Saksassa aloitetaan täysimittaiset testit ajoneuvolla, jonka kattotankeissa kulkee 34 kiloa vetyä

Ensimmäinen sähköauto kiinteäelektrolyyttisellä akulla on Mersun sähköbussi 0:39
Ensimmäinen sähköauto kiinteäelektrolyyttisellä akulla on Mercedes-Benzin valmistama eCitaro G -sähköbussi.

Saksassa ryhdytään testaamaan Hyundain valmistamaa vetyautoa linjaliikenteessä.

Korealainen Hyundai aloittaa lähiviikkojen aikana vetykäyttöisten linja-autojen koekäytön Münchenissä Saksassa. Kahden saksalaisen linja-autoliikennöitsijän kanssa toteutettavassa pilotissa selvitetään, voisiko sen vetybusseja hyödyntää Euroopassa laajemminkin.

Kokeilun aikana kaksi linja-auto-operaattoria ajaa Elec City Fuel Cell -vetybusseilla olemassa olevilla reiteillä normaaliin tapaan asiakkaat kyydissä. Vetybussin toimintamatka on täydellä tankilla parhaimmillaan yli 500 kilometriä.

Hyundai suunnittelee aloittavansa koeliikennöinnin vielä tämän vuoden aikana myös neljän muun linja-autoliikennöijän kanssa.

Vetytankit katolla

Yhtiön kotimarkkinalla Koreassa on käytössä Hyundain vetybusseja 108 kappaletta. Yhtiö kertoo, että niiden avulla päästöjä on saatu vähennettyä vuodesta 2019 lähtien 7 700 tonnia.

Hyundain vetybussista irtoaa tehoa 180 kilowattia. Katolle sijoitetut viisi vetytankkia pystyvät varastoimaan 34 kiloa paineistettua vetyä.

Hyundain mukaan se tutkii jatkuvasti uusia keinoja pienentää liikenteen hiilijalanjälkeä. Täysin sähköllä kulkevat vetylinja-autot ovat osa tätä kokonaisuutta.

– Polttokennotekniikalla olisi valtavasti potentiaalia sähköistää raskasta liikennettä myös Suomessa, Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka toteaa.

Euroopassa on jo käytössä muun muassa Van Hoolin, BYDin, Solariksen sekä Caetanon vetybusseja.

Lähde: Hyundai

Lue myös:

    Uusimmat