Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Tarvitseeko salata jotain?" Näin Eagle S:n kapteeni viestitti, kun ankkuri oli pudonnut

Eagle S:n kapteenia ja kahta perämiestä epäillään törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häiritsemisestä.
Eagle S:n kapteenia ja kahta perämiestä epäillään törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häiritsemisestä. Lehtikuva
Julkaistu 26.08.2025 17:00
Toimittajan kuva
Katariina Taleva

katariina.taleva@mtv.fi

Eagle S-aluksen kapteeni kertoi kuulusteluissa, että pudonnutta ankkuria käytettiin vain muutama päivä ennen sen putoamista.

Eagle S -aluksen pudonnutta ankkuria käytettiin normaalisti aluksen kapteenin mukaan neljä päivää ennen sen putoamista.

Kapteeni kertoi kuulusteluissa, että ankkuria käytettiin viimeistä kertaa Pietarissa 21. joulukuuta ennen sen putoamista.

– Silloin siinä ei ollut mitään havaittavia ongelmia. Ankkuri laskeutui ja nousi kuten sen kuuluikin, kapteeni kertoi kuulusteluissa.

Kapteeni kertoo olleensa pitkään eri aluksilla, ja kertoo ettei ole aiemmin koskaan menettänyt ankkuria.

– Mutta tiedän, että saman yhtiön aluksissa on kyllä menetetty ankkureita. Esimerkiksi edellisessä yrityksessä kerran minun laivani sisaralus menetti ankkurin avomerellä ollessaan, kapteeni kertoi.

Kapteeni kertoi kuulusteluissa, että huomasi ankkurin irronneen vasta kun rannikkovartiosto kysyi asiasta.

Eagle S LK
Eagle S:n ankkuri katkoi useita kaapeleita joulupäivänä.Lehtikuva

– Käskin kansihenkilöstöä menemään paikoilleen ja tarkastamaan ankkurit. Rannikkovartiosto vasta epäili, että ankkurimme saattaa olla alhaalla. Miehistö vahvisti, että ankkuri on alhaalla.

Kapteeni arveli kuulusteluissa, että ankkurin mekanismissa oleva lukitustapin pysäytinsokka olisi pettänyt, jonka myötä lukitustappi on tärinässä irronnut.

Eagle S ankkuri merenpohjassaAluksen ankkuri merenpohjassa.Poliisi

Kapteeni pyysi heti havaintojen jälkeen kuvaamaan havaintoja, mutta olematta koskematta mihinkään. Kuvat lähetettiin varustamolle ja myöhemmin annettiin myös poliisin käyttöön.

– En usko, että olisi mitenkään mahdollista, että kukaan miehistöstä olisi tehnyt tätä jotenkin tahallaan. Eikä kukaan muukaan miehistön ulkopuolelta. Uskon, että ankkuri mekanismi petti.

Eagle S:n kapteenia ja kahta perämiestä epäillään törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häiritsemisestä. 

Asia on tällä hetkellä Helsingin käräjäoikeuden käsittelyssä.

Lue myös: Näin tapahtumat etenivät Eagle S:llä hetki hetkeltä

Näin syyttäjä perustelee tahallisuutta Eagle S-tapauksessa

”Tarvitseeko salata jotain”

Poliisin esitutkintamateriaalista selviää myös viestinvaihtoa kapteenin ja teknisen osaston välillä työyhteistön Whatsapp-keskustelussa sen jälkeen kun Suomen rannikkovartiosto on kertonut laivalle, että heidän ankkurinsa on pudonnut.

Tekninen osasto kehottaa kapteenia seuraamaan rannikkovartioston ohjeita.

– Kyllä, ei ole muuta vaihtoehtoa. 

Muutaman minuutin kuluttua kapteeni kysyy:

– Onko ongelmia lastin kanssa?? 

Tekninen osasto kysyy, että mitä ongelmia.

– Tarvitseeko salata jotain tietoa? kapteeni kysyy.

Eagle S viestinvaihtoaPoliisin esitutkintamateriaaliassa on merkitty vihreällä kapteenin kirjoittamat viestit.Poliisi

Tekninen osasto vastaa kieltävästi ja sanoo, että kapteenin ei tule salata mitään.

Sen jälkeen kapteeni lähettää kuvia aluksesta keskustelussa. 

Tekninen osasto pyytää jakamaan heille kaikki tiedot viranomaisten tutkinnasta. 

– Davit, toivon ettei (aluksen) alla ole mitään putkistoa, jotka ovat voineet vioittua. Tai kaapeleita, tekninen osasto viestittää.

Lue myös: Yksityiskohtainen lista: Tämä kaikki on vialla Eagle S -tankkerissa

Vahvakaan kaapeli ei kestä rahtilaivan 50 000 tonnin ankkuria: "Rikkoo minkä tahansa"

Euroopan komissiolta hätäapurahoitusta Estlink 2:n korjaamiseen

Suomalaisasiantuntija kaapelirikosta: Tuorein selitys on sumutusta

Lisää aiheesta:

Kaapeleita katkoneen Eagle S:n kapteeni kyseenalaistaa Suomen viranomaisten toimintaaEagle S -aluksen kapteenia kuullaan oikeudessa – ehdoton vankeus uhkaaEagle S:n yliperämies kertoi tuhoisan illan kulusta oikeudelle: "Olin sokissa"Eagle S:n miehistön selitykset eivät vakuuta asiantuntijaa: "Ankkuria ei ole voinut olla huomaamatta"Eagle S:n puolustus ja tuomari ottivat yhteen: "Tämä koko prosessi on ihan turha"Ankkurin putoaminen oli pakko havaita aluksella – kolme kysymystä kiinnittää asiantuntijan huomion
MerikaapeliVeneet ja laivatRikosepäilytRikos

Tuoreimmat aiheesta

Merikaapeli
  • 11.11.14:41
    Oikeudenkäynnit

    HS: Eagle S -aluksen varustamoa edustanut asianajaja sai huomautuksen

  • 13.10.15:22
    Itämeri

    Tutkinta Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin vaurioittamisesta on lopetettu

  • 9.10.12:11
    Käräjäoikeus

    Eagle S -päätöksestä valitus syyttäjältä

  • 12.9.12:52
    Oikeudenkäynnit

    Syyttäjä Eagle S:stä: "Surkea laiva ja hyvät merimiehet"

  • 12.9.05:51
    Oikeudenkäynnit

    Suomenlahden kaapelirikkoja koskeva oikeudenkäynti päättyy tänään