Moottori-lehti testasi kevytperävaunun vaikutusta jarrutusmatkoihin 80 ja 100 kilometrin tuntinopeudessa. Uuden tieliikennelain myötä O1-luokan kevytperävaunua saa vetää satasta, mutta testin mukaan on merkittävästi turvallisempaa ja taloudellisempaa ajaa jatkossakin kahdeksaakymppiä.
Kesäkuun alussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki nosti jarruttomien kevytperävaunujen maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa.
Moottorin testissä paljastui, että peräkärry vaikuttaa sekä jarrutusmatkaan että polttoaineen kulutukseen merkittävästi. Testi julkaistaan kokonaisuudessaan lehden 24.6. ilmestyvässä numerossa.
Lentokentän suljetulla kiitoradalla suoritetuissa jarrutustesteissä käytettiin kokonaismassaltaan 825 kilon Majava M 5030 LJ -vaunua, johon lastattiin neljä erilaista kuormaa: tyhjä kärry, 300 kilon ja 628 kilon kuormat sekä 1 000 kilon lasti, joka on merkittävästi yli sallitun.
Pysäyttävät tulokset
Moottorin mukaan tulokset olivat havahduttavia. Sadan kilometrin tuntinopeudessa tyhjänkin kärryn vetäminen pidentää jarrutusmatkaa 4,5 metriä pelkkään autoon nähden. Suurin sallitun rajoissa oleva kuorma, 628 kiloa, pidensi jarrutusmatkaa tyhjään kärryyn verrattuna vielä 10 metrillä eli pelkkään autoon lähes 15 metrillä.