Vastaavan kaltaiselle mainokselle on annettu huomautuksia viimeksi vuosina 2004 ja 2007, kertoo Mainonnan eettinen neuvosto.
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut harvinaisen huomautuksen Tiktokissa julkaistulle mainokselle.
Sosiaalisen median alustalla julkaistun videomainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen.
"Olisi suotavaa, että poistetaan"
MENin huomautus on suositus, mutta päätöksen lopussa todetaan, että ICC:n (Kasainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen) mukaan sääntöjen vastaisesta menettelystä vastuussa olevan toimijan on "suotavaa" ryhtyä toimenpiteisiin.
– Eli käytännössä tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että olisi suotavaa, että mainos poistetaan tai vähintään muokataan, sanoo Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisista asioista vastaavan pääsihteeri Paula Paloranta MTV Uutisille.
Paloranta kuitenkin sanoo, että poistaminen on suositus, eli yritykselle ei voi tulla mitään sanktioita siitä jos mainosta ei poisteta.
Videolla nainen maistaa yrityksen tuotetta ja vastaa, että tuote voisi olla "parempaakin".
Sen jälkeen videossa miehet kantavat kaksin käsin roskapussia, joka on lausunnonpyytäjän mukaan "ruumiin näköinen".
Lausunnonpyytäjä sanoo, että mainoksessa esitetään tappouhkaus väärästä mielipiteestä.
Näin mainostaja vastaa
Mainostava taho Onni Market Oy kertoo, että tarkoituksena on ollut parodioida toimintaelokuvien ja populaarikulttuurin ylilyöntejä sekä luoda viihteellistä sisältöä.
Tavoitteena ei ole ollut aiheuttaa pelkoa tai loukata ketään.
Yritys huomauttaa myös, että siinä ei mainita yksittäistä henkilöä tai ryhmää, ja ruumiiksi luultu esine on "selvästi epäaito".
Yritys pahoittelee videon herättämiä negatiivisia tunteita ja kertoo harkitsevansa jatkossa tarkemmin, miten he käyttävät markkinoinnissaan huumoria.
Mainostaja sanoo olevansa valmis poistamaan videon alustalta, mutta samassa toteaa, että "ei ole oikein, että video pitäisi poistaa vain yhden ihmisen mielipiteen takia".
Kyseinen mainos oli vielä maanantaina päivällä katsottavissa TikTokista.
Ihmisarvoa loukkaava
Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että mainos on ihmisarvoa loukkaava toteutustavaltaan ja tyyliltään.
Markkinoinnissa ei tule ilman syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä eikä siinä saa hyväksyä väkivaltaa tai muutoin yhteiskunnan vastaista käyttäytymistä.
MEN myös huomauttaa, että mainosta esitetään nuorten ja lasten suosimalla Tiktok-alustalla, jolloin mainoksen on voinut nähdä myös lapset ja nuoret.
Vastaavan kaltaiselle mainokselle on annettu huomautuksia viimeksi vuosina 2004 ja 2007, joten tällaiset tapaukset ovat hyvin harvinaisia.