Sähköbussien määrä kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti: "Matkustajalle ero on aivan häkellyttävän suuri"
Suomen teillä liikkuvien sähkökäyttöisten linja-autojen määrä yli kaksinkertaistuu ensi maanantaina, kun Pohjolan Liikenne tuo pääkaupunkiseudulle 30 uutta sähköbussia.
Pohjolan Liikenne esittelee medialle uuden sähköbussilaivueensa keskiviikkona Helsingissä. Yhteensä 30 täyssähköistä linja-autoa alkaa liikennöidä 12. elokuuta Espoon Leppävaarassa ja Keravalla Helsingin seudun liikenteen (HSL) muiden bussien joukossa.
HSL:n hallitus päätti sähköbusseista viime marraskuussa. Kilpailutuksen voitti Pohjolan Liikenne, ja bussit ovat kiinalaisen bussijätti Yutongin valmistamia.
Tähän mennessä sähköbussit ovat Suomessa olleet yksittäisiä kokeiluja. Traficomin tilastoihin on vuoden 2000 jälkeen päätynyt vain 21 sähköstä käyttövoimansa saavaa linjuria. Huippuvuosi oli 2016, jolloin sähköbusseja ensirekisteröitiin kymmenen kappaletta. Pääkaupunkiseudun lisäksi busseja on nähty Turussa ja Tampereella.
– Aina jollekin isolle on pieni alku, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo.
– Sähköbussien tuominen uushankintana markkinoille on tässä se merkittävä ja tavoittelemisen arvoinen asia, ja siltä nyt näyttää, että siihen mennään.
Sähkö voitti dieselin
Liikennevirasto julkaisi huhtikuussa 2018 selvityksen sähköbussien mahdollisuuksista suomalaisilla kaupunkiseuduilla. Sen mukaan avoin hankintamenettely on sähköbussiliikenteen kilpailutuksessa haastava. Sähköbussit häviävät dieselille, ja keskustelu tilaajan ja tarjoajan välillä jää vähäiseksi tai puuttuu kokonaan. Lisäksi oli epäselvää, kuka maksaa bussireittien varrella olevat latausasemat.
Ratkaisuksi on ehdotettu sääntelyä: viranomainen voisi määrätä, että osan busseista on oltava sähköisiä. Sähköbussien hankintaan on myös annettu kompensaatiota.
Pohjolan Liikenteen Alanko kertoo, että heidän uusi bussilaivueensa ei enää ole tarvinnut etumatkaa kilpailussa dieseleiden kanssa.
– Tilanne on muuttunut, kun on tullut uusia vaihtoehtoja. Meidän konseptimme on siinä mielessä poikkeava, että olemme pystyneet menestymään dieselien kanssa tasavertaisessa kilpailussa ja voittamaan. Emme ole saaneet etumatkaa.
Koko päivän ajot yhdellä latauksella
Akkutekniikan kehitys kirittää sähköbussien hankintaa. Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat yhdellä latauksella koko päivän, jolloin kalliita ja mahdollisesti epäyhteensopivia latausterminaaleja ei tarvitse rakentaa reitin varrelle.
– Bussit on varustettu niin isoilla akuilla, että niillä pystytään ajamaan suurin piirtein 250 kilometriä. Tarvittaessa niitä voidaan ladata myös päivällä, mutta lähtökohtaisesti yöllä ladataan varikolla ja päivä ajetaan. Emme tarvitse minkäänlaista infraa reitistölle, Alanko kertoo.
Riippumattomuus latausasemista laajentaa sähköbussien käyttömahdollisuuksia huomattavasti.
– Sähköbussit eivät ole mitenkään reittisidonnaisia. Niitä voidaan ajaa millä tahansa reitillä, millä tahansa linjalla ja milloin tahansa. Ne ovat tavallaan dieselin korvaajia.
Ei nyi eikä nypytä
Kiina on maailman selvä ykkönen sekä sähköbussien käyttäjänä että valmistajana. Bussien myynti lähti Kiinassa kovaan kasvuun vuonna 2015, ja toukokuussa niitä oli uutistoimisto Bloombergin mukaan 421 000. USA:ssa luku oli vain 300, Euroopassa 2 250 ja Suomessa 21. Kaupungistuminen ja saasteongelmat kuitenkin kasvattavat kysyntää nopeasti ympäri maailmaa.
Pohjolan Liikenteen Alangon mukaan päästöjen vähäisyys ei ole sähköbussin ainoa etu.
– Matkustajalle ero dieselbussiin on aivan häkellyttävän suuri. Moottorimelua ei ole ollenkaan normaaleilla kaupunkinopeuksilla. Bussi on käytännössä täysin äänetön. Toki sitten, kun vauhti kasvaa, rengasäänet tulevat esiin, Alanko kertoo.
– Toinen asia on se, että kun sähköbussissa ei ole vaihteistoa, se ei nyi eikä nypytä. Sen matkustajat tulevat varmasti noteeraamaan.
Suomen talvipakkastenkaan ei pitäisi tuoda ongelmia.
– Testasimme autoja Kiinassa lähes 30 asteen pakkasessa viime talvena, eikä ollut mitään ongelmaa.
Uusimmat
-
07:07
Armoton kohtalo MM-kisojen alla – kiekkolupaus vuosiksi ulos maajoukkueesta
-
06:59
Tappara saa ensi kaudelle NHL-superlupauksen – joukkue ”hyvin pitkälle lukittu”
-
06:51
Vihreät ihmettelevät, miksi Keskusta ja Liike Nyt eivät kysyneet puoluetta mukaan välikysymykseen talouspolitiikasta
-
06:37
Tekoäly siivitti Microsoftin hyvään tulokseen – myös Googlen emoyhtiön tulos ylitti odotukset
-
06:29
Suomessa on yksi väestöryhmä, jossa alkoholi on ykköstappaja – taustalla kaksi tekijää
-
06:24
Sebastian Aho tälläsi voittomaalin – Carolina ja Florida jyräävät jatkopaikkaa kohti NHL:ssä
-
06:22
"Hätäinen vastahyökkäys" kostautui – Ukraina menetti arvokkaita Abrams-tankkeja, kuvat todistavat
-
06:04
Eduskunta äänestää ministeri Juuson luottamuksesta ja yöpäivystysten sulkemista koskevasta välikysymyksestä
-
06:03
Politico: Yhdysvallat julkistamassa pian Ukrainalle annettavan kuuden miljardin dollarin aseapupaketin
-
06:02
Kalle Rovanperällä uusi työkalu – "Täyttä tekemistä"
-
05:57
Turku on suomalaisen salatieteen keskus – kaupungin ilmiöitä tutkineet kirjailijat yllättyivät
-
05:40
Korkein oikeus tyrmäsi Trumpin haaveet: Entisellä presidentillä ei ole täydellistä syytesuojaa
-
05:39
LVI-teknikko rakensi taloa Taivalkoskella – sitten tarvikkeita alkoi löytyä oudoista paikoista
-
05:00
Vivi Wahlström poistuu Salkkareista ruutulapsensa Hugon kanssa: "Kaikki hyvä loppuu aikanaan"
-
03:00
THL: Multaa ja kompostituotteita kannattaa käsitellä varoen – vakavan sairauden vaara
-
00:01
Danske selvitti: Vanhemmat auttavat lähes puolta ensiasunnon ostajista
-
22:48
Fitness-naisen kotoa löydettiin läjä kovaa dopingia – Stephanie, 30, koki "nöyryytyksen"
-
22:36
CNN: Rap-muusikolle kuolemantuomio Iranissa osallisuudesta huiviprotesteihin
-
22:10
Lehti: Entisen SM-liigatähden ura jatkuu Venäjällä
-
22:03
Prinssi William vastaanotti oppilailta lahjoja perheelleen prinsessa Catherinen syöpähoitojen keskellä
-
Lataa lisää