Terroriselkkaus ei ole hetkauttanut suomalaisten tiedotusvälineiden taloutta

Syyskuun terrori-iskut ovat rasittaneet ankarasti amerikkalaisten tiedotusvälineiden taloutta, mutta suomalaisviestinten kohdalla vaikutukset ovat jääneet selvästi vähäisemmiksi.

Viimekuiset terrori-iskut eivät ole juuri vaikuttaneet suomalaisten tiedotusvälineiden talouteen.

Viime kuun terroristi-iskut nakertavat amerikkalaisten tiedotusvälineiden kannattavuutta. Terroriuutiset ovat vetäneet ennätysmäärin amerikkalaiskatsojia kuvaruutujen ääreen, mutta samalla tapahtumien synkkä luonne on karkoittanut mainostajat pois kanavilta.

Televisiokanavien kannattavuutta on vähentänyt myös se, että kiihtyneessä uutiskilpailussa uutisten hankintakulut ovat kasvaneet rajusti.

Esimerkiksi CNN- ja Fox-kanavat arvioivat menettäneensä terrori-iskuja seuranneen mainoksettoman viikon aikana 250-320 miljoonaa dollaria. Koko tv-alan menetykset arvioidaan jopa miljardiksi dollariksi.

Tv-mainonta ei ole vähentynyt

Suomalaisilla tv-kanavilla terrori-iskujen vaikutukset ovat jääneet huomattavasti vähäisemmiksi. MTV3:n talousjohtajan Pertti Peltolan mukaan iskut eivät ole vaikuttaneet kanavan mainostuloihin mainittavalla tavalla.
-Matkatoimistot ovat hieman vähentäneet mainostamistaan, mutta muuten mainosaika on käynyt kaupaksi entiseen malliin, Peltola toteaa.

MTV3:n uutisten päätoimittajan Merja Ylä-Anttilan mukaan yhtiön uutishankintakulut ovat nousseet selvästi terrori-iskujen myötä. Suurimman menoerän muodostaa kansainvälinen kuvansiirto satelliittien välityksellä, mutta myös kirjeenvaihtajien lähettäminen Pakistaniin ja Tadzhikistaniin on lisännyt kustannuksia.

Ylä-Anttilan mukaan henkilöstökulut Helsingin päässä ovat kasvaneet vain hieman. Ylimääräisiä uutislähetyksiä lukuunottamatta terroriselkkaus ei ole varsinaisesti lisännyt tehdyn uutistyön määrää, vaan muut uutisaiheet ovat saaneet tehdä sille tilaa.

Ylä-Anttila arvioi, että terrori-iskut ja niiden jälkiseuraukset aiheuttavat MTV3:n uutis- ja ajankohtaistoimitukselle reilun puolen miljoonan markan lisäkustannukset kuluvan vuoden aikana.

YLE:ssä miljoonien lisäkulut

Yleisradion tv-uutisista ja ajankohtaisohjelmista vastaavan ohjelmajohtajan Ari Järvisen mukaan terrori-iskujen aiheuttamia lisäkustannuksia on liian aikaista vielä arvioida, koska selkkaus on edelleen käynnissä.

-Loppuvuoden osalta liikutaan miljoonissa markoissa, Järvinen sanoo.

Kuvansiirtokustannusten ja matkakustannusten ohella YLE:n uutistoiminnan menoja lisäävät henkilöstökustannukset Suomessa sekä kuvamateriaalin tuotantopalvelukustannukset.

Myöskään Suomen Tietotoimistossa ei ole vielä laskettu terrori-iskujen aiheuttamia lisäkuluja. Toimituspäällikkö Olli Kemppaisen mukaan STT:ssa on arkipäivisin toimittu normaalimiehityksellä, mutta yö- ja viikonloppuvuoroja on vahvistettu etenkin ulkomaantoimituksessa.

-Työvoimaa on lisätty useiden kymmenien henkilötyöpäivien verran, Kemppainen arvioi.

Töihin ovat päässeet mm. ulkomaantoimituksen viimekesäiset kesätoimittajat. Kasvaneiden henkilöstökulujen lisäksi terroriuutisoinnista ei ole koitunut STT:lle juuri muita lisämenoja, sillä ulkomaiset uutistoimistot veloittavat palveluistaan kiinteän vuosimaksun.

Ilta-Sanomien tulovirrat kasvaneet

Helsingin Sanomissa viime kuun tapahtumat ovat vähentäneet lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen ilmoittelua. Markkinointijohtajan Pekka Soinin mukaan mainostulojen lasku on kuitenkin jäänyt vähäiseksi, sillä kauppakeskus Ison Omenan ja ulkomaisten kauppaketjujen tulo pääkaupunkiseudulle on tasapainottanut tilannetta.

-Työpaikkailmoittelun lasku on entisestään vauhdittunut, mutta on vaikea sanoa johtuuko se terrori-iskuista, Soini sanoo ja viittaa jatkuvasti laskeviin talousennusteisiin.

Ilta-Sanomien markkinointijohtajan Pekka Harjun mukaan syyskuun tapahtumat ja niiden jälkiseuraukset ovat lisänneet sekä lehden irtonumero- että mainosmyyntiä, mutta mitään dramaattista mullistusta ei ole tapahtunut.

-Tuloksen näkökulmasta tässä ei ole mitään lottovoittoa, Harju kiteyttää.

Harjun mukaan terrori-iskut ovat lisänneet selvästi lehtien lukemista Yhdysvalloissa, mutta Suomessa nousu ei ole ollut yhtä suurta, sillä täällä on perinteisesti luettu lehtiä amerikkalaisia enemmän.

Harju korostaa, etteivät suomalaisten ja amerikkalaisten mediayhtiöiden syyskuiset tulokset ole vertailukelpoisia. Terrori-iskut koskettavat amerikkalaisia monin verroin syvemmin, minkä takia mainontakin on kärsinyt enemmän.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat