Suomalainen laatu - tarua vai totta

Käsitteet suomalaisuus ja laatu ovat yleensä aina kulkeneet käsi kädessä. Viime aikoina laadun käsitettä on kuitenkin laajennettu - pelkkä tuotteen virheettömyys ei enää riitä. Suomalaisyrityksistä laatukilpailussa pärjäävät ne, jotka ovat kyenneet sopeutumaan kilpailun kovuuteen.

Vuosikymmenten ajan suomalaisten mieliin on iskostettu, että laadusta kannattaa maksaa, ja siksi on syytä suosia kotimaisia tuotteita. Suomalainen laatu ei viime aikoina kuitenkaan ole ollut entisenkaltainen itsestäänselvyys, ja laadun käsitettä onkin laajennettu. Laatu ei tarkoita tutkijoiden mukaan vain virheettömiä tuotteita, vaan kokonaisvaltaista liikkeenjohtoa ja yrityksen kehittämisestä.

Esimerkiksi Suomalaisen työn liiton myöntämä avainlipputunnus kertoo vain tuotteen kotimaisuuden. Kuluttajan päätettäväksi jää, pitääkö hän kotimaista tuotetta myös laadukkaana. Tärkein tavoite on asiakkaan tyytyväisyys.

Suomi on laatusertifioinnin edelläkävijämaa - yli tuhannella yrityksellä on käytössä laatujärjestelmä tai laatusertifikaatti. Sertifikaatit eivät kuitenkaan takaa laatua, vaan kertovat enemmänkin jonkin minimitason saavuttamisesta.
(MTV3/Satu Laakso)

Lue myös:

    Uusimmat