Mihin perustuu kesärenkaiden kuntoon liittyvä 4 millimetrin turvasuositus? Asiantuntija selittää
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mihin perustuu kesärenkaiden kuntoa käsittelevän uutisoinnin yhteydessä usein mainittu 4 mm:n turvasuositus?
Vastaus: Elämme aikaa, jolloin talvirenkaita vaihdetaan alle kovalla tohinalla. Syksyn mittaan olemme muistutelleet myös kesärenkaiden kunnosta. On tärkeää, että syksyn sateissa ajettaessa renkaiden vedenläpäisykyky on hyvällä tasolla. Tällä on olennainen merkitys vesiliirron ehkäisyssä.
Kesärenkaan lain vaatima minimiurasyvyys on 1,6 mm. Asiasta uutisoitaessa säännöllisesti kuitenkin muistutetaan, että renkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa olennaisesti kulutuspinnan urasyvyyden pudotessa alle neljään milliin. Tätä neljän millin rajaa onkin sitten ohjeistettu eräänlaisena yleispätevänä turvasuosituksena.
MTV:n toimitukseen on tullut kysely siitä, mihin tämä neljän millin turvasuositus perustuu. Kysyjä epäili, että kyseessä saattaisi olla rengasalan levittämä propaganda, jolla houkutellaan ihmisiä uusimaan renkaat ennen aikojaan. Näin autoilijoiden edunvalvontajärjestön edustajana voin kuitenkin todeta, että osaan kyllä tunnistaa kaupallisen propagandan, enkä missään tapauksessa syyllisty sen levittämiseen. Neljän millin turvasuosituksen puolesta sen sijaan puhun vahvasti.
Perusteet löytyvät testituloksista
Tämä turvasuositus perustuu useissa puolueettomissa rengastesteissä vuosien varrella saatuihin tuloksiin. Hyvänä esimerkkinä näistä toimii Moottori-lehden vuonna 2020 julkaisema testi (yksityiskohtaisemmat tulokset luettavissa Moottori-lehden painetusta numerosta 3/2020).
Kyseisessä testissä testattavana oli eri kokoisia ja merkkisiä kesärenkaita sekä kuluneina että uusina. Kuluneet renkaat eivät ole keskenään vertailukelpoisia, vaan kuluneen renkaan käyttäytymistä tulee verrata samanmerkkiseen ja -kokoiseen uuteen renkaaseen. Muun muassa näistä tuloksista on pääteltävissä, että renkaan urasyvyydellä on todellakin merkitystä Suomen olosuhteissa, etenkin silloin, kun tiellä on vettä.
Ajaessaan kuluneilla renkailla kuljettajan on kompensoitava renkaan heikentynyttä vedenläpäisykykyä alentamalla ajonopeuttaan huomattavasti. Riittävällä urasyvyydellä varustettu rengas sen sijaan antaa tiettyyn rajaan asti anteeksi kuljettajan nopeudenvalinnassa tekemiä virheitä, joita meistä jokainen tekee liikenteessä aika ajoin.
Eri merkkisissä ja kokoisissa renkaissa ja niiden ominaisuuksissa on toki keskinäisiä eroja jo uutena ja myös kuluminen vaikuttaa niihin eri tavoin. Neljän millin turvasuositus on testitulosten perusteella todettu hyväksi ja yleispäteväksi näistä eroavaisuuksista huolimatta – onhan kesärenkaiden minimiurasyvyys 1,6 milliäkin sama kaikille säädöksen piiriin kuuluville ajoneuvoille, rengaskoosta riippumatta.
Tarkasta kesärenkaiden kunto ennen varastointia
Vaikka jo monella paikkakunnalla vaihdetaan auton alle talvirenkaita, kannattaa myös kesärenkaiden kunto tarkastaa ja merkitä itselleen muistiin.
Jos kesärenkaat jäävät talven ajaksi rengashotelliin, saattaa kyseistä palvelua tarjoavasta rengasliikkeestä tulla talvikaudella soitto, jossa tarjoavat uusi kesärenkaita säilössä olevien tilalle. Tällöin on tärkeää, että itsellä on käsitys säilössä olevien renkaiden kunnosta, jotta ne tulee uusittua ennen kevään alle laittoa, mikäli tarvetta tähän oikeasti on.
Toisaalta oma käsitys renkaiden kunnosta auttaa myös siinä, ettei tule astuttua markkinamiehen ansaan ja uusittua renkaita tarpeettoman aikaisin – siis jo ennen kuin neljän millin turvasuositusraja on saavutettu.
Uusimmat
-
17:15
Juontaja Suvi Hartlin esittelee uutta tatuointiaan – seuraajat ylistävät: "Ihana"
-
17:06
Vaikeaa raskauspahoinvointia ei aina oteta vakavasti – "Osa naisista potee huonommuuden tunnetta"
-
17:06
Naistenklinikan uudet tilat pelastus synnyttäjille – tällainen on Aallokko
-
17:03
Hanna Sumarin kasvistärppi: "Herkullinen terveyspommi"
-
17:01
Näin huoltajat reagoivat, kun saivat tietää poikansa olevan Viertolan kouluampuja
-
16:46
Tämä mies ei tullut syömään fish & chipsejä vaan ryöstämään – omistaja pisti nippuun
-
16:43
Trumpin kannattajat herkuttelivat kolariraadoilla – menulla karhua, murmelia ja opossumia
-
16:31
F-35-monitoimihävittäjiin hankitaan tutkantuhoajaohjuksia
-
16:23
Matkustajajuna suistunut raiteilta Norjassa – alustavien tietojen mukaan ei vakavasti loukkaantuneita
-
16:22
SM-liigan suursuosikki vaipui synkkyyteen – Karri Kiveltä suora linjaus: "Nyt on kadonnut aika paljon"
-
16:22
Rekan kuljettaja kuollut ulosajossa Savitaipaleella
-
16:14
USA:n vaaleissa tahti kiihtyy: Harrisin tilaisuudessa tänään mukana Obama ja Springsteen
-
16:10
Rikkooko Temptation Island Suomen uusi elementti ohjelman perusajatusta? Tätä mieltä on Sami Kuronen
-
16:09
Perussuomalaisiin loikannut Pekka Aittakumpu sai sankarin vastaanoton eduskuntaryhmältä
-
15:52
Snookersuuruus käveli pois – vastustaja ja tuomari jähmettyivät hämmästyksestä
-
15:48
Gazan väestönsuojeluviranomainen: Pelastustoimet pohjoisosissa käyneet mahdottomiksi
-
15:38
Pauli Hanhiniemi täyttää 60 vuotta: "Elämä on kohdellut minua tosi huonosti, mutta meikäläinen ei piittaa"
-
15:30
Valtioneuvosto esittää kahdeksan uutta arvonimeä – tällaisia ne ovat
-
15:27
Tästä Ville Peltonen puhui: HIFK-valmentaja myönsi joukkueensa maalin tuomarivirheeksi
-
15:22
HS: Sähkönjakeluyhtiö Carunan omistajat hakevat valtiolta miljardikorvauksia
-
Lataa lisää