Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eagle S:n miehistön selitykset eivät vakuuta asiantuntijaa: "Ankkuria ei ole voinut olla huomaamatta"

5:21Eagle S -käräjät ja HAV Dolphin -epäilyt – uppoavatko meriselitykset Itämerellä?Miksi selitykset herättävät epäilyksiä? Katso video.
Julkaistu 27.08.2025 08:53
Toimittajan kuva

Markus Friman

markus.friman@mtv.fi

Euroopan meriturvallisuusviraston johtajan mukaan painavasta ja raahautuvasta ankkurista lähtee niin kova ääni, ettei se ole voinut jäädä huomaamatta.

Eagle S -aluksen tapauksen käsittely jatkuu tänään oikeudessa. Aluksen miehistö on väittänyt, ettei kukaan heistä tiennyt, mitä aluksella tapahtuu.

– Heidän mukaansa aluksessa oli havaittavissa vikaa, mutta he olettivat sen johtuvan moottorista, kertoo Euroopan meriturvallisuusviraston johtaja Markku Mylly.

Mylly sanoo ankkurin painavan noin 11 tonnia eli 11 000 kilogrammaa. 28 metriä kettinkiä painaa taas 4,5 tonnia. Kettingillä tarkoitetaan ankkuriin kiinnitettyä vahvaa ketjua. Sillä nostetaan yleensä raskaita esineitä, kuten tässä tapauksessa ankkuria.

LK Eagle S ankkuri 27082025
Kuvassa Eagle S -aluksen ankkuri.Handout

– Sieltä kuuluu sellaista kolinaa, ettei se jää huomaamatta. Ankkuri on pitänyt laskea hallitusti. Selitykset eivät tunnu lainkaan uskottavalta.

Jos ankkuri pääsee vahingossa karkaamaan, sitä ei voi hallita enää aluksen ollessa täydessä vauhdissa.

– Menee koko kettinki, eikä laivalle jää mitään jäljelle.

Lue lisää: "Tarvitseeko salata jotain?" Näin Eagle S:n kapteeni viestitti, kun ankkuri oli pudonnut

Vastaavia tapauksia käy muilla merillä

Eagle S:n tapaus on herättänyt kysymyksiä siitä, miten merenkulkua valvotaan jatkossa. Myllyn mukaan aluksia on valvottu jo pitempään hyvin tarkasti vuonna 2005 perustetulla liikennevalvontaan ja sen seurantaan tarkoitetulla järjestelmällä.

– Sillä ohjataan alusliikennettä oikeille kaistoille.

Myös rajavartiolaitos on tarkentanut ja tiukentanut valvontaa varsinkin sellaisilla reiteillä, joissa on kaapeleita.

Vastaavia tapauksia sattuu usein muilla merillä, mutta Itämerellä ne ovat harvinaisempia. Syynä on usein pettävä tekniikka, jos aluksella ei ole huolehdittu varotoimenpiteistä.

Lue lisää: Näin syyttäjä perustelee tahallisuutta Eagle S -tapauksessa

Itämerellä liikkuu toinen "epäilyttävä" laiva

Itämerellä on havaittu myös toinen alus. Hav Dolphin -aluksen on epäilty kantavan venäläisten vakoiludrooneja. Myös sen hitaus on herättänyt epäilyksiä.

Mylly kuitenkin huomauttaa, että laivat liikkuvat joskus hitaasti tavanomaisista syistä.

– Laivan hitaus voi riippua esimerkiksi aikatalutuksesta. Tässä tapauksessa ei ole mielestäni mitään kummallista.

Lue myös: Näin tapahtumat etenivät Eagle S:llä hetki hetkeltä

Lisää aiheesta:

"Tarvitseeko salata jotain?" Näin Eagle S:n kapteeni viestitti, kun ankkuri oli pudonnutEagle S:n puolustus ja tuomari ottivat yhteen: "Tämä koko prosessi on ihan turha""Sumutusta": Asiantuntija avasi, kuinka epätodennäköistä olisi, että kaikki Itämeren kaapelirikot olisivat onnettomuuksiaOlisiko Eagle S -tankkeri voinut vain jatkaa matkaansa? Nämä asiat hämmästyttävät meriturvallisuuden asiantuntijaaMerikaapelivaurio: Miksi Yi Peng 3 -alus pysähtyi – tai pysäytettiin? Asiantuntija avaa tapauksen mysteerejäAnkkurin putoaminen oli pakko havaita aluksella – kolme kysymystä kiinnittää asiantuntijan huomion
MerikaapeliRikosepäilytRikosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Merikaapeli
  • 11.11.14:41
    Oikeudenkäynnit

    HS: Eagle S -aluksen varustamoa edustanut asianajaja sai huomautuksen

  • 13.10.15:22
    Itämeri

    Tutkinta Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin vaurioittamisesta on lopetettu

  • 9.10.12:11
    Käräjäoikeus

    Eagle S -päätöksestä valitus syyttäjältä

  • 12.9.12:52
    Oikeudenkäynnit

    Syyttäjä Eagle S:stä: "Surkea laiva ja hyvät merimiehet"

  • 12.9.05:51
    Oikeudenkäynnit

    Suomenlahden kaapelirikkoja koskeva oikeudenkäynti päättyy tänään