Muukin kuin kulkupelin toimintamatkan lyhentyminen voi yllättää sähköautoilijan talviolosuhteissa.
Suuremmassa vauhdissa sähköauto saattaa lähteä yllättävään luisuun, kun jalan nostaa kaasulta, varoittaa Pohjola Vakuutus tiedotteessa.
Ilmiöön ovat syynä auton takavetoisuus ja rekuperaatio.
– Sähköauto saattaa jarruttaa voimakkaasti, kun jalka nostetaan kaasulta. Ilmiössä on kyse rekuperaatiosta eli jarrutusenergian talteenotosta. Takavetoiset autot jarruttavat takapyörillä, joten on vaarana, että auto lähtee luisuun ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmistä huolimatta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo tiedotteessa.
Hiljanderin mukaan mikäli mahdollista, rekuperaatiota kannattaa säätää pienemmäksi tai ottaa se mielellään kokonaan pois päältä, jos keli on kovin liukas.
Kuskilta vaaditaan tarkkaavaisuutta ja ennakointia huonolla kelillä, jos ajoneuvo on painava. Tärkeää on pitää ajonopeus kelin mukaisena, liikaa ei voi luottaa myöskään ajonvakaus- ja luistonestojärjestelmiin.
– Järjestelmät ovat hyviä ja luotettavia ja siitä syystä ne voivat antaa liiallisen turvallisuuden tunteen: kuski ajattelee selviävänsä tilanteesta kuin tilanteesta. Mutta kannattaa muistaa, että fysiikan lait pätevät silti autoa pysäytettäessä ja mutkiin ajettaessa, Hiljander sanoo.
