulla nähdyksi arvokkaana, paine yrittää olla tarpeeksi hyvä ja yritys välttää negatiivista palautetta.

6. Pidät itsesi kiireisenä koko työpäivän

Korkean toimintakyvyn ahdistuksesta kärsivä saattaa hyvinkin yrittää pitää itsensä kovin kiireisenä. Asiantuntijan mukaan tällainen ei ole lainkaan epätavallista, kun ihminen yrittää tuntea itsensä arvokkaaksi.

Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi ryhtymistä vapaaehtoisesti ylimääräisiin projekteihin, vaikka näistä seuraisi lisää stressiä ja rasitusta eikä niihin olisi aikaa keskittyä.

– Tämä aiheuttaa usein burnoutia jatkuvan paineen ja työkuorman tasapainon puutteen vuoksi.

Ihmiset, joilla on korkean toimintakyvyn ahdistuneisuutta, saattavat usein saapua töihin aikaisin ja viipyä myöhään toivoen pääsevänsä ikään kuin mahdollisten ongelmien tai muutosten edelle. He myös harvoin sanovat millekään asialle "ei".

Katso myös video: Psykoterapeutti Ville Merisen kolme vinkkiä ahdistuksen lievittämiseen

Psykoterapeutti Ville Merisen kolme vinkkiä ahdistuksen lievittämiseen 0:53
Haastattelussa psykoterapeutti Ville Merinen.

Lue myös:

    Uusimmat