Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suosittu porsaanreikä tukittiin – palveleeko romutuspalkkio enää ketään?

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 04.12.2017 16:40

Ville Järveläinen

Talouselämä uutisoi romutuspalkkioon ensi vuonna tulevista muutoksista. Romutuspalkkion tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä, koska vanhoja, usein suuripäästöisiä autoja poistuu liikenteestä ja tilalle tulee uusia vähäpäästöisempiä ajoneuvoja. 

Uuden vähäpäästöisen auton ostajan on mahdollista saada romutuspalkkiota jälleen ensi vuonna. Hallitus on varannut jopa 2 500 euroon nouseviin palkkioihin yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa.

Toisin kuin aiemmin, ei romutettavalta autolta enää jatkossa vaadita, että se on ollut liikennekäytössä vähintään edeltävän vuoden. Sen sijaan uutena, jopa yllättävänä vaatimuksena on, että romutettava auto on ollut palkkiota hakevan henkilön käytössä vähintään vuoden ajan.

Epäselvää onkin, kuinka moni vanhalla, romutuskampanjaan kelpaavalla autolla ajava aikoo vaihtaa autonsa kymmenien tuhansien eurojen hybridiin tai sähköautoon. Tuskin kovinkaan moni.

Myös he, jotka olisivat käyttäneet vanhassa mallissa ollutta porsaanreikää vanhan ja halvan auton ostamiseen saadakseen pientä taloudellista tukea uuden hybridin tai sähköauton ostamiseen, jäävät nyt ilman taloudellista kannustinta. Pahimmassa tapauksessa ainoa romuttuva asia on ostopäätös.

***

1:50Voiko Finlandia-hymnin soittaa metsäkoneilla?

Lisää aiheesta:

Romutuspalkkio uuden auton hankintaan? Laki astuu voimaan vuoden alustaTällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroaPorsaanreikä ammottaa apposen auki – yksi sankari hakee Traficomilta suorastaan mammuttimaista romutuspalkkiotaHallitus esittää: Yli 10 vuotta vanhan auton voisi vaihtaa bussikorttiin tai sähköpyörään – autoalalla on sanansa sanottavanaPurkamoyrittäjä avautui romutuspalkkion ongelmista Ylelle: "Ajan huonommalla autolla kuin ne, jotka puran"Näitä autoja romutuspalkkioilla ostettiin – pikkuautot kävivät kaupaksi
Auton ostaminenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton ostaminen
  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon

  • 23.8.14:20
    Nuoret

    Tietyt automerkit vetoavat nuoriin – tämä on kärkikolmikko

  • 18.8.17:27
    Toyota

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää