"Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin

1:42
Osaatko peruuttaa peräkärryn kanssa? Tässä tärkeimmät muistettavat asiat.

Moottori-lehti on testannut, miten peräkärryn kuorman sijoittelu vaikuttaa auton ja kärryn käytökseen äkillisessä väistötilanteessa. Testi osoitti, että oikeaan kuormaamiseen ja ajonopeuteen on ehdottomasti kiinnitettävä huomiota.

Moottori on jatkanut peräkärrytestiensä sarjaa. Nyt se otti testiin yhdistelmän, joka on Suomen teillä äärettömän yleinen.

– Viime kesänä teimme kokeita uusilla vetoautoilla, mutta tällä kertaa halusimme kokeilla, miten tyypillinen suomalainen yhdistelmä eli käytetty auto ja peräkärry käyttäytyy äkillisessä väistössä, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen kertoo tiedotteessa.

Lehti testasi myös erilaisten kuormien vaikutusta auton hallittavuuteen ja havaitsi, että pienellä virheellä voi olla vakavat seuraukset.

Näin testi tehtiin

Suomalaisen Test Finlandin kanssa yhteistyössä toteutettu testi järjestettiin lentokentän suljetulla kiitoradalla viime syksynä. Asvaltti oli kuiva, ja lämpötila kymmenen astetta plussalla.

Vetoautona toimi yli 500 000 kilometriä ajettu Toyota Avensis -farmari, ja kärryksi valikoitui Majava M 5030 LJ.

Lavalle kiinnitettiin soralla täytettyjä muovikanistereita kolmella eri tavalla: tasapainoiseksi sekä etu- ja takapainoiseksi sijoiteltuna. Kuorman paino oli 300 kiloa eli huomattavasti suurinta sallittua maksimikuormaa vähemmän.

Näin testissä kävi

Moottorin testissä tasapainoiseksi kuormattu kärry selviytyi väistökokeesta jopa 90 tuntikilometrin nopeudella. Yllätyksen kuitenkin tarjoili takapainoisen kuorman käytös jo 75 tuntikilometrin vauhdissa.

– Takapainoisen yhdistelmän epävakaus erottui jo suoralla siirtymällä väistökoekiihdytyksen alkuun. Auton peräpään heijaamisesta huomasi, että kuorma oli lastattu väärin, ja aisa nosti perää ylemmäs jo silmämääräisestikin tarkasteltuna, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kuvailee.

Takapainoisella kärryllä testi saatiin läpi vielä 70:n vauhdissa, mutta kun nopeutta pistettiin vitonen lisää, menetti kuljettaja auton hallinnan väistötilanteessa täysin odottamattomasti ja olisi autenttisessa liikenneympäristössä ajautunut pitkälle ulos tieltä.

– Yhdistelmä heittelehti holtittomasti puolelta toiselle, ja kokeneesta kuljettajasta tuli hetkessä matkustaja, Moottorin tiedotteessa kuvaillaan.

– Yhdistelmän oikaisemiseksi ei ollut mitään tehtävissä. Kärryn aiheuttama nykäys oli niin voimakas, etteivät uudemman auton turvajärjestelmätkään olisi estäneet ulosajoa, testikuljettajana toiminut Test Finlandin testijohtaja Pasi Piironen kommentoi.

Katso alta video Moottorin testistä.

Koko testi on luettavissa keskiviikkona 24.3. ilmestyvästä lehdestä.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja