Suomi-Soffa myöntää: Emme luopuneet kokonaan ulkomaisista tuotteista

Suomi-Soffa näyttää jatkaneen ulkomaisten tuotteiden hankkimista myymälöihinsä, vaikka se ilmoitti vuosi sitten muuttuvansa täysin kotimaiseksi kalustetaloksi.

Suomi-Soffan myymälöitä pyörittävän yhtiön velkalista paljastaa, että ulkomaisten toimittajien laskuja on erääntynyt vielä loppuvuodesta. Joulukuun 10. päivänä tulostetussa listassa ulkomaisten yhtiöiden erääntyneitä saatavia on satojatuhansia euroja.

Velkalistat toimitettiin käräjäoikeuteen yrityssaneeraushakemuksen yhteydessä.

Yritys ilmoitti näyttävästi viime helmikuussa, että ulkomaiset kalusteet myydään kampanjassa pois, minkä jälkeen Suomi-Soffasta tulee "ainoa täysin kotimainen kalustetalo Suomessa".

"Aivan kaikista ei ole luovuttu"

MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma kysyi toimitusjohtaja Marita Keskinen-Toivaiselta, onko yritys jatkanut ulkomaisten kalusteiden ostamista.

Keskinen-Toivainen selitti ensin, että ostoja joudutaan tekemään hyvin aikaisessa vaiheessa, koska tuotteet tulevat kaukaa Aasiasta. Tämän takia kaikista tuotteista ei ole pystytty luopumaan nopeasti. Toimitusjohtaja antoi myös muita selityksiä.

- Täytyy muistaa, että me olemme jättäneet pois muutamia tavarantoimittajia. Ihan kaikista emme ole luopuneet. Lisäksi meillä jäi ahtaajien lakon aikana 300 konttia tuonne matkalle, joten niiden kotiuttamisessa on mennyt aikaa.

Kuluttajavirasto ihmeissään

Kuluttajaviraston lakimiehen Mika Hakamäen mukaan näyttääsiltä, että yritys on valehdellut viranomaisille.

- He ilmoittivat meillekin aloittavansa ulkomaisten kalusteiden loppuunmyynnin. Emme puhuneet tarkemmin siitä, kuinka kauan se kestää ja mitä tuotteita yrityksellä on. On kuitenkin ihan selvää ratkaisukäytäntöä siitä, että loppuunmyyntiä ei saa täydentää kesken loppuunmyynnin.

Hakamäen mukaan yhtiö on ollut välinpitämätön markkinaoikeuden aiemman päätöksen suhteen. Oikeus määräsi yrityksen lopettamaan lainvastaiset, jatkuvat alennusmyynnit.

- Me vaadimme nyt markkinaoikeutta panemaan määrätyn 100 000 euron uhkasakon maksuun. Lisäksi vaadimme, että yritykselle asetetaan uusi, korkeampi uhkasakko, koska tällä aiemmalla päätöksellä ei näytä olleen mitään vaikutusta yrityksen toimintaan.

Keskinen-Toivaisen mukaan kuluttajaviraston vaatimukset ovat olleet yllättäviäkin.

- Meillä on tässä erilaisia näkemyksiä siitä, miten asioita tulkitaan. Toisaalta tässä on yleisempääkin alan ilmiötä hintakilpailun ja markkinoinnin suhteen.

Kuluttajavirasto on käynyt samankaltaista taistelua myös Suomi-Soffan kilpailijan, Toivo Sukarin Masku-yhtiön kanssa.

"Kuluttajien syytä harkita ennakkomaksun riskiä"

Kuluttajavirastosta huomautetaan, että kuluttajien on syytä olla tarkkana nyt, kun yrityksen taloudellinen tila on osoittautunut hankalaksi.

- Tämä on tietysti yritykselle ikävä, mutta kuluttajien kannalta tärkeä asia. Kuluttajan kannattaako harkita, haluaako hän maksaa tuotteen etukäteen kokonaan tai osittain. Riskinä on, että rahat menevät, mutta sohvaa ei tule, Hakamäki muistuttaa.

Toivainen-Keskinen kiistää jyrkästi, että kuluttajilla olisi syytä huoleen.

- Kyllä me pidämme huolen siitä, että asiakkaat saavat tuotteensa ja rahalleen vastinetta.

Katso Salla Vuorikosken juttu (45 minuuttia 12.1.2011)

Lue myös:

    Uusimmat