Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi

7:47Kitkat vai nastat? Näin valitset oikean talvirenkaanKitkat vai nastat? Katso videolta, miten valita sopivin talvirengas henkilöautoon.
Julkaistu 14.09.2021 14:20

Ville Järveläinen

Moottori on julkaissut tuloksia ensimmäisestä koskaan tekemästään pakettiautojen nastarengastestistä.

Moottori-lehden tuoreimmassa numerossa testataan, mikä on turvallisin nastarengas pakettiautoon. Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen korostaa tiedotteessa, että tällainen testi antaa myös henkilöautoja suurempien ajoneuvojen kuljettajille eväitä valita omaan autoonsa sopivimmat renkaat, mikä on Suomen vaihtelevissa olosuhteissa tärkeää.

– Suomessa on liikennekäytössä noin 340 000 pakettiautoa, mikä on noin 12 prosenttia henkilöautojen vastaavasta määrästä. Siksi myös tällaisiin ajoneuvoihin tarkoitettujen renkaiden testaaminen on erittäin tärkeää, Parviainen toteaa.

Testiin valittiin kahdeksan pakettiautoihin suunniteltua nastarengasta koossa 215/65 R16 C. C-merkinnällä varustettuja renkaita käytetään myös matkailuautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa.

Lue myös: Mitä eroa on 4 000 ja 30 000 euron Volkswagen Golfilla? Moottori: Jotkin asiat olivat paremmin 12 vuotta sitten

Vastaavia henkilöautorenkaita vahvempi rakenne parantaa kulutus- ja vauriokestävyyttä, minkä lisäksi niissä käytetään teräksisiä nastoja kevytmetallisten sijaan.

– Nastamäärätkin ovat vähäisemmät. Kun aiemmin testaamissamme 205/55 R16 -kokoisissa henkilöautorenkaissa käytetään jopa yli 200 nastaa rengasta kohden, nyt testatuissa C-renkaissa nastoja on vain hieman yli sata kappaletta, Moottorin päätoimittaja Jussi Saarinen kertoo tiedotteessa.

Nämä renkaat testattiin

  • Bridgestone Noranza Van 001
  • Continental Van Contact Ice
  • Gislaved Nord Frost Van 2
  • Goodyear Cargo Ultra Grip 2
  • Hankook Winter i*Pike LT
  • Michelin Agilis X-Ice North
  • Nokian Hakkapeliitta C3
  • Viatti Vettore Inverno

Yksi rengas hylättiin

Renkaita rääkättiin samaan tapaan kuin henkilöautojenkin rengastesteissä eli laittamalla ne vastakkain jäällä ja lumella sekä kuivalla ja märällä asfaltilla.

Mittaukset ja ajokokeet osoittivat, että jos tietynmerkkinen henkilöautorengas pitää hyvin esimerkiksi jäällä, samanmerkkisen pakettiautorenkaan ydinosaamisalue saattaa löytyä aivan toisaalta, kuten kuivalta asfaltilta.

Yleisesti ottaen C-merkityt renkaat olivat ominaisuuksiltaan tasaväkisempiä kuin henkilöautojen nastarenkaat.

Lue myös: Moottorin testi paljasti, että muutaman kympin rengas voi käydä kalliiksi muilla tavoin: "Paraskaan kuski ei voi paikata" – ero kulutuksessa yllätti testaajatkin

– Pitotaso ei ole samaa luokkaa henkilöautorenkaiden kanssa, mutta näin ei voi oikein olettaakaan, kun ottaa huomioon minkälaiseen käyttöön kyseiset renkaat tehdään, Test Finlandin testikuljettaja Juuso Kallioinen analysoi tiedotteessa.

Yksi rengas, Viatti Vettore Invero, jouduttiin hylkäämään. Nastoja tässä renkaassa on peräti 128 kappaletta, mutta sillä ei ole kyseisen nastamäärän edellyttämää tyyppihyväksyntää Suomessa.

Rengaskohtaiset tulokset voit lukea 15.9. ilmestyvästä Moottorin numerosta 9/2021.

Lue myös: "Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin

Lähde: Moottori

Lisää aiheesta:

Moottorin kesäkumitesti paljasti: Rengasmerkinnöillä todella on väliäJos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästäMoottori testasi: Millaiset nastarenkaat sähköautoon kannattaa hankkia?Rengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"Moottorin testi paljasti, että muutaman kympin kesärengas voi käydä kalliiksi muilla tavoin: "Paraskaan kuski ei voi paikata" – ero kulutuksessa yllätti testaajatkinDraamaa Moottorin nastarengastestissä: Voittaja hylättiin!
RenkaatPakettiautotLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!