Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sosiologi: Viisikymppiset olivat kulutusjuhlan nuoria

25:59Yli 50-vuotiaat kuluttajina - mainonnan unohdettu kohde?
Julkaistu 20.11.2015 10:59

Janiko Kemppi

janiko.kemppi@mtv.fi

Kulutustottumukset ovat muuttuneet viime vuosikymmenien aikana. Nykymarkkinoinnissa unohdetaan, että yli 50-vuotiaat ovat olleet tärkeässä osassa kulutusyhteiskunnan ja -käyttäytymisen luomisessa.

– Usein unohdetaan 50–60-vuotiaiden kulutushistoria. Hehän olivat niitä 80-luvun juppeja, kulutusjuhlan nuoria. He ovat sosiaalistuneet kuluttajiksi ihan eri tavalla kuin vaikka suuret ikäluokat, sosiologian professori Terhi-Anna Wilskan sanoo Studio55.fi-lähetyksessä.

Kulutuskäyttäytymisessä on tapahtunut suuri muutos, johon yli 50-vuotiaat ovat toiminnallaan vaikuttaneet. Nykyään viisikymppisiäkään ei tulisi ajatella vain massana, joka elää tietyn kaavan mukaan.

– Ihmisillä on uusia alkuja. Heidän elämänvaiheensa ovat erilaisia. Elämässä on paljon katkoksia, jotka voivat kuluttajana muuttaa ihmistä, Wilska huomauttaa.

Mihin yli 50-vuotiaat kuluttavat eniten rahaa? Miksi mainostajat eivät huomioi ikääntyviä? Katso video!

Lisää aiheesta:

"Moni ei koe olevansa vanhus" – suomalaiset suhtautuvat ikääntymiseen ristiriitaisesti
Ulkonäkö- ja suorituspaineet sysäävät nuoria terapiaan – professori laittaisi hoitoon koko nykyjärjestelmän: "Onko tämä yhteiskunta hyvä meille?"
Ikäihmisten pelko väkivallasta ja rikollisuudesta kasvanut roimasti – "Hätkähdyttävä tulos"
Vanhuus on yhä pidempi osa elämää, siksi sitä pitää suunnitella jo nuorena – näin asiantuntijat neuvovat: "60 prosenttia on huolissaan eläkkeen riittävyydestä"
Teini-ikäinen tarvitsee jakamatonta huomiota vanhemmiltaan: "Hyvin nopeasti lapsi on 15-vuotias, ja sitten on myöhäistä"
”2000-luvun alkupuolta muistellaan tulevaisuudessa kultaisena kautena elämässä”
KuluttaminenStudio55

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttaminen
  • 30.11.09:14
    Joulukalenterit

    Onko joulukalenteribisnes lähtenyt käsistä? Diorin luksuskalenteri nostatti someraivon

  • 29.11.11:08
    Black Friday

    Selvitys: Black Fridayssa paljon keinotekoisia alennuksia

  • 29.11.08:02
    Juhlapyhät

    Jos lahjasi on huti, sillä voi olla karu kohtalo jo aattoiltana – huima piikki tilastoissa

  • 26.11.09:02
    Elektroniikka

    Tarkkana joululahjaostoksilla: Verkkokauppa.com listasi taas tuotteet, jotka aiheuttivat pettymyksen

  • 11.11.08:44
    Verkkokauppa

    PostNord: Suomalaiset ostavat yhä enemmän ulkomaisista verkkokaupoista