Moottori-lehti on testannut, miten peräkärryn kuorman sijoittelu vaikuttaa auton ja kärryn käytökseen äkillisessä väistötilanteessa. Testi osoitti, että oikeaan kuormaamiseen ja ajonopeuteen on ehdottomasti kiinnitettävä huomiota.
Moottori on jatkanut peräkärrytestiensä sarjaa. Nyt se otti testiin yhdistelmän, joka on Suomen teillä äärettömän yleinen.
– Viime kesänä teimme kokeita uusilla vetoautoilla, mutta tällä kertaa halusimme kokeilla, miten tyypillinen suomalainen yhdistelmä eli käytetty auto ja peräkärry käyttäytyy äkillisessä väistössä, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen kertoo tiedotteessa.
Lehti testasi myös erilaisten kuormien vaikutusta auton hallittavuuteen ja havaitsi, että pienellä virheellä voi olla vakavat seuraukset.
Lue myös: "Tällaista testiä ei ole aiemmin tehty" – Moottori selvitti: Tarvitseeko peräkärrykin talvirenkaat?
Näin testi tehtiin
Suomalaisen Test Finlandin kanssa yhteistyössä toteutettu testi järjestettiin lentokentän suljetulla kiitoradalla viime syksynä. Asvaltti oli kuiva, ja lämpötila kymmenen astetta plussalla.
Vetoautona toimi yli 500 000 kilometriä ajettu Toyota Avensis -farmari, ja kärryksi valikoitui Majava M 5030 LJ.
Lavalle kiinnitettiin soralla täytettyjä muovikanistereita kolmella eri tavalla: tasapainoiseksi sekä etu- ja takapainoiseksi sijoiteltuna. Kuorman paino oli 300 kiloa eli huomattavasti suurinta sallittua maksimikuormaa vähemmän.