Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisen sähköauton salaisuudet paljastuvat: Näin toimii Toroidionin moottori

Suomalainen sähkökäyttöinen Toroidion on yhtiön perustajan Pasi Pennasen suunnittelema.
Suomalainen sähkökäyttöinen Toroidion on yhtiön perustajan Pasi Pennasen suunnittelema.Toroidion
Julkaistu 13.09.2016 16:16

MTV LIFESTYLE

Suomalainen sähköinen superauto Toroidion julkistettiin keväällä 2015. Nyt auton sähkömoottorin patentti- ja hyödyllisyysmallihakemus on tullut julkiseksi.

Toroidionin moottoritekniikan toiminnan kulmakivenä on suuren virran ja jännitteen sijasta useammat pienet virrat ja sen kautta matala jännite. Matala jännite on turvallisuuden kannalta tärkeä tekijä.

Toroidionissa on yksi sähkömoottori sen jokaista pyörää kohden. Auton iso akusto on jaettu pieniin matalan jännitteen moduuleihin, ja useita niistä käytetään kunkin moottorin virtalähteenä.

Auton moottorin hyödyllisyysmallin idea liittyy sen käämeihin. Tavallisen kolmivaihesähköä käyttävän moottorin kehällä käämit saavat sähkönsä yhdestä ja samasta akkumoduulista, yhden tehoa säätävän muuttajan kautta. Toroidionin moottori on muuten samanlainen, mutta siinä on useita erillään toimivia käämejä, jotka saavat virtansa omista akkumoduuleistaan.

Useat akut ja muuttajat pitävät virrat ja jännitteen matalana. Yksinkertaiseen keksintöön ei ole tarvittu edes uutta teknologiaa.

Lähde: Tekniikan Maailma

Lisää aiheesta:

Sähköautojen toimintamatka saavuttamassa huippunsa? Osa valmistajista keskittyy jo ihan muihin juttuihinValmistaja keksi, miten paketoida jopa 25 prosenttia enemmän energiaa sähköauton akkuun – tulevassa mallissa jopa 650 kilometrin toimintamatkaKäytetyt Nissan Leafin akut tuottamaan energiaa Ajax Amsterdamin kotiareenalleSäästöä sähkön myötä – 48 voltin sähköjärjestelmä yleistyy autoissaMercedes tuo langattoman latauksen tarjolle ensi vuonnaAudilta ensimmäinen täyssähköauto vuonna 2018
ToroidionSähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toroidion
  • 05.04.202218:02
    Superautot

    Toroidion konkurssiin – joku maksoi suomalaisesta superautosta yli 60 000 euroa

  • 09.01.201916:33
    Superautot

    Vieläkö joku muistaa suomalaisen Toroidion-supersähköauton? Tuotanto alkaa vielä tänä vuonna – hinta pudonnut neljäsosaan

  • 07.09.201610:01
    Sähköautot

    Mika Salo suomalaisen sähköautoprojektin osakkaaksi

  • 13.06.201610:36
    Sähköautot

    Suomalainen hypersähköauto houkutteli 200 sijoittajaa – ensikierroksella tavoitteena 14 miljoonaa

  • 30.04.201614:59
    Koenigsegg

    KL: Hyperautojen Suomi–Ruotsi-maaottelu: Kilpailijan hinnalla saa kolme suomalaista Toroidionia