Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessa

1:42Näin peruutat peräkärryn kanssaAutoliitto opastaa videollaan, miten peräkärryn kanssa peruutetaan.
Julkaistu 26.05.2020 13:39

Ville Järveläinen

Moottori-lehti otti selvää, miten uudet kevytperävaunut käyttäytyvät väistötestissä täydellä kuormalla. Kävi ilmi, että kärryjen kestävyydessä on merkittäviä eroja. Testi julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorin 27. toukokuuta ilmestyvässä numerossa.

Kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen turvallisuus puhuttaa etenkin nyt, kun kesäkuun ensimmäisenä päivänä voimaan astuva uusi tieliikennelaki sallii niiden vetämisen sadan kilometrin tuntinopeudella. Suomessa on rekisterissä noin 900 000 kevytperävaunua.

Moottori selvitti suosituimpien peräkärryjen käytöstä äkillisessä väistötilanteessa.

– Halusimme selvittää, miten kärryt käyttäytyvät yllättäen eteen tulevassa väistötilanteessa, kun kaikki on tehty ennalta oikein: kuormaus sallittujen massojen rajoissa, kuorma oikein sijoitettu sekä huolellisesti tuettu ja sidottu, vetoauto on kunnollinen ja kärrykin uusi, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen kertoo lehden lähettämässä tiedotteessa.

Lue myös: Rengaskauppiaiden myyntipuheet Moottorin puntarissa: Näin kesärenkaan ominaisuudet muuttuvat kulumisen myötä

Testissä oli mukana viisi yksiakselista vaunua Suomen myydyimmiltä merkeiltä. Vaunuihin lastattiin tasapainoinen kärryn maksimikantavuuden mukainen kuorma hyvin varmistettuna.

Näin testattiin

Väistökokeet suoritettiin suljetulla lentokentän kiitoradalla. Kokeessa siirrytään ensin vastaantulijoiden kaistalle ja palataan välittömästi takaisin omalle kaistalle. Koe aloitettiin kaikille kärryille samoilla nopeuksilla: ensin 70 km/h, sitten 80 km/h ja 85 km/h. Vetoautona toimi Skoda Superb 2.0 TSI 272 4x4 Sport Line DSG A.

– Testin tulos yllätti tekijätkin, sillä mukana olleen Muulin pyörät taittuivat vinoon jo 80 kilometrin tuntinopeudessa tehdyssä väistössä. Syynä oli vaunun akselitappien vääntyminen väistöliikkeen aiheuttaman sivuttaisrasituksen voimasta. Muut testin kärryt suoriutuivat kokeesta vaurioitta vielä tätä kovemmassakin nopeudessa, testin toteuttamisesta vastannut toimittaja Jussi Saarinen paljastaa.

Huomioitavaa oli se, ettei vaurio vaikuttanut Muulin käytökseen väistökokeessa. Kärry ei lopulta suistunut oletetulta ajolinjalta yhtään sen selvemmin kuin muutkaan testatut kärryt, joiden akselit kestivät väistön. Testikuljettajakaan ei havainnut ratin takana mitään erikoista.

– Tämän perusteella voidaan sanoa, että kärryn rakenteen pettäminen tapahtui lopulta turvallisesti. Tilanne on merkittävästi parempi kuin se, mitä esimerkiksi akselin katkeamisesta johtuva pyörän irtoaminen aiheuttaisi, Saarinen muistuttaa.

Todellisessa tieliikenteessä tilanne olisi silti ollut vakava, jos kuljettaja olisi jatkanut matkaansa vääntyneillä akseleilla hurjan väistöliikkeen jälkeen.

– Tilanteen opetus: jos liikenteessä tapahtuu kärryn kanssa jotain poikkeavaa, pysähdy mahdollisimman pian tarkistamaan kuorman sidonta ja kärryn kunto, päätoimittaja Parviainen painottaa.

Lue myös: Muista nämä, jos aiot kuljettaa venettä trailerilla – erityisesti yksi asia on parempi yli- kuin aliarvioida

Kärryn hallinta ei ole helppoa ääritilanteessa

Testi herätti myös kysymyksen, onko kevytperävaunujen teknisissä vaatimuksissa kiristämisen varaa.

– Perävaunun rakenteessa olettaisi olevan sen verran varmuuskerrointa, ettei tällainen pettäminen olisi sallitulla ja oikein lastatulla kuormalla mahdollista normaalissa maantienopeudessa tapahtuvan väistön seurauksena. Kuluttaja varmasti arvostaa sitä, että hänen kärrynsä on käyttökunnossa myös rajun, mutta onnistuneen väistötilanteen jälkeen, Parviainen sanoo.

Testi paljasti myös sen, ettei peräkärryn hallitseminen ole ääritilanteissa helppoa, ja nopeus vaikuttaa selvästi yhdistelmän käytökseen. Kaikki testatut kärryt luistelivat väistökokeessa niin laajoin liikkein, että tavallisella maantiellä tila olisi käynyt vähiin.

– Perävaunua ei siis saa vedettäessä unohtaa, ja ajonopeus on syytä pitää korostetun maltillisena etenkin silloin, kun ollaan liikkeellä täydellä kuormalla. Ennakointi ja tarkkaavaisuus on liikenteessä aina hyödyllistä, mutta kärryn vetäminen vaatii kuljettajalta erityistä valppautta etenkin, jos kärryä vedetään vain kerran pari vuodessa, Parviainen muistuttaa.

Moottorin testissä olivat mukana seuraavat kevytperävaunut: 

  • Aku CS-300 LH
  • JT-Trailer 300K
  • Majava M 5030 LJ
  • Muuli 1400SX
  • Respo 750M331L125PLH

Lähde: Moottori

Lue myös: Ensitestissä leijonamerkin odotettu hybridifarkku: "Suorituskyky ei aivan tunnu lukemien veroiselta"

Lisää aiheesta:

Otatko peräkärryn käyttöön talven jälkeen? Huomioi tietyt seikat, sillä vastuu on sinunLuulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäen"Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin"Tällaista testiä ei ole aiemmin tehty" – Moottori selvitti: Tarvitseeko peräkärrykin talvirenkaat?Moottori: Peräkärry nostaa kulutusta ja pidentää jarrutusmatkaa hurjasti – uudella maksiminopeudella iso vaikutus molempiinUhka vai mahdollisuus? Peräkärryä saa kohta vetää satasta, paketti- ja matkailuautoillakin lupa ajaa 120 km/h
AutotAuton hallintaLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa