Rengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"

Jos autossa on ajonvakautusjärjestelmä, pitää auton aliohjautuessa toimia eri tavoin kuin aikoinaan opetettiin 1:34
Jos autossa on ajonvakautusjärjestelmä, tulee auton aliohjautuessa toimia eri tavalla kuin aikoinaan autokoulussa opetettiin. Katso Autoliiton videolta koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen vinkit ääritilanteessa toimimiseen.

Moottorin kesärengastestissä verrattiin kallista ja halpaa rengasta kolmessa isommassa kokoluokassa. Osa tuloksista yllätti, osa taas ei.

Autojen rengaskoot ovat kasvaneet yhä suuremmiksi ja suuremmiksi. Isompi vannekoko vaikuttaa auton ulkonäköön monen mielestä positiivisesti, ja rengasvalmistajien tarjontakin painottuu koko ajan suorituskykyisempään ja matalaprofiilisempaan suuntaan.

Autoliiton Moottori-julkaisun tuoreessa kesärengastestissä vertailtiin kahden eri valmistajan renkaita kolmessa sporttisemmassa koossa.

Sen lisäksi, että kalliimmat renkaat päihittivät halvemmat selvästi käytännössä kaikissa turvallisuuteen vaikuttavissa osioissa, havaitsi testiryhmä halpisrenkaissa myös yllättäviä laatuvaihteluja.

Saako halvalla hyvää?

Moottori valitsi testiinsä korkean suoritustason Michelin Pilot Sport 4 -renkaan 17-, 18- ja 19-tuumaisena. Halvempaa hintaluokkaa edusti kiinalaisen Star Performerin UHP-3, joka oli koosta riippuen 250–400 euroa edullisempi rengassarjalta.

– Heti ensimmäiset kokeet osoittivat, että jos haluaa hyvät ja halvat renkaat, pitää ostaa kahdet, Moottori kertoo tiedotteessaan.

Testeissä paljastui, että Star Performerin jarrutusmatka oli märällä asfaltilla parhaimmillaankin Michelinin kaikkia kokoluokkia pidempi. Halvempi rengas myös käyttäytyi tietyissä tilanteissa arvaamattomasti, ja pito saattoi kadota varoittamatta. Kalliimmat renkaat käyttäytyivät Moottorin mukaan loogisemmin.

Kuivalla kelillä tehdyissä väistö- ja jarrutuskokeissa Michelinit pysähtyivät nopeammin ja käyttäytyvät väistössä arvattavammin. Star Performerin yllättävä käytös vaatii Moottorin mukaan nopeasti reagoivaa ja taitavaa kuljettajaa.

Leveä rengas lähtee helpommin vesiliirtoon

Vesiliirron syntyyn vaikuttavat muun muassa tiellä olevan veden määrä, käytetty ajonopeus ja ajolinja sekä renkaiden kunto. Myös renkaan ominaisuudet, kuten leveys, vaikuttaa vesiliirtoherkkyyteen. Moottorin testissä 17-tuumainen Michelin joutui vesiliirtoon reilun 80 km/h:n nopeudessa, mutta 19-tuumainen irtosi tiestä jo alle 74 km/h:n vauhdissa.

Kaikkien Star Performerien vesiliirtonopeus jäi alle 70 km/h -tason. Moottori kertoo tiedotteessaan, että aiemmassa 16-tuumaisten renkaiden vesiliirtotestissä tuoreen testin paras Michelin olisi sijoittunut keskikastiin.

– Kapean renkaan suurempi pintapaine syrjäyttää vettä paremmin, ja kahden sentin leveyslisä vaikuttaa merkittävästi vesiliirtoherkkyyteen. Kapeus yksistään ei kuitenkaan takaa paremmuutta, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen huomauttaa tiedotteessa.

Laatuerot yllättivät

Moottori kertoo testiryhmänsä yllättyneen halpojen renkaiden epätasaisesta laadusta. Yhdellä Star Performer -setillä auton etu- ja takapää tuntuivat olevan kuin eri paria.

– Kun kokeilumielessä eturenkaat vaihdettiin taakse ja takarenkaat eteen, auton ääritilannekäytös muuttui parempaan suuntaan. Tämä tarkoittaa sitä, että halpisrenkaan laatu voi vaihdella hyvinkin paljon, lehti kirjoittaa.

Saarinen varoittaa, että liikenteessä renkaan yllättävään käyttäytymiseen ei voi varautua samaan tapaan kuin testiolosuhteissa.

– Renkaan petollinen käytös tulee usein esiin vasta tosipaikan sattuessa kohdalle, Saarinen sanoo.

Koko sporttisten kesärenkaiden vertailun voit lukea tänään keskiviikkona ilmestyvästä Moottorin numerosta 5/2022.

Lähde: Moottori

Lue myös:

    Uusimmat