Mercedes-Benz on esitellyt ensimmäisen sähköauton, joka hyödyntää kiinteäelektrolyyttistä akkua. Kyseessä on eCitaro G -sähköbussi.
Mercedes-Benzin uudessa täyssähköisessä eCitaro G -bussissa on ensimmäistä kertaa käytössä kiinteäelekrolyyttinen akku, josta maailmalla käytetään nimitystä solid-state battery.
Solid-state-akkua on kehitetty pitkään, ja sen markkinoille tuloa on odotettu jo vuosia. Akkuteknologian käänteentekevistä innovaatioista puhutaan paljon, mutta lupaukset ovat jääneet usein toteutumatta. Tällä kertaa pitäisi olla toisin.
– Kyllä se on jo tilattavissa, ja toimitusaika riippuu valitusta kokoonpanosta, vakuuttaa Mercedes-Benzin lehdistöpäällikkö Pekka Koski Veholta.
Kiinteäelekrolyyttinen akku eroaa rakenteeltaan nykyisistä litiumioniakuista. Niissä anodin ja katodin välissä akkukennossa oleva massa on hyytelömäistä.
Lue myös: Haitarit palaavat pääkaupunkiseudulle: Helsinkiin ja Vantaalle kymmeniä nivelöityjä sähköbusseja
