Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin

1:42Näin peruutat peräkärryn kanssaOsaatko peruuttaa peräkärryn kanssa? Tässä tärkeimmät muistettavat asiat.
Julkaistu 23.03.2021 11:58

Ville Järveläinen

Moottori-lehti on testannut, miten peräkärryn kuorman sijoittelu vaikuttaa auton ja kärryn käytökseen äkillisessä väistötilanteessa. Testi osoitti, että oikeaan kuormaamiseen ja ajonopeuteen on ehdottomasti kiinnitettävä huomiota.

Moottori on jatkanut peräkärrytestiensä sarjaa. Nyt se otti testiin yhdistelmän, joka on Suomen teillä äärettömän yleinen.

– Viime kesänä teimme kokeita uusilla vetoautoilla, mutta tällä kertaa halusimme kokeilla, miten tyypillinen suomalainen yhdistelmä eli käytetty auto ja peräkärry käyttäytyy äkillisessä väistössä, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen kertoo tiedotteessa.

Lehti testasi myös erilaisten kuormien vaikutusta auton hallittavuuteen ja havaitsi, että pienellä virheellä voi olla vakavat seuraukset.

Lue myös: "Tällaista testiä ei ole aiemmin tehty" – Moottori selvitti: Tarvitseeko peräkärrykin talvirenkaat?

Näin testi tehtiin

Suomalaisen Test Finlandin kanssa yhteistyössä toteutettu testi järjestettiin lentokentän suljetulla kiitoradalla viime syksynä. Asvaltti oli kuiva, ja lämpötila kymmenen astetta plussalla.

Vetoautona toimi yli 500 000 kilometriä ajettu Toyota Avensis -farmari, ja kärryksi valikoitui Majava M 5030 LJ.

Lavalle kiinnitettiin soralla täytettyjä muovikanistereita kolmella eri tavalla: tasapainoiseksi sekä etu- ja takapainoiseksi sijoiteltuna. Kuorman paino oli 300 kiloa eli huomattavasti suurinta sallittua maksimikuormaa vähemmän.

Näin testissä kävi

Moottorin testissä tasapainoiseksi kuormattu kärry selviytyi väistökokeesta jopa 90 tuntikilometrin nopeudella. Yllätyksen kuitenkin tarjoili takapainoisen kuorman käytös jo 75 tuntikilometrin vauhdissa.

– Takapainoisen yhdistelmän epävakaus erottui jo suoralla siirtymällä väistökoekiihdytyksen alkuun. Auton peräpään heijaamisesta huomasi, että kuorma oli lastattu väärin, ja aisa nosti perää ylemmäs jo silmämääräisestikin tarkasteltuna, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kuvailee.

Takapainoisella kärryllä testi saatiin läpi vielä 70:n vauhdissa, mutta kun nopeutta pistettiin vitonen lisää, menetti kuljettaja auton hallinnan väistötilanteessa täysin odottamattomasti ja olisi autenttisessa liikenneympäristössä ajautunut pitkälle ulos tieltä.

Lue myös: Peräkärry nostaa kulutusta ja pidentää jarrutusmatkaa hurjasti – uudella maksiminopeudella iso vaikutus molempiin

– Yhdistelmä heittelehti holtittomasti puolelta toiselle, ja kokeneesta kuljettajasta tuli hetkessä matkustaja, Moottorin tiedotteessa kuvaillaan.

– Yhdistelmän oikaisemiseksi ei ollut mitään tehtävissä. Kärryn aiheuttama nykäys oli niin voimakas, etteivät uudemman auton turvajärjestelmätkään olisi estäneet ulosajoa, testikuljettajana toiminut Test Finlandin testijohtaja Pasi Piironen kommentoi.

Katso alta video Moottorin testistä.

Koko testi on luettavissa keskiviikkona 24.3. ilmestyvästä lehdestä.

Lue myös: Millainen vetokoukku autoon kannattaa hankkia? Tässä kolme vaihtoehtoa eri tarpeisiin

Lisää aiheesta:

Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäenHätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissä"Tällaista testiä ei ole aiemmin tehty" – Moottori selvitti: Tarvitseeko peräkärrykin talvirenkaat?Moottori: Peräkärry nostaa kulutusta ja pidentää jarrutusmatkaa hurjasti – uudella maksiminopeudella iso vaikutus molempiinMoottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessaUusi Volkswagen Passat hoiperteli testissä, joka paljasti Polosta vaarallisen suunnitteluvirheen viime vuonna
AutotAuton hallintaAuton toimintaLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas