Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaapeleita katkoneen Eagle S:n kapteeni kyseenalaistaa Suomen viranomaisten toimintaa

1:37Syyttäjä vaatii joulupäivän kaapelirikoista ehdotonta vankeutta Eagle S:n miehistölleSyyttäjä vaatii joulupäivän kaapelirikoista ehdotonta vankeutta Eagle S:n miehistölle.
Julkaistu 05.09.2025 17:54

MTV UUTISET – STT

Syyttäjä vaatii kapteenille ja perämiehille ehdotonta vankeutta muun muassa törkeästä tuhotyöstä.

Helsingin käräjäoikeudessa saatiin tänään valmiiksi Suomenlahden joulupäivän kaapelirikoista syytettyjen merimiesten kuulemiset.

Aiemmin viikolla kuultavina olivat Cookinsaarille rekisteröidyn Eagle  S -tankkerin yliperämies ja toinen perämies, ja tänään vuorossa oli aluksen kapteeni Davit Vadatchkoria. Kuulemisensa aluksi hän sanoi olevansa pahoillaan tapahtuneesta.

– En halua, että ajattelette, etten kanna vastuuta. Tulin tänne puhumaan totta, hän sanoi.

Lue myös: Asianajaja sai tuomarin huokailemaan – "Rikosoikeudenkäynneissä ei ole tapana..."

Vadatchkorialta kysyttiin siitä, kun alus pysähtyi merellä tapahtumapäivänä. Hän kertoi saaneensa miehistöltä puolenpäivän jälkeen tiedon, että moottorin kierrosluvut laskevat. Hänen mukaansa konepäällikkö pyysi laivan pysäyttämistä, jotta voisi selvittää tilannetta.

Vadatchkoria kertoi selvittäneensä, miten pysäyttäminen tehtäisiin turvallisesti. Konepäällikkö ilmoitti, että ongelma oli päämoottorin säätimessä ja että hän tarvitsisi sen korjaamiseksi 20–30 minuuttia. Seuraavaksi konepäällikkö ilmoitti Vadatchkorian mukaan, että moottorin voi käynnistää.

Lue myös: Eagle S:n yliperämies kertoi tuhoisan illan kulusta oikeudelle: "Olin sokissa"

–  Käynnistimme moottorin, ja alkoi liikehdintä. –  – Jatkoimme matkaa.

"Miksi eivät kutsuneet kapteenia?"

Tutkinnan mukaan aluksen ankkuri vahingoitti ensimmäistä kaapelia, Viron ja Suomen välillä kulkevaa Estlink  2 -sähkönsiirtokaapelia noin kello 12.26.

Kello 15.20 Suomen viranomaiset tiedustelivat alukselta, ovatko sen ankkurit ylhäällä ja kiinnitettyinä. Vadatchkoria kertoi saaneensa tiedon kyselystä yliperämieheltä ja kysyneensä tältä, onko kaikki kunnossa.

– Hän vastasi: kyllä kapteeni, minä olen kiinnittänyt kaiken itse ja kaikki on kunnossa.

Vadatchkoria sanoi pitäneensä tuolloin kyselyä Suomen viranomaisten uutena käytäntönä. Nyt hän kyseenalaisti sitä, miksi viranomaiset vain tyytyivät vastaukseen, eivätkä kehottaneet varmistumaan asiasta.

– Minä olen varma, että kun kysymys esitettiin, he tiesivät, että kaapeli oli rikki. –  Miksi he eivät toistaneet kysymystä tai kutsuneet kapteenia?

Noin kolmen tunnin päästä kyselystä, kello 18.04–18.44, vaurioituvat tutkinnan mukaan neljä muuta merikaapelia.

Raahasi 90 kilometrin matkan

Eagle S:n epäillään raahanneen joulupäivänä ankkuriaan merenpohjassa noin 90 kilometriä, jolla matkalla viisi merikaapelia vaurioitui.

Syyttäjän mukaan ankkurin putoaminen mereen johtui sen varmistusten pettämisestä. Ankkurin ylhäällä pysymisen varmistavat laitteet olivat syyttäjän mukaan kulumisen ja pitkään jatkuneen kunnossapidon laiminlyönnin takia huonokuntoisia ja osin rikkonaisia.

Vadatchkoria sanoi kuulemisessaan, ettei ole mahdollista, että ankkuri olisi pudonnut mereen nopeasti ja hallitsemattomasti, koska sellainen olisi jättänyt fyysisiä merkkejä.

– Jos ankkuri olisi pudonnut kontrolloimattomasti, jarrulevyt olisivat muuttaneet väriä. – – Mitään tällaista ei ollut.

Vadatchkorialta kysyttiin, onko hän nyt siinä käsityksessä, että moottorin kierrosluvun lasku ja aluksen vauhdin hidastuminen olivat todellisuudessa johtuneet siitä, että alus raahasi ankkuria perässään.

– Totta kai, jos tämä on varma tieto, että ankkuri on pudonnut ja raahannut.

Hän kuitenkin sanoi olevansa varma myös siitä, että moottorissa oli vikaa.

– Minä olen varma, että oli.

Ankkuriketju nostettiin ylös Suomen viranomaisten kehotuksesta noin kello 18.50. Noston yhteydessä ankkuri irtosi ketjusta, ja se löytyi myöhemmin merenpohjasta.

Lisää aiheesta:

Eagle S -syytettyjen matkustuskiellot kumottuEagle S -aluksen kapteenia kuullaan oikeudessa – ehdoton vankeus uhkaaEagle S:n yliperämies kertoi tuhoisan illan kulusta oikeudelle: "Olin sokissa"Asianajaja sai tuomarin huokailemaan – "Rikosoikeudenkäynneissä ei ole tapana...""Tarvitseeko salata jotain?" Näin Eagle S:n kapteeni viestitti, kun ankkuri oli pudonnutEagle S:n puolustus ja tuomari ottivat yhteen: "Tämä koko prosessi on ihan turha"
MerikaapeliOikeudenkäynnitRikosepäilytRikos

Tuoreimmat aiheesta

Merikaapeli
  • 13.10.15:22
    Itämeri

    Tutkinta Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin vaurioittamisesta on lopetettu

  • 9.10.12:11
    Käräjäoikeus

    Eagle S -päätöksestä valitus syyttäjältä

  • 12.9.12:52
    Oikeudenkäynnit

    Syyttäjä Eagle S:stä: "Surkea laiva ja hyvät merimiehet"

  • 12.9.05:51
    Oikeudenkäynnit

    Suomenlahden kaapelirikkoja koskeva oikeudenkäynti päättyy tänään

  • 5.9.08:00
    Itämeri

    Itämereen rakennetaan neljä uutta merikaapelia