Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mihin perustuu kesärenkaiden kuntoon liittyvä 4 millimetrin turvasuositus? Asiantuntija selittää

4:22Milloin tarkastit viimeksi kesärenkaidesi kunnon? Näin tarkastat renkaan urasyvyydenNäin tarkastat kesärenkaidesi urasyvyyden.
Julkaistu 14.10.2023 10:59
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mihin perustuu kesärenkaiden kuntoa käsittelevän uutisoinnin yhteydessä usein mainittu 4 mm:n turvasuositus?

Vastaus: Elämme aikaa, jolloin talvirenkaita vaihdetaan alle kovalla tohinalla. Syksyn mittaan olemme muistutelleet myös kesärenkaiden kunnosta. On tärkeää, että syksyn sateissa ajettaessa renkaiden vedenläpäisykyky on hyvällä tasolla. Tällä on olennainen merkitys vesiliirron ehkäisyssä.

Kesärenkaan lain vaatima minimiurasyvyys on 1,6 mm.

Asiasta uutisoitaessa
säännöllisesti kuitenkin muistutetaan, että renkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa olennaisesti kulutuspinnan urasyvyyden pudotessa alle neljään milliin. Tätä neljän millin rajaa onkin sitten ohjeistettu eräänlaisena yleispätevänä turvasuosituksena.

MTV:n toimitukseen on tullut kysely siitä, mihin tämä neljän millin turvasuositus perustuu. Kysyjä epäili, että kyseessä saattaisi olla rengasalan levittämä propaganda, jolla houkutellaan ihmisiä uusimaan renkaat ennen aikojaan. Näin autoilijoiden edunvalvontajärjestön edustajana voin kuitenkin todeta, että osaan kyllä tunnistaa kaupallisen propagandan, enkä missään tapauksessa syyllisty sen levittämiseen. Neljän millin turvasuosituksen puolesta sen sijaan puhun vahvasti.

Lue myös: Moni autoilija toimii renkaiden kanssa lain edellyttämällä tavalla, mutta ei ehkä kannattaisi – "Erityisen vaarallinen yhdistelmä"

Perusteet löytyvät testituloksista

Tämä turvasuositus perustuu useissa puolueettomissa rengastesteissä vuosien varrella saatuihin tuloksiin. Hyvänä esimerkkinä näistä toimii Moottori-lehden vuonna 2020 julkaisema testi (yksityiskohtaisemmat tulokset luettavissa Moottori-lehden painetusta numerosta 3/2020). 

Kyseisessä testissä testattavana oli eri kokoisia ja merkkisiä kesärenkaita sekä kuluneina että uusina. Kuluneet renkaat eivät ole keskenään vertailukelpoisia, vaan kuluneen renkaan käyttäytymistä tulee verrata samanmerkkiseen ja -kokoiseen uuteen renkaaseen. Muun muassa näistä tuloksista on pääteltävissä, että renkaan urasyvyydellä on todellakin merkitystä Suomen olosuhteissa, etenkin silloin, kun tiellä on vettä. 

Ajaessaan kuluneilla renkailla kuljettajan on kompensoitava renkaan heikentynyttä vedenläpäisykykyä alentamalla ajonopeuttaan huomattavasti. Riittävällä urasyvyydellä varustettu rengas sen sijaan antaa tiettyyn rajaan asti anteeksi kuljettajan nopeudenvalinnassa tekemiä virheitä, joita meistä jokainen tekee liikenteessä aika ajoin.  

Eri merkkisissä ja kokoisissa renkaissa ja niiden ominaisuuksissa on toki keskinäisiä eroja jo uutena ja myös kuluminen vaikuttaa niihin eri tavoin. Neljän millin turvasuositus on testitulosten perusteella todettu hyväksi ja yleispäteväksi näistä eroavaisuuksista huolimatta – onhan kesärenkaiden minimiurasyvyys 1,6 milliäkin sama kaikille säädöksen piiriin kuuluville ajoneuvoille, rengaskoosta riippumatta.

Tarkasta kesärenkaiden kunto ennen varastointia

Vaikka jo monella paikkakunnalla vaihdetaan auton alle talvirenkaita, kannattaa myös kesärenkaiden kunto tarkastaa ja merkitä itselleen muistiin.

 Jos kesärenkaat jäävät talven ajaksi rengashotelliin, saattaa kyseistä palvelua tarjoavasta rengasliikkeestä tulla talvikaudella soitto, jossa tarjoavat uusi kesärenkaita säilössä olevien tilalle. Tällöin on tärkeää, että itsellä on käsitys säilössä olevien renkaiden kunnosta, jotta ne tulee uusittua ennen kevään alle laittoa, mikäli tarvetta tähän oikeasti on. 

Toisaalta oma käsitys renkaiden kunnosta auttaa myös siinä, ettei tule astuttua markkinamiehen ansaan ja uusittua renkaita tarpeettoman aikaisin – siis jo ennen kuin neljän millin turvasuositusraja on saavutettu. 

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!Teetkö sinäkin renkaillesi näin? Suomalaisten perisynti aiheuttaa ammattilaisille kylmiä väreitä: "Tieto on aika hurja"Jos on aina ajanut vain nastarenkailla, mitä pitää huomioida, kun alla onkin kitkat? Tällaiselle tielle ammattimies ei lähtisi kitkoilla ollenkaan"Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä asiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseenMilloin kesärenkailla uskaltaa taas lähteä liikenteeseen?Onko autosi alla muutaman vuoden vanhat kesärenkaat? Tästä tiedät, selviätkö niillä vielä tämän syksyn
RenkaatLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!