Syyttäjä epäilee Saksan junaturman syyksi laiminlyöntiä

Huippunopean junan törmäyksessä kuoli 23 ihmistä.

Syyttäjä epäilee Saksan perjantaisen junaturman syyksi valvomotyöntekijöiden laiminlyöntiä. Työntekijöiden olisi pitänyt tarkistaa omin silmin, että huoltovaunu oli siirtynyt sivuraiteelle ennen magneettijunan päästämistä matkaan. Näin ei ilmeisesti tehty.

Huippunopea juna törmäsi huoltovaunuun, ja 23 ihmistä sai surmansa. Lisäksi 10 loukkaantui, mutta kukaan heistä ollut tänään kriittisessä tilassa.

Testiradalta puuttui viranomaisten mukaan automaattinen turvajärjestelmä, joka olisi havainnut huoltovaunun radalla. Jos rata olisi ollut valmis, kulunvalvonta olisi pysäyttänyt junan automaattisesti.

Koeajossa ollut magneettijuna kulki törmäyshetkellä 170 kilometrin tuntivauhtia Lathenin ja Melstrupin kaupunkien välillä Ala-Saksin osavaltiossa.

Aiemmin viranomaiset sanoivat törmäyksen aiheutuneen inhimillisestä erehdyksestä. Lisäksi he epäilivät turman syyksi radioyhteyksien ongelmia.

Paikallishallituksen edustaja Dieter Sturm sanoi heti turman jälkeen, että onnettomuus oli vaatinut useita ihmishenkiä, mutta uhrimäärä vahvistui vasta illalla. Lisäksi turmassa loukkaantui kymmenen ihmistä. Osa uhreista jäi loukkuun junaan.

Pelastustöitä on hankaloittanut se, että junarata kulkee yli neljän metrin korkuisella vallilla. Ruumiiden irrottaminen jatkui koko illan. Poliisi uskoi myöhään illalla, että kaikki uhrit oli saatu pois junasta.

Raivaustyöt on lopetettu yön ajaksi, ja niitä on määrä jatkaa varhain aamulla.

Saksan television välittämissä kuvissa on näkynyt, että kappaleita junan rungosta ja sisustuksesta oli lentänyt satojen metrien päähän turmapaikasta. Juna ei kuitenkaan suistunut törmäyksessä raiteiltaan.

Automaattiohjatussa junassa oli 29 ihmistä ja huoltovaunussa viisi. Koeajolle oli päässyt mukaan myös työntekijöiden ystäviä ja perheenjäseniä.

Huippunopeaa magneettijunaa kokeillaan noin 30 kilometrin pituisella radalla. Juna "leijuu" ilmassa ja liikkuu näin täysin ilman kitkaa.

Magneettijuna on saksalaisten Siemens AG- ja ThyssenKrupp-yhtiöiden yhdessä kehittämä projekti. Sen nopeusennätys on peräti 450 kilometriä tunnissa. Ennätys tehtiin jo vuonna 1993.

Saksan liikenneministeri Wolfgang Tiefensee on keskeyttänyt turman vuoksi Kiinan-matkansa.

(MTV3-STT-DPA-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat