Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköbussien määrä kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti: "Matkustajalle ero on aivan häkellyttävän suuri"

Kuva Moskovassa testikäytössä olleesta Yutong-sähköbussista.
Kuva Moskovassa testikäytössä olleesta Yutong-sähköbussista./All Over Press
Julkaistu 05.08.2019 20:22

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Suomen teillä liikkuvien sähkökäyttöisten linja-autojen määrä yli kaksinkertaistuu ensi maanantaina, kun Pohjolan Liikenne tuo pääkaupunkiseudulle 30 uutta sähköbussia.

Pohjolan Liikenne esittelee medial­le uuden sähköbussilaivueensa keski­viikkona Helsingissä. Yhteensä 30 täyssähköistä linja-autoa alkaa liikennöidä 12. elokuuta Espoon Leppävaarassa ja Keravalla Helsingin seudun liikenteen (HSL) muiden bussien joukossa.

HSL:n hallitus päätti sähköbusseista viime marraskuussa. Kilpailutuksen voitti Pohjolan Liikenne, ja bussit ovat kiinalaisen bussijätti Yutongin valmistamia.

Tähän mennessä sähköbussit ovat Suomessa olleet yksittäisiä kokeiluja. Traficomin tilastoihin on vuoden 2000 jälkeen päätynyt vain 21 sähköstä käyttövoimansa saavaa linjuria. Huippuvuosi oli 2016, jolloin sähköbusseja ensirekisteröitiin kymmenen kappaletta. Pääkaupunkiseudun lisäksi busseja on nähty Turussa ja Tampereella.

– Aina jollekin isolle on pieni alku, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo.

0:33Pitkän matkan sähköbussi aloitti linjaliikenteessäVIDEO: Pitkän matkan sähköbussi aloitti linjaliikenteessä Saksassa.

– Sähköbussien tuominen uushankintana markkinoille on tässä se merkittävä ja tavoittelemisen arvoinen asia, ja siltä nyt näyttää, että siihen mennään.

Sähkö voitti dieselin

Liikennevirasto julkaisi huhtikuussa 2018 selvityksen sähköbussien mahdollisuuksista suomalaisilla kaupunkiseuduilla. Sen mukaan avoin hankintamenettely on sähköbussiliikenteen kilpailutuksessa haastava. Sähköbussit häviävät die­selille, ja keskustelu tilaajan ja tarjoa­jan välillä jää vähäiseksi tai puuttuu kokonaan. Lisäksi oli epäselvää, kuka maksaa bussireittien varrella olevat latausasemat.

Ratkaisuksi on ehdotettu sääntelyä: viranomainen voisi määrätä, että osan busseista on oltava sähköisiä. Sähköbussien hankintaan on myös annettu kompensaatiota.

Pohjolan Liikenteen Alanko kertoo, että heidän uusi bussilaivueensa ei enää ole tarvinnut etumatkaa kilpailussa dieseleiden kanssa.

– Tilanne on muuttunut, kun on tullut uusia vaihtoehtoja. Meidän konseptimme on siinä mielessä poikkeava, että olemme pystyneet menestymään dieselien kanssa tasavertaisessa kilpailussa ja voittamaan. Emme ole saaneet etumatkaa.

Koko päivän ajot yhdellä latauksella

Akkutekniikan kehitys kirittää sähköbussien hankintaa. Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat yhdellä latauksella koko päivän, jolloin kalliita ja mahdollisesti epäyhteensopivia latausterminaaleja ei tarvitse rakentaa reitin varrelle.

– Bussit on varustettu niin isoilla akuilla, että niillä pystytään ajamaan suurin piirtein 250 kilometriä. Tarvittaessa niitä voidaan ladata myös päivällä, mutta lähtökohtaisesti yöllä ladataan varikolla ja päivä ajetaan. Emme tarvitse minkäänlaista infraa reitistölle, Alanko kertoo.

Riippumattomuus latausasemista laajentaa sähköbussien käyttö­mahdollisuuksia huomattavasti.

– Sähköbussit eivät ole mitenkään reittisidonnaisia. Niitä voidaan ajaa millä tahansa reitillä, millä tahansa linjalla ja milloin tahansa. Ne ovat tavallaan dieselin korvaajia.

Ei nyi eikä nypytä

Kiina on maailman selvä ykkönen sekä sähköbussien käyttäjänä että valmistajana. Bussien myynti lähti Kiinassa kovaan kasvuun vuonna 2015, ja toukokuussa niitä oli uutistoimisto Bloombergin mukaan 421 000. USA:ssa luku oli vain 300, Euroopassa 2 250 ja Suomessa 21. Kaupungistuminen ja saasteongelmat kuitenkin kasvattavat kysyntää nopeasti ympäri maailmaa.

Pohjolan Liikenteen Alangon mukaan päästöjen vähäisyys ei ole sähköbussin ainoa etu.

– Matkustajalle ero dieselbussiin on aivan häkellyttävän suuri. Moottorimelua ei ole ollenkaan normaaleilla kaupunkinopeuksilla. Bussi on käytännössä täysin äänetön. Toki sitten, kun vauhti kasvaa, rengas­äänet tulevat esiin, Alanko kertoo.

– Toinen asia on se, että kun sähköbussissa ei ole vaihteistoa, se ei nyi eikä nypytä. Sen matkustajat tulevat varmasti noteeraamaan.

Suomen talvipakkastenkaan ei pitäisi tuoda ongelmia.

– Testasimme autoja Kiinassa lähes 30 asteen pakkasessa viime talvena, eikä ollut mitään ongelmaa.

Lue myös: 64-vuotiaalla bussikuskilla takanaan lähes 2 miljoonaa kilometriä ilman onnettomuuksia – "Vaatiihan se kärsivällisyyttä"

Lisää aiheesta:

Nestor Kello on ajanut sähkötaksia Lapissa jo yli kolme vuotta – "Hankaluuksia tulee siinä vaiheessa, kun..."Sähköbussit tekemässä vallankumousta – joensuulainen kuljettaja kertoo tunnelmia: "Hirvittää"Suomalainen taksijätti välittää kyydit jatkossa ensisijaisesti sähköautoille – "ikuiset dieselmiehet" kovan paikan edessäSähköbussien määrä viisinkertaistuu paikallisliikenteessä ensi vuonna – taustalla EU-direktiiviUusi yhteiskäyttöautokonsepti rymistelee Helsinkiin, tavoitteena 60 autoa jo tänä vuonna – näin yritys aikoo välttää surullisenkuuluisan DriveNow:n kohtalonBussit sähköistyvät pääkaupunkiseudulla, kuljettaja ihastui uuteen työkaluunsa – "Kun vähän antaa kaasua, se kulkee kuin itsestään"
SähköautotLinja-autotKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"