Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moottori: Peräkärry nostaa kulutusta ja pidentää jarrutusmatkaa hurjasti – uudella maksiminopeudella iso vaikutus molempiin

1:42Näin peruutat peräkärryn kanssaNäin peräkärryn kanssa peruutetaan.
Julkaistu 23.06.2020 11:29

Ville Järveläinen

Moottori-lehti testasi kevytperävaunun vaikutusta jarrutusmatkoihin 80 ja 100 kilometrin tuntinopeudessa. Uuden tieliikennelain myötä O1-luokan kevytperävaunua saa vetää satasta, mutta testin mukaan on merkittävästi turvallisempaa ja taloudellisempaa ajaa jatkossakin kahdeksaakymppiä.

Kesäkuun alussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki nosti jarruttomien kevytperävaunujen maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa.

Moottorin testissä paljastui, että peräkärry vaikuttaa sekä jarrutusmatkaan että polttoaineen kulutukseen merkittävästi. Testi julkaistaan kokonaisuudessaan lehden 24.6. ilmestyvässä numerossa.

Lentokentän suljetulla kiitoradalla suoritetuissa jarrutustesteissä käytettiin kokonaismassaltaan 825 kilon Majava M 5030 LJ -vaunua, johon lastattiin neljä erilaista kuormaa: tyhjä kärry, 300 kilon ja 628 kilon kuormat sekä 1 000 kilon lasti, joka on merkittävästi yli sallitun.

Lue myös: Moottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessa

Pysäyttävät tulokset

Moottorin mukaan tulokset olivat havahduttavia. Sadan kilometrin tuntinopeudessa tyhjänkin kärryn vetäminen pidentää jarrutusmatkaa 4,5 metriä pelkkään autoon nähden. Suurin sallitun rajoissa oleva kuorma, 628 kiloa, pidensi jarrutusmatkaa tyhjään kärryyn verrattuna vielä 10 metrillä eli pelkkään autoon lähes 15 metrillä.

Ylikuorman vaikutukset jarrutusmatkoihin ja ajokäytökseen olivat kaikkein dramaattisempia.

– Ylikuormattu kärry alkoi selvästi olla kestävyytensä ylärajoilla, ja se alkoi huojua puolelta toiselle jo kokeen suorassa jarrutuksessa. Kahdeksankymmenen kilometrin tuntinopeudesta yhdistelmä vaatii pysähtyäkseen miltei viisi metriä enemmän kuin lain mukaan kuormattu, ja satasen vauhdissa ylikuorma venyttää jarrutusmatkaa melkein yhdeksällä metrillä, testin toteuttamisesta vastannut Moottorin toimittaja Jussi Saarinen paljastaa.

Johtopäätöksessä ei ole mitään jossiteltavaa. Kun kärryn kanssa malttaa ajaa kahdeksaakymppiä, jarrutusmatkat ovat merkittävästi lyhyempiä kuin uudella lain sallimalla satasen maksiminopeudella. Suurimmalla sallitulla 825 kilon kokonaismassalla jarrutusmatka kasvaa peräti 26,4 metriä, jos ajaa kahdeksankympin sijaan satasta.

– Testimme osoitti myös, että kärry kasvattaa kulutusta jo 80 km/h nopeudesta lähtien tuntuvasti. Kun ajonopeutta nostettiin kahdeksastakympistä sataseen, kasvoi kulutus noin kaksi litraa sadalla kilometrillä, Saarinen kertoo.

Uusi satasen nopeusrajoitus on perävaunun vetäjälle paitsi turvallisuus-, myös taloudellisuuskysymys.

– Vaikka uusi tieliikennelaki nosti maksiminopeutta, lisäsi se myös kuljettajan omaa harkintavastuuta. Peräkärryllä ei ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta. Polttoainekuluja voi pienentää ja ajamisen turvallisuutta lisätä oikein kuormatulla kärryllä ja pitämällä nopeuden edelleen 80 km/h tuntumassa, Parviainen muistuttaa. 

Vetoautona jarrutuskokeissa toimi Skoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG. Maantieajettavuus- ja kulutuskokeissa vetoautona oli Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG ja kärrynä Muuli 1400SX.

Lähde: Moottori

Lue myös: Millainen vetokoukku autoon kannattaa hankkia? Tässä kolme vaihtoehtoa eri tarpeisiin

Lisää aiheesta:

Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäen"Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin"Tällaista testiä ei ole aiemmin tehty" – Moottori selvitti: Tarvitseeko peräkärrykin talvirenkaat?Satasta ei ole pakko ajaa, vaikka saisikin – mökkikauden lopettajaisten myötä tien päällä on taas runsaasti peräkärryjäMoottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessaAjossa BMW, joka saa verottajan itkemään
AutotAuton hallintaLiikenneturvallisuusTieliikenneuudistusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"