Kilpailusta saadut kontaktit ja tuotekehityksen tuki saavat kiitosta kilpailijoilta ja suomalaiset ruokainnovaatiot kiinnostavat kuluttajia.
S-markettien hyllyillä kävi helmikuun alussa kuhina, kun Suomalaisen menestysreseptin kolmannen kauden voittaja- ja finaalituotteet lanseerattiin myyntiin. Mielenkiintoa uutuustuotteisiin on riittänyt ja savun makuiset Mattila Bros -savustamon Smokehouse-valmisruoat ovat saaneet S-ryhmän ykköslanseerauksena kuluttajien huomion.
– Smokehouse-tuotteet ovat olleet huikea myynnillinen menestys. Lanseerausviikon jälkeen tuotteet olivat koko S-ryhmän myydyin valmisryhmätuote koko S-ryhmän myymäläverkostossa, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Voittajatuotteesta lanseerattiin kolme eri makuvarianttia. Savun makuiset kana-, possu- ja kasvismakuvaihtoehto ovat käyneet kuluttajille kaupaksi, sillä jokainen niistä oli lanseerausviikolla neljän myydyimmän valmisruokakategorian tuotteen joukossa.
– On poikkeuksellista, että vasta lanseerattu tuote kipuaa myydyimmäksi kategoriansa tuotteeksi. Niin ei käy juuri koskaan tämän tyyppisten tuotteiden kohdalla. Suomalainen menestysresepti -formaatilla on ainutlaatuinen voima lanseerausmarkkinoinnissa sekä ideasta tuotteeksi -prosessissa, Oksa muistuttaa.
Suomalainen menestysresepti -voittajatuote on jokaisena vuonna yltänyt kategoriansa myydyimmäksi tuotteeksi. Alkuhuuman jälkeen myynti tasaantuu vähitellen tavalliselle tasolleen.
– Tämän vuoden voittajatuotesarjan kohdalla myynti näyttää asettuvan suunnilleen samalle tasolle suurimpien valmisruokavalmistajien suosittujen tuotteiden kanssa, Oksa hehkuttaa.
Samoin muiden kilpailun finaalituotteiden menestys on ollut havaittavissa, sillä kukin tuotteista on yltänyt lanseerausviikolla myynnillisesti oman vertailuryhmänsä kärkeen.
Kilpailu kannatti
Kilpailun voittajatuotteen kehittäneen Ylöjärveläisen Mattila Brosin päässä ollaan tyytyväisiä Suomalainen menestysresepti -ohjelman antiin. Vaikka aikataulu oli tiukka ja aiemmin savustamobisnekseen keskittynyt yritys kehitti aivan uudenlaista tuotetta, on Smokehouse-tuotesarjan kehityksestä vastanneen Tero Sivulan helppo hymyillä.
– Bisneksen kannalta kilpailu on ollut meille ihan käsittämätön juttu. Helmikuun liikevaihto oli kymmenkertainen vuoden takaiseen verrattuna. Maaliskuukin näyttää todella hyvältä, sillä luvassa on kolmin- tai nelinkertainen liikevaihto edelliseen vuoteen nähden, Sivula kertoo.
